Na Hanspaulce začínají platit modré zóny, Malešice se přidají na konci listopadu

Na Hanspaulce v Praze 6 v pondělí začínají platit parkovací zóny. Původně mělo placené parkování odstartovat i v Malešicích, magistrát to však na žádost Prahy 10 odložil do 30. listopadu. V Praze 6 je zavedení zón plánováno také na Ořechovce, kde by se měly spustit 23. listopadu.

Bez omezení budou moci na modré zóně na Hanspaulce parkovat pouze místní obyvatelé s parkovací kartou platnou pro celou Prahu 6. Za první auto lidé stejně jako v zónách ve zbytku metropole zaplatí 1200 korun ročně, druhé vyjde na 7000 korun.

Účelem modrých zón je upřednostnit rezidenty a zamezit parkování přespolních řidičů. Zóny již ve většině Prahy 6 fungují a postupně se rozšiřují, cílem je zavést je na celém území městské části.

Od dušičkového pondělí měly začít platit zóny i v Praze 10, kde se již koncem srpna spustily ve Vršovicích a části Vinohrad, která pod desátou městkou část spadá, a 5. října ve Strašnicích. Zbývají Malešice, kde bylo spuštění kvůli koronaviru a omezení úředních hodin radnice odloženo.

První regulace parkování začala v 80. letech v Praze 1. Takzvané modré zóny byly poprvé zavedeny v roce 1996 v části Prahy 1. Nyní jsou do systému zapojeny Praha 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 16 a 22.

Modré zóny platí i v nouzovém stavu, situace je jiná než na jaře, tvrdí magistrát

Na jaře modré zóny neplatily, vláda je v polovině března zrušila kvůli pandemii koronaviru a nouzovému stavu. Na konci dubna kabinet zóny opět spustil, vedení Prahy ale jejich znovuzavedení odložilo na polovinu května.

V současné době magistrát o uvolnění pravidel pro parkování kvůli nouzovému stavu neuvažuje. Vedení Prahy k tomu vyzýval například opoziční zastupitel Patrik Nacher (ANO). Mluvčí magistrátu Vít Hofman ale už před časem pro server Autobible.cz uvedl, že o dočasném zrušení modrých zón se nyní neuvažuje.

„Situace je od jara odlišná a platí jiná nařízení. Naštěstí zcela neplatí takzvaný lockdown, není zastavena ekonomika. Musíme také ochránit rezidenty, kteří za parkování platí, dojíždějí do práce, a večer chtějí zaparkovat u svého bydliště,“ prohlásil Hofman.