Demolice Libeňského mostu zásadně omezí dopravu v celé Praze, říká starosta Prahy 7 Čižinský

15 minut
Události, komentáře: Petr Dolínek a Jan Čižinský vedou spor o Libeňský most
Zdroj: ČT24

Patnáct let dohadů, provizorních oprav a uzavírek na Libeňském mostě se pražští radní rozhodli ukončit demolicí. Mezi Libní a Holešovicemi chtějí postavit novou spojnici. Toto řešení odmítá starosta Prahy 7 Jan Čižinský (KDU-ČSL). Most je podle něj mimo jiné kulturní památkou. Rozhodnutí radních ještě musí schválit celé zastupitelstvo Prahy 7. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) tvrdí, že výstavba nového mostu je jediné řešení situace – a havarijního stavu současného objektu. O budoucnosti mostu politici diskutovali v pořadu Události, komentáře.

Libeňský most poškodila povodeň v roce 2002, od té doby se vedou dohady o jeho budoucnosti. Rekonstrukce starého objektu i výstavba nové spojnice by podle odborníků měly vyjít na zhruba 550 až 600 milionů korun. Otázkou podle architekta Petra Kučery ovšem zůstává, jestli v rozpočtu na nový most je započítané i nutné provizorní přemostění.

Pokud by zastupitelé demolici potvrdili, vybraná firma, která by most stavěla, by podle pražských záměrů musela dodržet maximální cenu stavby, již by v zakázce garantovala. Místo mostu, který projektoval uznávaný architekt Pavel Janák, by ale vznikla stavba bez architektonické soutěže a s nejasnou urbanistickou hodnotou. 

Náměstek primátorky Petr Dolínek výstavbu nového mostu hájí a brání se argumentům, že by  nové spojení pražských břehů mělo vzniknout bez veřejného výběrového řízení. Podle něj se most soutěží takzvaným žlutým FIDICem, což znamená, že soutěž probíhá na dílo jako celek a na cenu díla jako celku, což by mělo i zamezit pozdějšímu dodatečnému fakturování – tak, jak se dělo v minulosti u některých staveb.

Podle Čižinského jedinou variantou naplánovanou s architektonickou soutěží je zachování mostu a jeho rekonstrukce. „Nyní máme most, který postavil architekt Janák s architektem Menclem. Mít most, který vysoutěžil nějaký žlutý FIDIC, je metoda, kterou se soutěží (leda) čistírna odpadních vod. Praha si to nezaslouží.“

Dolínek argumentuje, že postup je zcela správný. „Běží soutěž, která byla přerušena, dva roky jsme zkoumali možnosti případné rekonstrukce. Ze závěru Kloknerova ústavu vyplývá, že most by určitou cestou opravit šel, na druhou stranu je ale v horším stavu než v době, kdy se údaje předávaly odborníkům.“ Ti údajně Dolínkovi nakonec doporučili, aby současný most město nahradilo novým.

Tatáž instituce – Kloknerův ústav – ovšem podle Čižinského uvedla i to, že most je možné rozsáhlou rekonstrukcí opravit a že splní všechny požadované parametry. Není tedy nutné ho bourat.

„Často se argumentuje nějakými fiktivními 100 lety (trvanlivosti nové stavby), ale Barrandovský most se opravuje, je v havarijním stavu za třicet let Novomlýnský most za čtyřicet let. Libeňský most je symbol toho, jak se Praha nestará o svůj majetek. Pokud se postaví nový most a město se o něj nebude starat, tak dopadne za 30 let stejně jako ten Barrandovský,“ oponuje novostavbě Čižinský.

Libeňský most chybí na seznamu památek

Starosta Prahy 7 upozornil na historickou hodnotu mostu, který vyrostl k desátému výročí republiky. Podle něj jde o krásný most postavený unikátní přesýpanou metodou. „Je součástí galerie mostů, z nichž drtivá většina jsou památky. Jenom ten Libeňský most potkalo to, že místo něj komunisté naplánovali dálnici a chtěli ho zbořit podobně jako most Barikádníků, takže ho za památku neprohlásili. Jinak památkou být měl,“ argumentoval.

Rekonstrukce je pro Čižinského přijatelná i s tím, že by některé části mostu byly vyztuženy pomocí železobetonu, a unikátní přesýpaná metoda by tak zanikla.

Dolínek ovšem s takovým postupem nesouhlasí. Nelíbí se mu, „že by se most navenek tvářil jako ten stávající, ale v reálu by byla unikátní konstrukce porušena“.

Most musí vydržet povodeň

Podle primátorčina náměstka politické reprezentace za posledních deset až patnáct let došly k tomu, že most je lepší nahradit novým mostem z pohledu efektivity i bezpečnosti dopravy.

Protože je navíc Libeňský most součástí protipovodňového opatření, musí mít vysokou nosnost. Když se zavírají všechny mosty proti proudu, tak je tím posledním, který má fungovat pro Prahu pro přepravu materiálu, osob a dalších, upozornil Dolínek. „Je důležité, aby byl funkční.“

Libeňský most je při povodních využívaný také proto, že jde o nejdelší soumostí v Praze; měří přes 800 metrů. Podle náměstka tak představuje bezpečnou cestu, když se zvedne hladina Vltavy.

Provizorní most chybí

Nejbouřlivější diskuse kolem opravy, či výstavby nového mostu vyvolává fakt, že chybí most provizorní. Ať už dojde na jednu, či druhou variantu řešení, zůstanou lidé bez jedné z největších dopravních tepen v Praze a velký zásah to bude znamenat i pro tramvajovou dopravu (například tramvaj číslo 11, 2, 5 nebo 6).

„Je nutné zajistit provizorní most, který by se použil jak pro rekonstrukci Libeňského mostu, tak pro rekonstrukci Hlávkova mostu,“ navrhuje Čižinský s tím, že když si Praha v zimě vyzkoušela jeden měsíc provozu bez Libeňského mostu, byla to katastrofa.

„Doufám, že zastupitelé (demolici) neschválí, protože by byly přetnuty páteřní tramvajové linky v celé Praze. Domnívám se, že je to s jakýmkoliv fungováním dopravy v Praze neslučitelné.“

Podle Dolínka ale nelze jednoznačně říct, že nastala katastrofa. „Samozřejmě je to nepříjemné pro ty, co tam žijí,“ říká s tím, že je těžko akceptovatelné tramvajové linky přerušit. Praha podle něj musí umět nějakým způsobem fungovat i v takovém případě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
před 1 hhodinou

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 2 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 3 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 5 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 6 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 20 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
včera v 13:54

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
včera v 13:44
Načítání...