O osudu Kodiaqu a Superbu se zřejmě rozhodne do konce měsíce, uvedl šéf Škody Schäfer

84 minut
Byznys ČT24 Speciál (5. listopadu)
Zdroj: ČT24

Škoda Auto chce příští rok představit novou Fabii i plně elektrizovaný vůz na platformě enyaq, uvedl předseda představenstva automobilky Thomas Schäfer v exkluzivním rozhovoru pro Byznys ČT24 přesně po 100 dnech ve funkci. Šlo o jeho první rozhovor pro média od nástupu v Česku počátkem srpna. Zároveň řekl, že o tom, kde se bude vyrábět Kodiaq a Superb, by se mohlo rozhodnout do konce tohoto měsíce.

Schäfer v rozhovoru zmínil nedostatečnou výrobní kapacitu, kterou má Škoda Auto v Česku. Kdyby byla větší o 120 tisíc vozů, tak by je rádi a dobře prodali, podotkl. 

„Ne, momentálně nebudeme stávět žádný nový závod,“ zdůraznil s tím, že potřebnou kapacitu je nutno najít v některých dosud nevyužitých závodech v zahraničí. Jako příklad zmínil Indii či závody v Rusku. Možností je také využít některé sdílené závody v rámci koncernu Volkswagen.

Bylo by mýtem si myslet, že vše zůstane stejné jako doposud, upozornil předseda představenstva. Přesuny výroby se mohou dotknout každého modelu. O osudu Kodiaqu či Superbu se bude jednat na blízké konferenci koncernu Volkswagen, jehož součástí Škoda Auto je. Rozhodnout by se mělo zřejmě do konce tohoto měsíce. „Jsem opravdu obezřetným optimistou, že toto rozhodnutí bude v náš prospěch.“

Počátkem září uvedl odborový předák mladoboleslavské Škody Auto Jaroslav Povšík, že výroba Superbu se má podle jeho informací přesunout do závodu Volkswagenu v Bratislavě, výroba Kodiaqu do Německa a výroba Seatu Ateca, jenž se vyrábí v české Škodě, se má přestěhovat do Španělska. Označil to tehdy podle agentury ČTK jako „tažení proti Škodě,“ a snahu o přesun jejích modelů do levnějších tříd.

Schäfer označil informace o směřování k lacinějším značkám (spojované s ředitelem Volkswagenu Herbertem Diessem) za velké nepochopení. Podle něho se naopak nejvyšší vedení Volkswagenu domnívá, že mladoboleslavská automobika má největší růstový potenciál v rámci koncernu. Dokládal to na tom, že jí byla svěřena odpovědnost za celý koncern v Rusku, v severní Africe a Indii.

„Byli jsme doposud velmi úspěšní, ale musíme vstupovat na nová odbytiště a zvyšovat výrobu. Pokračujme v tom, co umíme, a zároveň hledejme nové příležitosti,“ uvedl. Také zmínil, že automobilka chce, aby její modely Kamiqu, Karoqu či třeba Fabie byly cenově dostupnější i pro lidi, kteří mají hluboko do kapsy.

Určitě nechceme dělat levná auta, jenom chceme zajistit, aby naše modely byly dostupnější.
Thomas Schäfer
předseda představenstva Škody Auto

Na snížení emisí je méně času

Předseda představenstva Škody Auto zmínil, že automobilka letos splní (hybridy, elektrobateriemi, elektromobily) náročné emisní cíle, možná je i trochu překoná. Zároveň se domnívá, že se v Česku budou vyrábět oba typy pohonů (tradiční spalovací i pro elektromobily) v jednom závodu. 

Zdůraznil, že pro automobilku není jiná alternativa, než tyto emisní cíle splnit, aby přežila tlak a požadavky z Nového zeleného údělu (Green Deal) Evropské unie. V krátkodobém i střednědobém horizontu bude podle něho budoucnost jedině „elektromobilní“.

„Kriticky musíme revidovat předchozí plány, mysleli jsme, že budeme mít (na přízpůsobení) více času, ale aspoň víme, kam směřujeme,“ zmínil.

Od české vlády by uvítal, pokud by podporovala rozvoj infrastruktury, například trh dobíjecích stanic. Automobilka o jeho rozvoji jedná jak s kabinetem, tak i se soukromými investory a sama se ho také snaží rozvíjet.

