Recenze: Zlobivé Taxi Teherán jede za lidskou svobodou

Neposlušný a ve filmovém světě tímto hodně známý představitel současné íránské kinematografie Džafar Panahí nás bere ve svém Taxi Teherán na zdánlivě bezstarostnou, okružní cestu městem, společností a tak trochu i svým vlastním osudem. Výsledkem jeho rozhovorů s náhodnými pasažéry je portrét metropole a jejích obyvatel, komorní filmová esej o cenzuře, svobodě a zraňované lidské touze ji, spolu s vlastní důstojností, úplně neztratit.

Íránská kinematografie má z hlediska kulturního dědictví na co navazovat. A také tak činí a perština tu z filmového plátna zní hlavně v melodramatech a hudebních, tanečních a detektivních spektáklech, které postupně začaly doplňovat snímky, odrážející (často v silně poeticky zabarvené dikci) místní všední život.

Toto žánrové portfolio také přispělo k tomu, že se tu vygeneroval oficiálně uznávaný segment tvorby, představující klasické komerční tituly, jejichž přesah za hranice země je minimální, neřkuli nulový. Kontrastně k nim se tu pak rozvíjí artová, nezřídka téměř ilegální a spíše komorně laděná tvorba, o které svět naopak dobře ví, neboť je vyhledávaná, respektovaná a vítězící i na těch nejprestižnějších mezinárodních filmových festivalech a přehlídkách, kde oslovuje nejen odborné poroty, ale svébytnou atmosférou a poetikou i okouzlené diváky.

Jízda načerno

Takovým filmem je i nenápadné Taxi Teherán zlobivého, perzekuovaného, ale stále to nevzdávajícího Džafara Panahího (Bílý balónek, Zrcadlo, Kruh, Offside), jenž na loňském Berlinale vybojoval Zlatého medvěda, kterého za něj přijela převzít jeho neteř (jež si v tomhle malém velkém filmu také zahrála). A je velmi pravděpodobné a svým způsobem i legitimní, že pod tímto vítězstvím je podepsána nejen umělecká kvalita tohoto snímku, ale i snaha vyjádřit podporu a respekt k tvůrci, který ve své zemi nemá zrovna na růžích ustláno.

Taxi Teherán
Zdroj: Film Europe

Od roku 2010 má Panahí zaracha. Nesmí (neměl by, přestože tak občas opatrně činí) natáčet, cestovat, poskytovat rozhovory a překračovat hranice země, která dokáže nepohodlným udělat ze života peklo, z vlasti vězení a z nejlepších přátel nepřátele.

Cíl? Současná íránská realita

Taxi Teherán musel točit nenápadně a neokázale (stejně jako své předchozí „nelegální“ filmy) a tentokrát mu k tomu musel stačit jeden městský taxík s fixně nainstalovanými kamerami, za jehož volant usedl, aby postupně na ulici nabíral nejrůznější pasažéry s jejich minipříběhy a minidramaty, naslouchal jejich názorům a reagoval na jejich otázky.

A postupně tak touto téměř dokumentární metodou (ostatně jako dokumentarista ve filmu kdysi začínal), lehkou rukou, bez zjevné zatrpklosti či zášti, ale naopak s úsměvným nadhledem naskicoval, zcela nepochybně nikoli komplexní, ale rozhodně zajímavý, autentický a věcně kritický obraz současné íránské reality.

Taxi Teherán
Zdroj: Film Europe

Taxi Teherán je modelově autorský film, kde je Panahí podepsán pod režií, scénářem, kamerou, zvukem i produkcí. A také jako jediný herec, což není způsobeno jeho nenasytnou potřebou usápnout všechny profese filmového štábu pro sebe, ale daleko spíše jeho snahou ochránit další případné účastníky natáčení před problémy s íránskými úřady. A zcela nepochybně je to i zřetelné gesto, že se nehodlá nechat umlčet.

Tak si nastupte!

Podoba jeho snímku odpovídá podmínkám, v nichž musel být natočen a volně osciluje mezi dokumentární reportáží, sociologickým filmem, sociální reality show a hybridním žánrem zvaným dokudrama. Fragmentovitost, danou střídáním pasažérů, tu drží pohromadě uzavřená kabina taxíku, kde se drtivá většina rozhovorů odehrává, a celé je to silné ve své jednoduchosti, točené jakoby mimoděk, ale s jasným, nosným nápadem a záměrem, z nichž vyplývá narativní struktura i kritický akcent snímku.

Taxi Teherán se tak stává podobenstvím o lidech a společnosti, jejíž jsou součástí, intimním, komorním a pravdivým poselstvím s přesahem a autentickým feelingem. Jsou prostě rita, kdy je taxametr zbytečný. A tohle je jedno z nich. Nebojte se na něj mávnout, až pojede kolem vašeho kina.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...