Recenze: Divadlo Letí k závislosti na paměti

Divadlo LETÍ premiérovalo v pražské VILE Štvanice sci-fi hru Tomáše Dianišky Den závislosti. Spoluzakladatel undergroundového Divadla F. X. Kalby a člen Divadla pod Palmovkou, dramatik známý svým svérázným humorem, nezklamal. V režii Jana Holce se jeho futuristický počin dočkal poutavého provedení s vyrovnanými a nestrojenými hereckými výkony. Inscenace se odvíjí natolik plynule, jako by byla filmovou projekcí.

Video Události v kultuře
video

Reportáž: Den závislosti

Postmoderní hold americkému spisovateli, trpícímu disociací a depersonalizací, se inspiroval životem a dílem Philipa K. Dicka (1928–1982). „Od žádného jiného autora jsem toho tolik nepřečetl… Total Recall jsem viděl dvacetkrát. Sci-fi je velice zábavný žánr, který o naší současnosti vypráví častokrát mnohem větší moudra, než věci odehrávající se teď,“ říká Tomáš Dianiška, který děj svého kusu situoval do roku 2082.

Závislost na nezávislosti

Hra odkazuje k americké filmařské sci-fi tradici a kdysi populárnímu katastrofickému filmu Den nezávislosti (režie Roland Emmerich, 1996), příběh připomene také artovější Věčný svit neposkvrněné mysli (režie Michael Gondry, 2004), kde tvůrci napínavě pracují s experimenty na hranici etiky v oblasti lidské paměti. Soudobé diváky jistě napadne srovnání s epizodami britského televizního seriálu Černé zrcadlo.

Návratů do minulosti dosahuje Den závislosti pomocí nákladné procedury společnosti Minority, díky níž se klienti setkávají se sebou samými i s již neživými blízkými. Výprava Lenky Odvárkové připravila hercům dost malou, zato celkem univerzální místnost s palandami, poličkami a televizními obrazovkami. Několika průchody do zázemí se jeviště stává zabydleným prostorem, co ani na chvíli neosiří.

V časové smyčce s replikanty

Lidské bytosti se střídají s replikanty, původně zážitkové vzpomínky pak s nočními můrami. „Čím jiným je život než sérií chemických impulsů?“ Zvláštní matrix, který se zřejmě odehrává pouze v představě hlavního hrdiny Philipa (Tomáš Měcháček), zaujme převážně fandy žánru.

Méně zkušený divák může časovými smyčkami trochu tápat, ale dlouhá chvíle mu nebude. Navíc story zábavně obohacují popové ikony Whitney Houston, Michael Jackson a David Bowie.

Skutečnost nezmizí, ani když na ni člověk přestane věřit. A opustit vlastní myšlenkovou mapu je značně nebezpečné. Divadlo LETÍ, zaměřující se výhradně na současnou dramatiku, uvede ve VILE Štvanice Den závislosti v druhé premiéře 25. dubna.