Zima na horách je na spadnutí, přípravy dokončují záchranáři, ochránci i silničáři

Vrchlabí/Vimperk/Jeseník – Do bělavého pondělního rána se probudily Krkonoše. Sněhový poprašek sice na horách nejspíš ještě nevydrží – stejně jako ten, který v neděli napadl na Šumavě, naznačil však, že je zima na spadnutí. Naplno se na ni proto připravují horští záchranáři – například ti šumavští budou do zasněžených hor vyjíždět v nových terénních vozech – ale také silničáři i ochránci přírody.

První sníh nadcházející zimy poznala Sněžka již v polovině září, teď ale už začíná být sněžení na horách pravidelné. V neděli napadl sníh na Šumavě, v noci na pondělí opět zbělely Krkonoše. Mluvčí Českého hydrometeorologického ústavu sice ihned upozornil, že sníh ještě nevydrží, přesto je zřejmé, že se zima začíná osmělovat. Na horách proto končí rozsáhlé přípravy, které by během následujících měsíců měly ochránit neopatrné turisty, lyžaře, řidiče i zvířata.

Lanovky nejezdí

Listopad není měsíc, který by byl nakloněný horské turistice. Počasí je často nevlídné, navíc jsou hory takřka mrtvé. Po skončení letní turistické sezony, která tradičně vrcholí dny kolem 28. října, a před zahájením lyžařské sezony opravují provozovatelé lanovky, ty proto vesměs nejezdí.

Horská služba ve všech svých oblastech každou zimu vyjíždí ke stovkám úrazům na sjezdovkách, ale také musí pořádat záchranné akce kvůli ztraceným turistům, z nichž někteří se poraní například při sjíždění zakázaných svahů.

Šumavská Horská služba se letos spolehne především na novou techniku. Pořídila dvě nová terénní auta, kterými se dostanou hlouběji do hor než s dosavadními vozidly. Podle náčelníka šumavských horských záchranářů Michala Janďury mohou v automobilech cestovat čtyři záchranáři s kompletním vybavením a také jeden ležící pacient. Své zázemí potom modernizovali záchranáři v Orlických horách, v průběhu listopadu dokončí stěhování do nové služebny v Deštném. Vznikla nedaleko objektu, který zachránáři využívali dosud. Původní budova však pro ně byla příliš velká a nevyhovovala požadavkům. „V novém objektu budou nižší náklady na provoz,“ upozornil jejich náčelník Josef Šifra. Současně upozornil, že novou stanici má Horská služba v Orlických horách také v Říčkách a připravuje rekonstrukci zázemí v Čenkovicích.

Technika ani zázemí naproti tomu není hlavní problém záchranářů v Jeseníkách – ty se svými lavinovými svahy patří spolu s Krkonošemi k nejnebezpečnějším českým horám. Horská služba zde spoléhá i na pomoc dobrovolníků. Ti posilují profesionální záchranáře o víkendech a svátcích, podmínkou je věk do 35 let a dobrá fyzická kondice. „Nadcházející zimu nám bude pomáhat 50 dobrovolníků, potřebovali bychom jich ale ještě více. Jsou místa, která máme problém obsadit a zabezpečit službu, kterou garantujeme. I když zájem o tuto práci stále je, je menší než v minulosti. Navíc ze zájemců, které máme, nám část neprojde základním sítem – ať už je to fyzická příprava, nebo lyžování,“ upozornil náčelník jesenické Horské služby Michal Klimeš.

Na vzácná zvířata dohlédnou vlčí hlídky nově i v Jeseníkách

Zimní hory však nejsou pouze zranění lyžaři a neopatrní turisté. Obývají je především zvířata a na jejich bezpečnost budou v zimě dohlížet tzv. vlčí hlídky. Vydají se do Beskyd a nově i Jeseníků, kde chtějí sledovat výskyt vlků, rysů, popř. medvědů a bránit jejich nelegálnímu lovu. „Všímají si případných nelegálních návnad a dalších skutečností, které mohou pro tato vzácná zvířata znamenat ohrožení. Dobrovolníci tak šlapou na paty pytlákům, kteří jsou pro šelmy u nás největší hrozbou,“ řekl Miroslav Kutal z Hnutí Duha.

Podle posledních odhadů se v Beskydech vyskytuje až deset rysů, pět vlků a tři medvědi. Beskydy jsou jediným místem v zemi, kde tyto tři šelmy žijí. Zatímco rysa lze spatřit i jinde, medvěda a vlka lze vystopovat jen v beskydských lesích, kam se často zatoulají ze sousedního Slovenska. Cestu jim však komplikují nejen silnice s hustým provozem, ale právě i pytláci.

Přípravy na zimu (zdroj: ČT24)

Klouzající kamiony – ani letos to nebude jiné

K zimě neodmyslitelně patří dopravní kalamity. V posledních dvou letech sice Česko nezažilo žádnou opravdu velkou celostátní, přesto je zřejmé, že alespoň nějaká menší, která zasáhne především horské oblasti, se zemi nevyhne ani v nadcházející sezoně. Silničáři se na zimu připravují, vědí, které tahy budou udržovat, a které nechají být a poté, co nasněží, zůstanou do jara neprůjezdné. Týká se to například některých krušnohorských silniček nebo silnice u severočeské přehrady Souš. Naproti tomu v Olomouckém kraji bude silniční správa nově protahovat i komunikace spojující Cholinu na Olomoucku s místním nádražím, silnici mezi obcemi Zábřeh a Nemile a tah z Přemyslova do Loučné nad Desnou na Šumpersku.