„Vy, kteří rozkrádáte tento stát.“ Pořád žijeme v devadesátkách, varuje v Ostravě slovenské drama o korupci

Komorní scéna Aréna nastudovala v české premiéře Karpatský thriller. Slovenské dokumentární drama, které vychází ze skutečných korupčních kauz v devadesátých letech, vzbudilo při uvedení u našich východních sousedů nebývalý rozruch. U veřejnosti i těch, do nichž se opíralo. Podle ostravských inscenátorů najdou Češi podobnost jak se „svou“ porevoluční dobou, tak pandemickou současností.

„To jsou ta strašná devadesátá léta“ – zní leitmotiv hry, která se trefuje do korupce, klientelismu a šedé ekonomiky oné doby a naznačuje, že tyto problémy nejsou zdaleka minulostí z dob divokého kapitalismu.

Příběh odhaluje korupci ve zdravotnictví napojenou na nejvyšší politická patra. Hlavní hrdince, bývalé novinářce, se dostanou do rukou informace, že jistá nadnárodní firma díky podplácení získává velké státní zakázky, které navíc byly předražené. Když se snaží skandální materiál publikovat v médiích, narazí na špinavé praktiky. Firma se ji pokusí nejprve společensky zdiskreditovat a později vydírat a zastrašovat.

Novinář Eugen Gindl inscenaci napsal na základě vlastní zkušenosti. „Snažil se takovou kauzu rozkrýt, ale pochopil, že nemá šanci to zveřejnit. A ze zoufalství napsal dramatický text,“ prozradil dramaturg Arény Tomáš Vůjtek. Ve hře jsou zmiňovány i další politické „devadesátkové“ skandály, například podivný případ únosu syna někdejšího prezidenta Michala Kováče.

Hrozily žaloby

Gindlovy částečně autobiografické hry se ale nezaleklo Slovenské národní divadlo. Hrálo ji pět let (od roku 2013) v režii tehdejšího šéfa činohry Romana Poláka. Ten ji režíruje i v Ostravě. Vedle politických her se na jevišti odehrává zároveň symbolický boj zla a dobra, představovanými ďáblem a andělem. V závěru pak zazní modlitba k finančním skupinám, právě ta vzbudila největší reakce.

„Vy, finanční skupiny, které rozkrádáte tento stát, kraďte s mírou, protože jinak se zvedneme z kolen, vezmeme kameny, železné tyče a nože, zbouráme vaše zdi, zabijeme vaše ženy a děti, jejich krví postříkáme vaše mercedesy, rozbijeme skla vašich úřadů a všude nastolíme chaos, krutost a strach,“ vzkazuje finálový monolog.

Pod silná slova přiložil bulvár, vnímání hry ještě vyostřily výhrůžky žalobami. Jak Eugen Gindl potvrdil v rozhovoru pro Deník Referendum, soudem hrozila jak původem slovenská finanční skupina J&T, tak firma Siemens. Právě zjištění o jejích praktikách Gindla vedla k napsání divadelní hry. K žalobám ale nakonec žádná ze společností nepřistoupila.

O korupci nejen šeptem

V rozhovoru pro Deník Referendum Gindl ocenil, že zvýšená mediální pozornost zároveň vedla ke zlepšení, že v některých případech se o konkrétních korupčních selháních nemluvilo jen v hospodě a šeptem, ale i na veřejnosti.

„To, co v Karpatském thrilleru popisuju, nebyla ve své době až tak velká korupční kauza. V tehdejších korunách v ní šlo o necelou miliardu. Teď ale vidíme, že lékaři začali psát upozornění kontrolním orgánům, že se takové věci dějí všude. A kontrolní orgány reagují. Takže dnes se řeší několik kauz korupce při tendrech na zdravotnickou techniku nejenom v médiích, ale i na soudech,“ upozornil ve zmíněném interview z roku 2015.

Jako v Česku

Slovenské národní divadlo hostovalo s Karpatským thrillerem i v jiných zemích. Před šesti lety hrálo například na přehlídce Divadelní Flora v Olomouci. „Lidé na inscenaci reagují odlišně. Někteří hercům po představení děkují, jiní během představení odcházejí. Když jsme ale byli na hostování v Budapešti, novináři mi pošeptali, že toto by u nich už nešlo. Ukázalo se, že inscenace funguje jako lakmusový papírek na demokracii,“ svěřil se režisér Roman Polák při té příležitosti Divadelním novinám.

Námět hry, očekává její autor i tvůrci ostravské inscenace, je blízký i českému divákovi, ostatně Slovensko a Česko v devadesátých letech pojil nejen jeden stát, ale po rozdělení rovněž podobné deziluze.

3 minuty
Ostravská Aréna nastudovala slovenské drama o korupci
Zdroj: ČT24

Gindl spoluvinu za to, že se věci zametají pod koberec, vidí i na straně médií. „Všiml jsem si, že stejně to funguje i u vás, že všechny ty kauzy se rozbalí a posléze vyhnijí. Justice, prokuratura a velmi dobře zaplacení právníci to tahají donekonečna, dokud na to lidi nezapomenou. Za posledních patnáct roků se stalo jen velmi zřídka, že by se dařilo kauzy, i ty větší, uspokojivě uzavřít,“ uvedl v Deníku Referendum.

