Recenze: Zlobivé Taxi Teherán jede za lidskou svobodou

Neposlušný a ve filmovém světě tímto hodně známý představitel současné íránské kinematografie Džafar Panahí nás bere ve svém Taxi Teherán na zdánlivě bezstarostnou, okružní cestu městem, společností a tak trochu i svým vlastním osudem. Výsledkem jeho rozhovorů s náhodnými pasažéry je portrét metropole a jejích obyvatel, komorní filmová esej o cenzuře, svobodě a zraňované lidské touze ji, spolu s vlastní důstojností, úplně neztratit.

Íránská kinematografie má z hlediska kulturního dědictví na co navazovat. A také tak činí a perština tu z filmového plátna zní hlavně v melodramatech a hudebních, tanečních a detektivních spektáklech, které postupně začaly doplňovat snímky, odrážející (často v silně poeticky zabarvené dikci) místní všední život.

Toto žánrové portfolio také přispělo k tomu, že se tu vygeneroval oficiálně uznávaný segment tvorby, představující klasické komerční tituly, jejichž přesah za hranice země je minimální, neřkuli nulový. Kontrastně k nim se tu pak rozvíjí artová, nezřídka téměř ilegální a spíše komorně laděná tvorba, o které svět naopak dobře ví, neboť je vyhledávaná, respektovaná a vítězící i na těch nejprestižnějších mezinárodních filmových festivalech a přehlídkách, kde oslovuje nejen odborné poroty, ale svébytnou atmosférou a poetikou i okouzlené diváky.

Jízda načerno

Takovým filmem je i nenápadné Taxi Teherán zlobivého, perzekuovaného, ale stále to nevzdávajícího Džafara Panahího (Bílý balónek, Zrcadlo, Kruh, Offside), jenž na loňském Berlinale vybojoval Zlatého medvěda, kterého za něj přijela převzít jeho neteř (jež si v tomhle malém velkém filmu také zahrála). A je velmi pravděpodobné a svým způsobem i legitimní, že pod tímto vítězstvím je podepsána nejen umělecká kvalita tohoto snímku, ale i snaha vyjádřit podporu a respekt k tvůrci, který ve své zemi nemá zrovna na růžích ustláno.

Taxi Teherán
Zdroj: Film Europe

Od roku 2010 má Panahí zaracha. Nesmí (neměl by, přestože tak občas opatrně činí) natáčet, cestovat, poskytovat rozhovory a překračovat hranice země, která dokáže nepohodlným udělat ze života peklo, z vlasti vězení a z nejlepších přátel nepřátele.

Cíl? Současná íránská realita

Taxi Teherán musel točit nenápadně a neokázale (stejně jako své předchozí „nelegální“ filmy) a tentokrát mu k tomu musel stačit jeden městský taxík s fixně nainstalovanými kamerami, za jehož volant usedl, aby postupně na ulici nabíral nejrůznější pasažéry s jejich minipříběhy a minidramaty, naslouchal jejich názorům a reagoval na jejich otázky.

A postupně tak touto téměř dokumentární metodou (ostatně jako dokumentarista ve filmu kdysi začínal), lehkou rukou, bez zjevné zatrpklosti či zášti, ale naopak s úsměvným nadhledem naskicoval, zcela nepochybně nikoli komplexní, ale rozhodně zajímavý, autentický a věcně kritický obraz současné íránské reality.

Taxi Teherán
Zdroj: Film Europe

Taxi Teherán je modelově autorský film, kde je Panahí podepsán pod režií, scénářem, kamerou, zvukem i produkcí. A také jako jediný herec, což není způsobeno jeho nenasytnou potřebou usápnout všechny profese filmového štábu pro sebe, ale daleko spíše jeho snahou ochránit další případné účastníky natáčení před problémy s íránskými úřady. A zcela nepochybně je to i zřetelné gesto, že se nehodlá nechat umlčet.

Tak si nastupte!

Podoba jeho snímku odpovídá podmínkám, v nichž musel být natočen a volně osciluje mezi dokumentární reportáží, sociologickým filmem, sociální reality show a hybridním žánrem zvaným dokudrama. Fragmentovitost, danou střídáním pasažérů, tu drží pohromadě uzavřená kabina taxíku, kde se drtivá většina rozhovorů odehrává, a celé je to silné ve své jednoduchosti, točené jakoby mimoděk, ale s jasným, nosným nápadem a záměrem, z nichž vyplývá narativní struktura i kritický akcent snímku.

Taxi Teherán se tak stává podobenstvím o lidech a společnosti, jejíž jsou součástí, intimním, komorním a pravdivým poselstvím s přesahem a autentickým feelingem. Jsou prostě rita, kdy je taxametr zbytečný. A tohle je jedno z nich. Nebojte se na něj mávnout, až pojede kolem vašeho kina.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 22 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...