Libeňský most nebude památkou. Praha musí rozhodnout, zda ho opraví, nebo zbourá

Pražský Libeňský most se kulturní památkou nestal. Rozhodnutí ministerstva kultury ale není pravomocné. Zastupitelstvo Prahy bude nyní rozhodovat, zda most opraví, nebo zbourá. Most je od 19. ledna kvůli havarijnímu stavu uzavřený pro auta i MHD.

Podle náměstka pražské primátorky Petra Dolínka (ČSSD) ministerstvo odůvodnilo rozhodnutí tím, že most je důležitou spojnicí mezi oběma břehy Vltavy. Aby mohl být zachován pro dopravu, bude muset být zásadně přestavěn i v případě, že by se pouze opravoval. „Proto si myslím, že by zastupitelstvo mělo rozhodnout tou cestou, že jednoznačně umožní demolici mostu a postavení nového,“ řekl České televizi.

V případě stavby nového mostu by podle resortu měla vzniknout kopie původního. „Vzhledem k opakovaně prokázané vysoké architektonické a urbanistické hodnotě soumostí ministerstvo plně podporuje myšlenku vybudování kopie, která by splňovala potřebné požadavky na zatížitelnost i životnost mostu a zároveň uchovala mimořádně hodnotné tvarosloví Janákových kubizujících forem,“ píše se v rozhodnutí.

Účastníci řízení se můžou proti verdiktu ministerstva do 15 dnů odvolat. Vedle Prahy jde i o Dopravní podnik, Technickou správu komunikací a České přístavy. Pokud tak učiní, bude se věcí zabývat rozkladová komise, což by mohlo trvat i několik měsíců. Když podá námitky kdokoli jiný, bude se jimi zabývat ministerstvo. Další řízení by ale nemělo na nynější rozhodnutí odkladný účinek.

Odborníci doporučují spíš demolici

Most více než rok zkoumali odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT, který je soudněznaleckým pracovištěm v oboru stavebnictví. Už v roce 2016 ve studii uvedli, že je lepší ho zbourat a postavit na jeho základech nový. Stav mostu se od té doby ještě zhoršil, město ho proto v polovině ledna uzavřelo. 

Podle analýzy ústavu by byla v případě zachování mostu nutná komplexní rekonstrukce. Ta by znamenala minimálně polovinu všech konstrukcí vyměnit a u ostatních konstrukcí dožilé části nahradit. Při rekonstrukcích se navíc mnohdy objeví řada dalších závad a problémů.

Výstavba i rekonstrukce by podle odborníků vyšly na obdobnou částku, a to 550 až 600 milionů korun. V původním plánu Technická správa komunikací předpokládala náklady asi 350 milionů korun. Tento plán ale počítal s využitím současných pilířů mostu. To odborníci kvůli jejich špatnému stavu vyloučili.

Zastupitel Matěj Stropnický (SZ/Trojkoalice) už ale dříve řekl, že považuje cenu stavby nového mostu za podhodnocenou, protože nezahrnuje výstavbu provizorního mostu. Domnívá se, že potřebná částka na stavbu nového mostu bude oproti ceně rekonstrukce dvojnásobná.  

Libeňský most je složený z několika částí. Příprava komplikovaného projektu trvala deset let. Zastupitelstvo v roce 2016 rozhodlo, že Praha půjde cestou rekonstrukce. Mezi tím se ale objevily další posudky z Kloknerova ústavu. O tom, zda usnesení zastupitelstva zrušit a most raději zbourat, by zastupitelé měli znovu jednat v únoru či březnu. Magistrát dosud čekal na stanovisko ministerstva kultury.

ANO a ČSSD dávají přednost novému mostu

Politici se ovšem na dalším postupu neshodují. „Nebýt aktivismu některých spolků, ale bohužel i koaličních zastupitelů, mohl být Libeňský most už dávno opravený,“ poznamenala primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Sama dává přednost stavbě nového mostu. „Je z dlouhodobého výhledu rozumnější,“ dodala.

