Recenze: Daleko od hlučícího davu je poctivě odpracovaná klasika

Další úspěšná adaptace slavné klasiky Thomase Hardyho v dobovém aranžmá režiséra Thomase Vinterberga na filmové plátno přivádí jednu z nejznámějších ženských postav viktoriánské Anglie. Krásná, emancipovaná a svéhlavá Batsheba Everdenová touží po lásce, ale (zatím) odmítá manželství. Její váhání však stojí za vidění!

Jenomže trpělivý a spolehlivý ovčák Gabriel Oak (Matthias Schoenaerts), zámožný statkář William Boldwood (Michael Sheen) a arogantní hezoun, seržant Frank Troy (Tom Sturridge), krouží okolo ní, aby jí v tomto ohledu zkomplikovali život. A Batsheba (Carey Mulliganová), jež vrací starou slávu farmě, kterou zdědila po strýci, se bude muset rozhodnout. Každý je jiný, ale všichni by ji chtěli, v souladu s dikcí svatebního slibu, milovat, ctít a chránit po zbytek jejich společného života. Ale Batshebě nestačí, že se jí její nápadníci v zásadě líbí, ona se potřebuje zamilovat! A když necítí to, co by ji opravňovalo přijmout jejich nabídky, drží si je od těla. A pak to najednou přijde. Čekala však na ten pocit tak dlouho, že to možná na první dobrou nevyjde. Ale od čeho jsou tu druhé pokusy.

Pomalu, neuspěchaně, zarámováno vděčnou kulisou rustikálního anglického venkova druhé poloviny 19. století se odvíjí vyprávění o hledání skutečné lásky, která není pouze krátkodechou vášní, ale hlubokým a trvalým vztahem. A tak na ni v tomhle milostném epickém příběhu Daleko od hlučícího davu (v anglickém hrabství Wesses, jež nápadně připomíná hrabství Dorset, kde se Thomas Hardy narodil), Gabriel trpělivě čeká, William se zalyká láskou, v kterou již nevěřil, a Frank ji po vojensku dobývá.

A ona se vzpírá tradici i představě, že by se měla rozběhnout za prvním mužským, který na ni ukáže. Nakonec však skočí do sedla a uhání za láskou, kterou si málem nechala uniknout. A její vytrvalý cval za štěstím byste si neměli nechat ujít!

Všichni (chlapi) chtějí Batshebu!

Jenomže ta (jak napsal Thomas Hardy) „cítila, jak si sama sobě dostačuje“. Literární předloha Thomase Hardyho vyšla v roce 1874, kdy označení „emancipovaná“ ještě znělo spíše jako nadávka, a je k vidění v několika filmových a televizních verzích. Pod nejznámější (z roku 1967) je podepsán režisér John Schlesinger. Navzdory tomu, že se tu předvedl jako viktoriánský romantik, natočil pak v těsném závěsu, jen o dva roky později, žánrově i tematicky zcela kontrastní příběh Půlnočního kovboje.

Tentokrát se modelově britské látky (která by se hodila spíše do portfolia společnosti Merchant Ivory Production) trochu překvapivě ujal dánský talent Thomas Vinterberg, držitel nominace na Oscara za snímek Hon, který se v tomto spektakulárním přepisu klasiky dostal už hodně daleko od strohého konceptu Dogma 95, jehož je spoluzakladatelem. Neobvyklou situací je žena za kamerou, Charlotte Bruus Christensenová, s níž Winterberg už dříve pracoval (Hon, Submarino). Její vizuál, který plyne v dlouhých záběrech a klidných panorámách zvlněných plání anglického venkova, významně dotváří atmosféru snímku.

Vinterberg se mohl opřít o spolehlivě fungující herecký tým v čele s britskou hvězdou Carey Mulliganovou (Velký Gatsby), která lehce prudí tím, jak lpí na své svobodě a nezávislosti, a dokáže být stejně silná jako zranitelná. Je to její velké a čisté sólo, při kterém jí pomáhají tvrdit muziku charismatický Belgičan Matthias Schoenaerts (na právě končícím MFF v Karlových Varech k vidění v drsném dramatu Špinavý prachy), rodilý Walesan Michael Sheen (nedávný Tony Blair z Královny) a dobyvačný Tom Sturridge.

Starosvětská oldschoolovka

Daleko od hlučícího davu je to lehce feministický vpád do světa, který v té době patřil mužům, a také poctivě odpracovaná klasika, romantický, mírně dramatický a lehce tragický opus. Taková starosvětská, rukodělná oldschoolovka, možná až s příliš zjednodušeně naskicovanými charaktery, která nemá velký drive - ten by se však k mírně zvlněné planině Dorsetu ani nehodil. Jsou pod ní podepsáni dva talentovaní Thomasové, kteří se nikdy nemohli setkat, protože se minuli o více než století. Ale oba nám mají co říci. V kinech od 9. července.