Význam Wej-wejova Zvěrokruhu? Jde o kontext, říká sinoložka Lomová

Že Aj Wej-wejův Zvěrokruh jsou jen zvířecí hlavy bez většího smyslu? Omyl. Debatu na Filozofické fakultě s umělcem Aj Wej-wejem moderovala sinoložka Olga Lomová. Ve studiu ČT24 prozradila hlubší kontext celého díla a také to, na jakou kauzu umělec Zvěrokruhem reagoval.

Je Aj Wej-wej světově uznáván skutečně pro své umění, nebo mu věhlas více zajistila pozice kritika čínského režimu?

Wej-wej je jedním z největších světových umělců. O jeho uznání svědčí výstavy v předních světových galeriích a je naprosto skvělé, že se Národní galerie řadí po jejich boku. Jeho umění je zároveň uměním politickým. Sám zdůrazňuje, že umění a politiku od sebe nelze oddělovat, takže nemůžeme říct, že by tam politika nehrála roli. K jeho angažmá je potřeba zdůraznit, že je v médiích zjednodušeně prezentován jako kritik čínského režimu, ale to, na co naráží ve svých instalacích, promlouvá i k nám a našim problémům, ačkoliv třeba o Číně nic nevíme.

Je to pro Česko prestiž, že si pro výstavu vybral Národní galerii?

Samozřejmě. Národní galerie se opravdu ocitá vedle nejpřednějších světových galerií. Je to obrovská událost. 

Podle jakého originálu je Zvěrokruh vytvořen?

Zvěrokruh oslovuje diváka především krásou řemeslného provedení, která je Wej-wejovým dílům vlastní. Vznikl v době, kdy se v Evropě a na Dálném východě odehrával skandál, v němž se dražila posmrtná sbírka Yves Saint-Laurenta, kde byly dvě hlavy těchto zvířat.  Původně šlo o čínské sochy z 18. století. Vznikly podle návrhu jezuitských misionářů, kteří pro čínského císaře postavili Letní palác a tamní fontánu osadili těmito zvířaty.

Sinoložka Lomová: Wej-wejovo dílo má přesah (zdroj: ČT24)

Palác posléze vypálily evropské mocnosti v polovině 19. století. A předměty byly rozchváceny, některé se dostaly do Evropy, kde si je Saint-Laurent koupil. Když se dostaly do dražby, čínská vláda protestovala a mluvila o tom, že jde o čínské národní dědictví. Vznikla dokonce obrovská kampaň s velice silným nacionalistickým podtextem. Sošky se nakonec v dražbě prodaly čínskému zájemci, který je odmítl zaplatit.

Aj Wej-wej na to bezprostředně reagoval tím, že s posměchem komentoval onu nacionalistickou vlnu. Říkal, že není třeba propadat takovým náladám, protože se nejedná o tak mimořádné dílo, které navíc vytvořili cizinci, a oni si je v Číně mohou udělat. A taky udělal jejich kopie. Objekty Zvěrokruhu se tímto dostávají do nového kontextu a také mohou připomínat nechvalně známou invazi evropských vojsk, která zničila onen Letní palác. Předměty nás pak upozorňují na jiný aspekt společenského problému.

Aj Wej-wej žije momentálně v Berlíně?

Ano, ale je to pobyt dočasný. Zdůrazňuje, že je Číňan, že žije v Číně a že nemíní emigrovat do zahraničí. Aj Wej-wejovo dílo je široké a přesahuje konkrétní umělecké artefakty. Dělá sochy, design, je významný kurátor a architekt. Ve svém díle kloubí věci sloužící každodenní potřebě s nejrůznějšími projekty, které se vyjdařují k problémům doby.

Text byl redakčně krácen.