3 minuty
Opravit, nebo zbourat a postavit repliku? Libeňský most čeká na verdikt
Zdroj: ČT24

Nový most by vybral i starosta Prahy 8 Roman Petrus (ČSSD). Řízení ohledně prohlášení za památku bylo podle něj ztrátou času, protože už jednou se touto otázkou ministerstvo zabývalo a rozhodlo stejně. Opravu naopak hájí starosta Prahy 7 Jan Čižinský (KDU-ČSL/Trojkoalice). Dříve připravený projekt nového mostu je podle něj nerealizovatelný: „Spoléhal na to, že ty staré pilíře udrží ten nový, těžší most, což teď víme, že není pravda.“ 

Technická správa komunikací začala na konci ledna most podpírat. Práce by měly trvat zhruba měsíc, pak by se na most mohla vrátit MHD. Podle Dolínka vznikne expertní skupina, která by měla městu pomoci nejen s Libeňským mostem, ale se situací mostů v Praze obecně. 

Stavba z dílny architekta Janáka

Libeňský most přes řeku Vltavu spojuje levobřežní čtvrť Holešovice s pravobřežní Libní. Po proudu řeky je v Praze 15. mostem. Byl postaven v letech 1924–1928 a slavnostně otevřen 29. října k 10. výročí vzniku Československa.

Prostá betonová konstrukce v kubistickém slohu architektů Pavla Janáka a Františka Mencla se výrazně lišila od předešlých betonových mostů Hlávkova a Mánesova například konzolovými schodišti či osvětlovacími stožáry.

Stavba mostu začala na sklonku roku 1924. Jeho předchůdcem byl provizorní dřevěný most (1903), který sloužil na přelomu 19. a 20. století při výstavbě Mostu Legií. Samotná mostní konstrukce má délku 370 metrů, spolu se zemní rampou na holešovické straně pak 780 metrů. Most byl původně vůbec nejdelším silničním mostem v Praze. Jeho šířka je 21 metrů.

Výrazný kubistický prvek mostu tvoří osm konzolově vyložených schodišť spolu s mohutným zábradlím, členěním pilířů a osvětlovacími stožáry z betonu.

V průběhu let změnil most několikrát název. Libeňský se mu říkalo do roku 1938, poté se na dva roky přejmenoval na Baxův (po tehdejším primátorovi Prahy Karlu Baxovi). V roce 1940 se znovu jmenuje Libeňský, od roku 1945 do roku 1952 pak opět Baxův. Nový název poplatný době dostal v 50. letech. Až do roku 1962 se mu říkalo Stalingradský. V 60. letech se ale mostu do třetice vrátil jeho původní název.

Most je v současnosti v havarijním stavu. Od roku 1928 nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. V roce 2002 ho navíc poškodily povodně. Záměr most radikálně přestavět (případně zbourat) a rozšířit se objevil už v roce 2004. Odpor odborné i laické veřejnosti ale vyústil v žádost o prohlášení mostu za kulturní památku. 

Národní památkou se ale most nestal. V roce 2006 vydaly úřady územní rozhodnutí, o tři roky později pak stavební povolení. V roce 2009 byl také na most zakázán vjezd vozům těžším než 7,5 tuny. Navíc tu byla snížena rychlost tramvají na 20 kilometrů za hodinu a přímo na mostě se nesmějí potkat protijedoucí tramvaje. Další osud mostu nyní leží na rozhodnutí zastupitelů.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Ze zaplavené lékárny v Opavě chtěli odnést zboží za čtyři tisíce. Hrozí jim vyšší trest

Okresní soud v Opavě se začal zabývat případem, který se odehrál během loňských povodní. Dva zloději, muž a žena, se měli vloupat do lékárny. Protože se trestného činu dopustili v době stavu nebezpečí, hrozí jim vyšší trest.
před 3 hhodinami

