Praha - Hořící keř při vyhlašování nominací na ceny České filmové a televizní akademie (ČFTA) potvrdil svou pozici favorita. Poté, co pro něj zahořely Ceny kritiky, vede také v kategoriích Českého lva. Nová podoba výročních filmových cen je sice v 21. ročníku spojena s očekáváním, hlasování akademiků ale nijak překvapivé nebylo. Drama Agnieszky Hollandové o oběti Jana Palacha dosáhlo na čtrnáct nominací, v závěsu za ním je film Zdeňka Tyce o nelehkosti umírání Jako nikdy (12 nominací) a shodně po jedenácti šancích mají Rozkoš Jitky Rudolfové a Revival Alice Nellis. Většina vybraných filmů vznikla v koprodukci České televize. Finálový večer odvysílá 22. února v přímém přenosu.
Českého lva nejvíce pálí Hořící keř
Stejně jako v nominacích na Ceny kritiky, „konkurečním“ ocenění Českého lva, i v hlasování akademiků obsadil Hořící keř všechny kategorie - pochopitelně kromě dokumentu. V dokumentární kategorii se mezi finálovou pětici probojovala vzpomínka Báry Kopecké na jejího manžela, architekta Davida Kopeckého (snímek DK); pokus o vzkříšení Pavla Landovského ve filmu Hoteliér (režie: Josef Abrahám ml.); tragikomický poled na první přímou volbu hlavy českého státu Hledá se prezident (režie: Tomáš Kudrna) a čeření vod šoubyznysových praktik v dokumentu Show! Bohdana Bláhovce. Ve výběru nemohou chybět Šmejdi, snímek o nekalých praktikách prodejců a zneužívání seniorů zahýbal nejen akademiky, ale po svém odvysílání především ochotou politiků zatnout podobným hyenám tipec.
O nejlepším filmu se rozhodne mezi Hořícím keřem, který sleduje osudy Palachových blízkých po jeho alarmujícícm činu; koncertem umírajícího Jiřího Schmitzera v Jako nikdy, komediálně hudebním Revivalem, odcizenou Rozkoší a také neveselými Klauny, již po dlouhé době svedli na plátno Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse. Jejich režisér Viktor Tauš mezi pěti nejlepšími ale není, „nahradil“ jej Jan Hřebejk se svými hořkými Líbánkami.
Narušit nominační kobercový nálet nejsilnější pětice mohou sólovým úspěchem některé další snímky: čtyři nominace má drama Milana Cieslara podle novely Arnošta Lustiga Colette (vedlejší ženský herecký výkon - Zuzana Mauréry, masky, scénografie, kamera) a pět už zmíněné Líbánky (režie, hudba, kamera, hlavní ženská role - Aňa Geislerová, vedlejší mužská role - Jiří Černý). Bez šance nejsou ani romantická Křídla Vánoc, a to díky hudbě Richarda Krajča, který si ve filmu také zahrál, a jeho hereckého kolegy Davida Novotného. S jednou nominací jdou do finále Cyril a Metoděj - apoštolové Slovanů (kostýmy), již jsou podobně jako Hořící keř filmovou verzí původní televizní série. Oproti Cenám kritiky nezůstali docela stranou pozornosti ani Donšajni Jiřího Menzela, náhradníci vyslaní za Česko do oscarového klání. Nominováni jsou za zvuk.
Souběžně s vyhlášením nominací byla dnes už udělena i první cena - za filmový plakát. Nejlépe na sebe poutal lví favorit Hořící keř.
Nové kategorie, nová soška, nová zábava
Nominační večer byl letos zrušen, nominace vyhlásila akademie na tiskové konferenci (jejíž záznam si můžete přehrát v článku). Zrušeny, přesněji překopány byly i některé kategorie a způsob hlasování. Výtvarný počin se rozdělil zlvášť na scénografii, kostýmy a masky; v těchto kategoriích a také v kategorii zvuk a střih hlasují v prvním kole jen akademici z oboru, v druhém pak všichni. Letos se do hlasování zapojilo 130 akademiků z celkových 225. Zrušeny byly ceny kritiků, které se beztak dublovaly s nedávno vzniklým oceněním udělovaným právě kritiky (vkus jejich a akademiků se ale v žádném ročníku výrazně neliší). Ubylo také vyhlášení divácky nejúspěšnějšího filmu, ten nicméně v podstatě nahradila cena filmových fanoušků udělovaná ve spolupráci s portálem ČSFD.
Český lev do 21. ročníku vstupuje i s dalšími zásadními změnami. K největším „hejblatům“ došlo v organizaci. Poté, co se ČFTA rozešla s bývalým výkonným ředitelem a producentem Petrem Vachlerem, rozhodla se filmové výroční ceny pojmout důstojněji a elegantněji, než bylo podle ní u Vachlerova svérázného pojetí zvykem.
