Robert Sedláček k nominacím a cenám od filmové kritiky za předchozí snímky (Největší z Čechů a Rodina je základ státu) přidal při hodnocení roku 2018 další. Česká kritika nejlepším filmem shledala drama Jan Palach. Podle scénáře Evy Kantůrkové se v něm Sedláček pokusil proniknout do mysli studenta, který se rozhodl obětovat pro národ.

Trailer: Jan Palach
Český filmař ze Slovinska Olmo Omerzu ve všech svých filmech prokazuje porozumění pro střet dospívajících se světem dospělých a jejich hrami na pravdu a lež. Platí to i pro zimní road movie Všechno bude, do něhož (také ne poprvé) obsadil do role teenagerů neherce. Oba (Tomáš Mrvík a Jan František Uher) jsou nominováni na Českého lva a Omerzuovi za režii, jakou vedl nejen je, patří cena pro nejlepšího režiséra.
I česká komedie může být chytrá, připomněl podle kritiků scénář ke komedii Chata na prodej – a proto je nejlepším scénářem loňského roku. Příběh o rodině, kterou na společný víkend svede dohromady prodávaná nemovitost, napsali Lucie Bokšteflová a Tomáš Pavlíček, jenž Chatu na prodej také režíroval.
Nejlepším hercem byl vyhlášen slovenský herec Martin Huba. Už podruhé ztvárnil prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka. Nejprve v televizním cyklu České století, loni také v Hovorech s TGM. Ty natočil Jakub Červenka jako svůj režijní debut podle scénáře historika Pavla Kosatíka, což mu vyneslo označení objev roku.
Červenkův film stojí pouze na rozhovoru Masaryka a spisovatele Karla Čapka, z jehož knihy vychází. „Starý chlap už nemá morální právo očekávat mnoho radostí. A nikdy jsem netušil, že se mi v tomto předzralém věku dostane radosti od profesora Masaryka – střetnutí s jeho myšlenkami, askezí, dost těžko vybojovanou láskou od českého národa,“ uvedl ke své roli při přebírání ceny Martin Huba.
Připomněl také, u příležitosti nedávného stého výročí vzniku Československa, Masarykův výrok: Nebát se a nekrást. Podle herce je třeba neměnit tuto původní ideu na „nebát se a krást“, jak se bohužel děje.
Nejlepší herečkou loňského roku je Jenovéfa Boková. I jí ocenění přinesla role v režijní celovečerní prvotině, tentokrát Beaty Parkanové. Právě prostřednictvím hlavní postavy nejisté a tápavé Anežky, kterou Boková představuje, prožívají diváci Chvilky s její rodinou a pronikají do vzájemných vztahů.
Z loňským dokumentů kritiky nejvíce zaujal zneklidňující snímek Až přijde válka. Jan Gebert v něm pronikl do domobrany Slovenskí Branci a přinesl sondu do motivů, které mladé lidi vedou k extremistickým názorům.
Za audiovizuální počin si cenu odnáší Jan Švankmajer. Filmařský solitér, který se hlásí k surrealismu a propojuje film a výtvarné umění, byl oceněn za výtvarnou stylizaci snímku Hmyz. Svého údajně posledního celovečerního filmu.
Zlato v kategorii Mimo kino, která si všímá televizních či on-line počinů, získal dokument o českém olympijském zlatu Nagano Tapes. Jeho režisér Ondřej Hudeček před tímto prvním celovečerním počinem svůj talent prokázal už před čtyřmi lety, kdy obdržel Českého lva za studentský film Furiant o dramatikovi Ladislavu Stroupežnickém.