Na Náchodsku vzniká komunitní centrum s vlastním úložištěm tepla

Ojedinělý energetický experiment vzniká v Žernově u Babiččina údolí na Náchodsku. Obec tam staví komunitní centrum, v jehož základech pod dřevostavbou je úložiště tepla dobíjené ze solárních panelů. Úložiště budou dobíjet nepřetržitě, to pak má dům vytápět celoročně. Obec založila energetické družstvo, členové budou elektřinu sdílet.
před 6 hhodinami

Pohonné hmoty zlevnily o desítky haléřů

Pohonné hmoty třetí týden v řadě zlevnily, tempo poklesu cen zrychlilo. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se u čerpacích stanic prodává v průměru za 35,42 koruny, před týdnem byl o 80 haléřů dražší. Nafta zlevnila o 65 haléřů, za litr řidiči dají průměrně 34,88 koruny, vyplývá z údajů společnosti CCS. Benzin byl naposledy levnější loni v říjnu, nafta na začátku letošního roku.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Práce po nehodě nákladního vlaku s benzenem ztěžuje déšť

V Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku se po havárii a následném požáru nákladního vlaku s toxickým benzenem chystá plocha pro sanaci území, které je nejzasaženější. Těžká technika odstraní poslední zbytky cisteren. Ve čtvrtek na místě pracoval i těžkotonážní pásový jeřáb, který nakládal odřezaná kolejová pole. Všechny práce směřují k tomu, aby se odborníci co nejdříve dostali k ložisku kontaminace. Práce však komplikuje déšť. Rozsah kontaminace pod ohniskem havárie zatím inspektoři ČIŽP nedokážou odhadnout.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Zastupitelé Karolinky schválili vyhlášení referenda o koupi bývalých skláren

Zastupitelé Karolinky na Vsetínsku schválili vyhlášení místního referenda o koupi areálu bývalých skláren a bytového domu do majetku města. Konat se bude 26. dubna. Radnice jedná o možném odkupu se společností Synot Real Estate. Cena bytového domu je 35,5 milionu korun, areálu skláren a kartonážky 52 milionů. Pro vyhlášení referenda bylo všech osm přítomných koaličních zastupitelů. Město s asi dva a půl tisíci obyvateli má dlouholetou sklářskou tradici, v roce 2020 se tam však sklárny uzavřely.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Podpis smluv na jaderné bloky v Dukovanech se asi zpozdí, řekl Beneš

Podpis finálních smluv o výstavbě nových jaderných bloků v Dukovanech mezi společnostmi ČEZ a KHNP se oproti původním plánům zřejmě zpozdí, řekl generální ředitel ČEZu Daniel Beneš. Důvodem je dle něj čekání na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kromě toho zbývá také vyřešit zapojení českého průmyslu do projektu. Dohody měly být původně uzavřeny do konce března.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud potrestal tři z pěti obžalovaných z převozu běženců

Třem z pěti obžalovaných z převážení běženců přes země Evropské unie soud v Teplicích uložil tresty. Trojice prohlásila vinu. Bariši Imerimu a Dušanu Gujdovi uložil soud pravomocné podmíněné tresty, Ebrahimu Omarovi souhrnný nepodmíněný trest vězení. Omar si ponechal lhůtu na případné odvolání. Jeden obžalovaný, cizinec, k soudu nepřišel a další obžalovaný uvedl, že je nevinný. S nimi avizoval soudce Jaroslav Malchus samostatné řízení.
před 12 hhodinami

Začala přestavba trati do zóny Solnice-Kvasiny, stát má 6,7 miliardy

Správa železnic (SŽ) ve čtvrtek zahájila přestavbu a modernizaci železniční tratě z Týniště nad Orlicí do zóny Solnice-Kvasiny na Rychnovsku, kde sídlí továrna automobilky Škoda Auto a další firmy. Celkové náklady na přestavbu trati SŽ odhaduje na 6,7 miliardy korun. Hotovo by mělo být za dva roky. Škoda Auto v zóně chystá další rozvoj.
před 13 hhodinami
Načítání...