Maloobchod oproti loňsku dál roste. Polepšily si prodejny elektroniky či e-shopy

Maloobchodu se po pandemii znovu daří (zdroj: ČT24)

Maloobchodní tržby v červnu meziročně stouply o 7,1 procenta, což je podobný výsledek jako v předchozích měsících. V meziměsíčním srovnání se tržby obchodníků zvýšily o 0,6 procenta, ukazují data Českého statistického úřadu (ČSÚ). Pomohlo rozvolnění protiepidemických opatření. Analytici očekávají, že tempo růstu zpomalí.

Vzhledem ke zlepšení epidemické situace a menšímu počtu koronavirových nákaz mohly být v červnu otevřené všechny obchody. „Růst byl přitom zaznamenán ve všech hlavních sortimentních skupinách,“ konstatuje ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.

Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 9,9 procenta, za pohonné hmoty o 6,6 procenta a za potraviny o 3,3 procenta.

Obchody s počítačovým a komunikačním zařízením utržily téměř o čtvrtinu více než loni. Prodejny s kosmetickým a toaletním zbožím si polepšily o 11,4 procenta a za oděvy a obuv lidé utratili o 10,8 procenta více než loni v červnu. Tržby v obchodech s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím byly vyšší o sedm procent, podobné to bylo v prodejnách výrobků pro domácnost. Internetové obchody pak zaznamenaly meziroční růst o 14,5 procenta.

Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby očištěné o kalendářní vlivy meziročně zvýšily o 15,7 procenta. Stejný výsledek byl i v případě neočištěných tržeb. Za prodej aut včetně náhradních dílů vzrostly tržby o 17,7 procenta a za opravy aut o 8,7 procenta.

„Meziročně se dařilo navyšovat tržby ve všech skupinách obchodníků s výjimkou prodejců na stáncích a trzích. Dvouciferné meziroční přírůstky tržeb zaznamenaly prodejny počítačů a elektroniky, kosmetického a toaletního zboží, odívání a obuvi a tradičně internetové obchody,“ popisuje ekonom UniCredit Bank Jiří Pour.

Daří se e-shopům, růst zpomalí, míní analytici

Celý maloobchod se podle ekonoma ČSOB Petra Dufka zatím výrazně nikam neposunul s výjimkou internetových obchodníků. Ti podle něj už letos dosáhli více než pětinového nárůstu tržeb. Hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč doplnil, že růst o 14,5 procenta je v porovnání s ostatními formami prodeje nadprůměrný, navzdory vysoké srovnávací základně z loňského roku.

On-line nákupy si podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka oblíbili i starší lidé. Jsou podle něj zvyklí porovnávat nabídky v obchodech prostřednictvím nákupních letáků. Nově ceny srovnávají na internetu, řekl.

Ekonom Komerční banky Michal Brožka v dalších měsících předpokládá spíše pomalejší zvyšování tržeb v maloobchodu. „Tomu na začátku července napovídá i snížení spotřebitelské důvěry. Za celý rok naše prognóza počítá s růstem maloobchodu bez zahrnutí prodeje aut poblíž tří procent,“ komentuje.

Raiffeisenbank počítá podle svého analytika Davida Vagenknechta s růstem za celý rok bez zohlednění automobilů okolo čtyř procent, včetně prodeje aut pak o 5,2 procenta.