Komentář: Vítězové Berlinale ukazují prstem na Evropu

Ani se Zlatý medvěd nemohl vydat jinam, než kam se vydal – na ostrov Lampedusa. Podpořit statisíce uprchlíků, pro které je to po útrapách první dotek s Evropou, i podpořit těch pár tisíc místních lidí, kteří zde v těžkých podmínkách žijí a akceptují, co jim voda přinese.

Hlavní cena mezinárodního filmového festivalu Berlinale byla udělena italskému dokumentu Oheň na moři (Fuocoammare) a všechna média i agentury svorně citovala slova předsedkyně mezinárodní poroty Meryl Streepové, že je to důležitý film, že „spojuje politické stanovisko s uměním, to je srdce Berlinale a o to tady jde“.

Politické gesto do Berlinale

Snímek byl od svého uvedení v prvních dnech festivalu favoritem filmových kritiků, ale režisér Gianfranco Rosi se po jeho premiéře přiznal ke strachu, že by jeho titul rozdělil publikum. Po vyhlášení hlavní ceny s sebou na podium vzal i lékaře, jednu z hlavních postav filmu: „Toto je člověk, který mě přesvědčil, že film musím natočit,“ poděkoval mu Rosi.

Gianfranco Rosi se Zlatým medvědem
Zdroj: Bernd von Jutrczenka/Reuters

Na rozdíl od loňského vítěze festivalu, íránského filmu Taxi Teherán od vězněného režiséra Džafara Panahího (promítá se právě v českých kinech, přečtěte si na něj recenzi), je italský dokument i silným uměleckým dílem. Jeho ocenění znamená už podruhé za sebou silné politické gesto od Berlinale. A jeho natočení od filmařů další podporu proimigrantské politiky německé kancléřky Angely Merkelové, za níž Berlinale jednotně stojí.

Mnohdy to vypadalo, že filmaři letos přicházejí víc s velkými slovy než s velkými filmy. Ale v záplavě sci-fi báchorek, těžko vstřebatelné filmové poetiky nebo příběhů mimo realitu porota i u dalších snímků ocenila poctivé filmařské řemeslo a příběh.

A Lullaby to the Sorrowful Mystery
Zdroj: Berlinale

Hned druhá hlavní cena, Velká cena poroty, míří také na evropské téma. Bosensko-francouská Smrt v Sarajevu (Smrt u Sarajevu, režie Danis Tanović) je alegorií současné Evropy s centrem v Bruselu. Luxusní hotel v Sarajevu se připravuje na 100. výročí atentátu na následníka trůnu a začátek 1. světové války v roce 1914. Očekává vrcholnou delegaci z Evropské unie, ale ve skutečnosti je před krachem, řízen podzemím a jeho zaměstnanci vyhlašují stávku.

Osmihodinová filipínsko-singapurská Ukolébavka pro smutné tajemství (A Lullaby to the Sorrowful Mystery) byla oceněna za otevírání nových perspektiv – a jistě tím nebylo myšleno, že se jedná o nejdelší film v historii soutěže. Významný filipínský vypravěč Lav Diaz představí v černobílé epopeji boj Filipínců proti španělským kolonizátorům na konci 19. století.

Žena v hlavní roli

Francouzsko-německý snímek Budoucnost (L'Avenir), třebaže oceněn za režii pro Miu Hansenovou-Loveovou, získal sympatie především díky hereckému výkonu Isabelle Huppertové. Hraje učitelku filozofie, jíž se proměnuje život, když děti odejdou z domova, manžel za milenkou a zemře jí matka. Nelze se ale ubránit pocitu, že hrdinka nebo tvůrci filmu si pletou svobodu se samotou a akademičnost s realitou.

Ženské hrdinky také dominují polskému filmu oceněnému za scénář Spojené státy lásky (Zjednoczone Stany Milosci, režie Tomasz Wasilewski) o zoufalství čtyř žen na polském sídlišti. Svým „vyšisovaným“ obrazem film vyvolá pocit „vyšisované“ socialistické společnosti před a po pádu Berlínské zdi. Kameru ale porota ocenila u čínského filmu Boční proud (Chang Jiang Tu, režie Yang Chao), v němž jako proud řeky plyne i kamera a celý příběh lodi s nákladem. Jde o druh pomalého filmu, kde žena je metaforou řeky a recituje se poezie.

Český úspěch píchl do vosího hnízda

Dobrou zprávou pro český film je cena čtenářů novin Der Tagesspiegel pro český film Petra Václava Nikdy nejsme sami. Ten je na rozdíl od předchozího Václavova filmu Cesta ven mnohem rozmanitější, s výbornými hereckými výkony Lenky Vlasákové, Karla Rodena nebo Zdeňka Godly.

Nikdy nejsme sami (2016, režie: Petr Václav)
Zdroj: MPR

Je to film, který bodá do vosího hnízda českého nacionalismu, rasismu a vzdychání za starými, pseudobezpečnými časy. Kdyby cena diváků v Berlíně podnítila české diváky jít do kin zjistit, co německé publikum oceňovalo (tu možnost mají od 7. dubna), bylo by to pro celý český film dobré znamení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 22 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...