Po počátečních dohadech, které nevypadaly na dobrý konec, nakonec odkoupila akademie od Vachlera ochrannou známku, takže ceny sice mají jiné vedení, ale stejný název. Mění se ovšem podoba sošek - budou mít tvar kuželu světla, do něhož jejich autor Jakub Berdych Českého lva zalil. Pochopitelně jiná bude i koncepce finálového večera - glanc mu dodá už místo konání, tedy pražské Rudolfinum, důstojnost moderátor Marek Eben. Umírněnější oproti rozvernosti předchozích ročníků už je i znělka, která na něj poutá.
- "Zkoušíme spolupráci s Českou filharmonií a dirigentem Jiřím Bělohlávkem. Chtěli bychom, aby nová etapa měla novou tvář, nový styl a abychom víc prostoru věnovali nominovaným filmům a tvůrcům než estrádní zábavě a sponzorským vzkazům," podotkl k vyhlašování cen člen akademie, režisér Jan Svěrák.
Český lev v novém hávu se příznivcům české kinematografie představí 22. února - v přímém přenosu České televize. Už tuto sobotu (tedy 25. ledna) své vítěze vyhlásí filmoví kritici, také živě na obrazovkách ČT.
P Ř E H L E D N O M I N A C Í
- FILM: Hořící keř; Jako nikdy; Klauni; Revival; Rozkoš
- DOKUMENT: DK - Bára Kopecká; Hledá se prezident - Tomáš Kudrna; Hoteliér - Josef Abrhám ml.; SHOW! - Bohdan Bláhovec; Šmejdi - Silvie Dymáková
- HEREČKA V HLAVNÍ ROLI: Hořící keř - Tatiana Pauhofová; Jako nikdy - Petra Špalková; Líbánky - Anna Geislerová; Revival - Zuzana Bydžovská; Rozkoš - Jana Plodková
- HEREC V HLAVNÍ ROLI: Hořící keř - Petr Stach; Jako nikdy - Jiří Schmitzer; Klauni - Oldřich Kaiser; Revival - Marián Geišberg; Revival - Miroslav Krobot
- HEREČKA VE VEDLEJŠÍ ROLI: Colette - Zuzana Mauréry; Hořící keř - Jaroslava Pokorná; Jako nikdy - Taťjána Medvecká; Klauni - Kati Outinen; Revival - Jenovéfa Boková
- HEREC VE VEDLEJŠÍ ROLI: Hořící keř - Ivan Trojan; Klauni - Jiří Lábus; Křídla Vánoc - David Novotný; Líbánky - Jiří Černý; Rozkoš - Jaroslav Plesl
- REŽIE: Hořící keř - Agnieszka Hollandová; Jako nikdy - Zdeněk Tyc; Líbánky - Jan Hřebejk; Revival - Alice Nellis; Rozkoš - Jitka Rudolfová
- SCÉNÁŘ: Hořící keř - Štěpán Hulík; Jako nikdy - Markéta Bidlasová; Klauni - Petr Jarchovský; Revival - Alice Nellis; Rozkoš - Jitka Rudolfová
- KAMERA: Colette - Marek Jícha; Hořící keř - Martin Štrba; Jako nikdy - Patrik Hoznauer; Líbánky - Martin Štrba; Rozkoš - Ferdinand Mazurek
- STŘIH: Hořící keř - Pavel Hrdlička; Jako nikdy - Vladimír Barák; Křídla Vánoc - Alois Fišárek; Revival - Filip Issa; Rozkoš - Jakub Hejna
- ZVUK: Donšajni - Radim Hladík jr.; Hořící keř - Petr Čechák, Marek Hart; Jako nikdy - Jan Čeněk; Revival - Viktor Ekrt, Matthew Gough; Rozkoš - Richard Müller
- HUDBA: Hořící keř - Antoni Komasa-Lazarkiewicz; Klauni - Petr Ostrouchov; Křídla Vánoc - Richard Krajčo; Líbánky - Aleš Březina; Revival - Jan Ponocný
- SCÉNOGRAFIE: Colette - Václav Novák; Hořící keř - Milan Býček; Jako nikdy - Adam Pitra; Klauni - Jan Kadlec; Rozkoš - Jan Novotný
- KOSTÝMY: Cyril a Metoděj - Apoštolové Slovanů - Mariana Stránská; Hořící keř - Katarína Hollá; Jako nikdy - Andrea Králová; Revival - Katarína Hollá; Rozkoš - Marek Cpin
- MASKY: Colette - Jaroslav Šámal, Lukáš Král; Hořící keř - Zdeněk Klika; Jako nikdy - Jana Bílková; Klauni - René Stejskal; Rozkoš - Jana Bílková