Brečí, protože pochopil, čemu se smál

Přes všechny podobnosti se režisér Polák domnívá, že ostravské nastudování kopií slovenské inscenace není. „I když je koncept stejný, inscenace v Aréně může vyznít více do hloubky, víc lidsky,“ poznamenává.

Do Karpatského thrilleru v Ostravě se například promítla zkouška, které české zdravotnictví vystavila pandemie covidu-19 a v níž jsme podle divadelníků z Arény neobstáli. „S hrůzou jsme si uvědomili, že v ‚devadesátkách‘ žijeme stále. A to se nedá vydýchat ani s čínským respirátorem,“ píše divadlo na svém webu. „Žijeme pořád v období raného kapitalismu, kdy všichni kradli, a dneska se z toho vytváří zásadní zásluha,“ upřesnil Vůjtek.

Diváci podle tvůrců mohou čekat hořce zábavné politické divadlo. „Hra je plná humoru. Humoru, kdy se člověk směje, a potom, když jde z divadla domů, tak brečí nad tím, čemu se smál, protože pochopí, v čem žije,“ shrnuje Tomáš Vůjtek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Maďarsko nevpustí do země rappery z Kneecap. Problémy měli i v Británii a Česku

Maďarské úřady zakázaly ve čtvrtek vstup do země irské skupině Kneecap, která měla vystoupit na hudebním festivalu Sziget. Úřady obvinily hiphoperské trio z nenávistných antisemitských projevů a z chvály palestinského teroristického hnutí Hamás. Kneecap v reakci označili vládu maďarského premiéra Viktora Orbána za autoritářskou. Kontroverze doprovázely vystoupení rapperů i na dalších festivalech, včetně českého Rock for People.
před 14 hhodinami

Letní filmová škola promítá Karavan a připomíná Burtona

Uherské Hradiště se opět stalo centrem filmových nadšenců. Od pátku do konce července hostí Letní filmovou školou (LFŠ). Nesoutěžní přehlídku zahájí český snímek Karavan, s nímž Zuzana Kirchnerová soutěžila na letošním Cannes. Vedle představení nejnovější tuzemské tvorby připomene program také dílo Tima Burtona, Ulricha Seidla či hnutí Dogma 95.
před 19 hhodinami

Ruský útok zranil desítky lidí v Charkově, v Oděse zasáhl historické centrum

Rusko v noci na čtvrtek podniklo rozsáhlý dronový útok na jihoukrajinskou Oděsu, přičemž poškodilo civilní infrastrukturu a architektonické památky v historickém centru, které je pod ochranou UNESCO. Uvedly to místní úřady. Nejméně čtyři lidé utrpěli zranění. Více než čtyřicet zraněných včetně šesti dětí hlásí Charkov, na který okupanti svrhli během dne letecké pumy. Sedm lidí zranili Rusové také při útoku na Čerkasy.
24. 7. 2025Aktualizováno24. 7. 2025

Expo 2025 v Japonsku hostilo Český národní den

Světová výstava Expo v Ósace ve čtvrtek hostila Český národní den, zahájily ho česká a japonská hymna v podání Dětského pěveckého sboru Českého rozhlasu. Národního dne se účastnil prezident Petr Pavel i japonská princezna Takamado. Expo je podle Pavla přehlídkou špičkových technologií, výjimečné architektury a národních identit. Především je ale prostorem, kde se potkávají různé kultury a společně hledají odpověď na otázku, jak by měla vypadat budoucnost, prohlásil.
24. 7. 2025Aktualizováno24. 7. 2025

Stát znovu zvažuje aukci zámku Štiřín, obec Kamenice má zájem o část areálu

Majetkový úřad by mohl v budoucnu vyhlásit novou elektronickou aukci zámku Štiřín. Nabízel by ho ale s menším areálem než teď. O část nemovitosti má dlouhodobě zájem obec Kamenice. Její vedení jedná s úředníky o bezúplatném převodu. Kolem zámku vede cesta, chodník však chybí, obec má projekt hotový, ale pozemek patří státu. Kromě chodníku chce Kamenice získat i další část zámeckého areálu pro školku. Jednání se státem pokračují.
23. 7. 2025

V nové pohádce může být princezna stokrát jinak

Nový pohádkový příběh podle knihy Tomáše Belka se točí mimo jiné na zámku v Náchodě. Film Princezna stokrát jinak vstoupí do kin v lednu příštího roku.
23. 7. 2025

V Telči vystavují Zrzavého. Včetně portrétu nespokojené slečny Tydlitátové

Po osmnácti letech se na zámek v Telči vrátila díla malíře Jana Zrzavého. Obrazy rodáka z Vysočiny zapůjčila Národní galerie. Je mezi nimi i Portrét slečny Tydlitátové֪ – nejnovější obraz, který galerie zakoupila ze soukromé sbírky.
23. 7. 2025

„Díky za tu jízdu, Ozzy.“ Na zpěváka vzpomínají Black Sabbath, Elton John i Pearl Jam

Na „prince temnoty“ Ozzyho Osbournea, který v úterý zemřel, vzpomínají kolegové z jeho bývalé kapely Black Sabbath i řada hudebníků, které heavymetalová legenda ovlivnila anebo s níž je vázalo přátelství.
23. 7. 2025
Načítání...