Problémy s parkováním přetrvávají. Modré zóny je nutné rozšiřovat, tvrdí Pospíšil i Vaňková

13 minut
Události, komentáře: Modré zóny (6. 8. 2020)
Zdroj: ČT24

V řadě českých měst se rozšiřuje systém rezidentního parkování. Modré zóny byly naposledy zavedeny do ulic brněnského Králova Pole a na začátku letošního roku je radnice zavedla i v části Prahy 9. Rezidentní parkování bude také v pražských Vršovicích, Strašnicích a od listopadu i v Malešicích. Modré zóny jsou, i přes odpor některých obyvatel, podle pražského zastupitele Jiřího Pospíšila (TOP 09) a brněnské primátorky Markéty Vaňkové (ODS) stále důležitější. Oba byli hosty Událostí, komentářů.

Podle zastupitele hlavního města Jiřího Pospíšila jsou modré zóny „nutným zlem“ a Praha a Brno nejsou mezi evropskými městy výjimkou. „Všechna velká evropská města zavádí nějakou formu regulace automobilů, protože za posledních padesát let se zdesetinásobilo množství aut v evropských metropolích,“ řekl. Pokud chtějí obyvatelé Prahy mít šanci u svého domu zaparkovat, je podle Pospíšila nutné mít regulaci parkování zavedenu.

Pro Pospíšila je zásadní, aby Pražané ve městě platili za parkování méně než lidé, kteří Prahu navštíví z jiné části Česka. Zvýhodněné parkovné je podle něj všude ve světě primárně určeno pro lidi, kteří v daném místě bydlí. Pro návštěvníky Prahy nebo zaměstnané v Praze by měla být k dispozici dostatečně velká odstavná parkoviště na okraji metropole, kde by kdokoliv mimopražský mohl svoje auto odstavit. Podle Pospíšila tvrdí radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), že několik takových projektů momentálně běží.

TOP 09 v čele s Pospíšilem se Scheinherra bude dotazovat, kolik odstavných parkovišť bude reálně postaveno a zda je koalice schopna dodržet své volební sliby.

„Pro Pražany má být možnost parkovat automobilem v Praze. Člověk, který do Prahy přijede a pracuje zde nebo jde za kulturou, musí mít možnost zaparkovat na okraji. To jsou dva základní limity, dva základní pilíře parkování v Praze. Ani jedno ale úplně nefunguje,“ podotkl zastupitel.

Podle průzkumu ČVUT a agentury Stemmark do metropole přijíždí každý den přes 300 tisíc aut, ale na odstavných parkovištích je maximálně čtyři tisíce míst. Pospíšil považuje pražskou situaci za chaotickou a do konce volebního období neřešitelnou. „Míst je strašně málo, podcenilo se to. I když se pan náměstek Scheinherr bude hodně snažit, tak tu situaci nevyřeší, to otevřeně říkám jako zastupitel,“ tvrdí Pospíšil.

Nejprve parkovací místa, tvrdí brněnská primátorka

V Brně není situace lepší. Primátorka Markéta Vaňková považuje za prioritu nejprve vybudovat odstavná parkoviště a teprve následně zavádět modré zóny. Nezbytné jsou podle ní investice zejména do záchytných parkovišť P+R a do parkovacích domů, parkovacích míst je totiž v Brně nedostatek.

„Minulé koalici jsme vytýkali to, že rezidentní parkování zaváděla chaoticky a bez dostatečného počtu ostatních parkovacích míst. To se teď snažíme napravit, bohužel to nejde úplně tak rychle, jak bychom si představovali,“ řekla. V Brně by mělo v dohledné době vzniknout několik nových parkovišť a parkovacích domů.

Primátorka zároveň hájila kroky brněnské koalice, která pozměnila stanovené poplatky za parkování. Kritici tvrdí, že poplatky jsou zavedeny pouze jako přilepšení pro městskou pokladnu. Za první auto rezident zaplatí sice pouze 200 korun, ale za druhé už osm tisíc korun. Podle primátorky není cílem na rezidentním parkování vydělávat. Za větší počet aut je podle ní pochopitelně větší příplatek. Považuje za zásadní, že vybrané peníze jdou zpět do parkování. 

„Všechny tyto příjmy nejdou do běžného rozpočtu, ale jdou do takzvaného fondu mobility, který je určen pro to, aby z něho byly placeny zase výdaje, které souvisí s parkováním,“ vysvětlila Vaňková.

Brněnská koalice podle primátorky zvažovala jednu společnou zónu pro celé Brno, od nápadu ale upustila. Brno se bude nadále držet systému rozdělení na tři zóny, které se řídí vzdáleností od centra. „Myslím, že tak, jak je to teď nastaveno, je to výhodné pro rezidenty a akceptovatelné i pro přijíždějící návštěvníky,“ završila.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 5 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 6 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...