K ukončení projektu malého elektrického auta Citigo řekl, že firma nikdy nevěřila, že bude tak úspěšný. „Je v podstatě vyprodané.“ Popřel spekulace, že bylo dotované, auto naopak bylo loni i letos velmi úspěšné. Škoda ale podle něj potřebuje větší baterie pro Enyaq a hybridní vozy. „Zkrátka už nejsme schopni přijímat nové objednávky, což je v zásadě takový komfortní problém.“

Určitě budeme potřebovat malé elektrické auto, zdůraznil Schäfer s tím, že se na takových plánech pracuje. Možná za dva tři měsíce bude vědět více. Dodal však, že vývoj takového vozu nějaký čas trvá.

V druhé polovině roku 2021 přijde plně elektrizovaný vůz na platformě Enyaq, naznačil bez dalších podrobností. Z budoucích projektů zmínil například novou fabii v příštím roce („zamíchá kartami“) či výrobu SUV v Indií, odkud by se mělo exportovat na další trhy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Potraviny ještě zdraží, očekávají ekonomové

Potraviny budou podle ekonomů dál zdražovat. Svoji prognózu opírají o růst cen zemědělských výrobců. Jejich komodity byly v lednu v průměru o devět procent dražší než před rokem jak v rostlinné, tak i živočišné výrobě. A to se s odstupem projeví i v běžných obchodech. Konkrétně si lidé zřejmě více připlatí za mléčné výrobky, pekařské výrobky či vejce.
před 5 hhodinami

V USA raketově stoupá cena vajec

V Americe je nedostatek slepičích vajec. Regály jsou teď často prázdné, případně prodejci omezují množství balení pro jednoho zákazníka. Může za to ptačí chřipka, kvůli které farmáři vybíjejí své chovy. Jen od začátku roku cena vyskočila o téměř 39 procent. V zemi roste zájem o chov slepic, vejce samotná se zase stala tématem pro mezinárodní politiku.
před 5 hhodinami

Podvody a krytí pachatelů. Reportéři ČT zmapovali byznys s bílými koni

Takzvaní bílí koně jsou lidé, kteří chrání před vězením skutečné pachatele a kryjí i miliardové podvody. Reportéři ČT se zaměřili na to, jak takový byznys konkrétně funguje. Pro pořad natáčela Jevhenija Vachničenko.
24. 2. 2025

ČNB loni zadržela na dva a půl tisíce padělaných bankovek a mincí

Česká národní banka (ČNB) loni zadržela 2358 padělaných a pozměněných bankovek a mincí. Znamená to výrazný pokles proti roku 2023 s počtem 4305. Zhruba polovinu padělků tvořily zahraniční měny. U korun odhalila ČNB 704 padělaných bankovek a 454 mincí, což je přibližně třetina předloňského počtu. Informovala o tom členka bankovní rady ČNB Karina Kubelková.
24. 2. 2025Aktualizováno24. 2. 2025

Vláda chce od KHNP garanci zapojení českých firem do dostavby Dukovan

Český kabinet bude po korejské společnosti KHNP, která by měla v Dukovanech postavit dva jaderné reaktory, ještě před uzavřením finální smlouvy k projektu žádat garanci alespoň třicetiprocentního podílu českých firem na stavbě, uvedl ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN). Pokud se tak nestane, dokázal by si představit posunutí termínu podpisu. Celkově pak platí požadavek na zapojení českého průmyslu do šedesáti procent projektu.
24. 2. 2025Aktualizováno24. 2. 2025

Rostou náklady na bydlení a s nimi i vyplacená státní podpora

Náklady na bydlení loni rostly rychleji než výdělky. Stát vyplatil na příspěvcích přes dvacet miliard, jde o rekordní sumu pro rekordní počet domácností. Dávku na konci minulého roku pobíralo 286 tisíc žadatelů, jejich nárůst ale proti předchozím rokům zpomalil.
24. 2. 2025

Mařiče energií jsou „úchylné“, shodli se Drábová a Miko

Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) navrhuje zakázat používání zařízení na maření přebytečné elektřiny. Předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová a prezidentův poradce a bývalý ministr životního prostředí Ladislav Miko (LES) se v Otázkách Václava Moravce shodli, že takové mařiče jsou absurdní a až „úchylné“. Smysluplnější by prý bylo budovat radši zařízení na uložení energie, tedy hlavně bateriová úložiště.
23. 2. 2025Aktualizováno23. 2. 2025

Důchodový účet zůstává v minusu, deficit se ale snižuje

Důchodový účet zůstává v hlubokém minusu. Vláda si loni musela na penze seniorů půjčit přes padesát miliard. I přesto jde o 22 miliard lepší výsledek než v roce předchozím. Podle kabinetu je postupné snižování i zásluhou opatření, která včetně zpomalení růstu penzí prosadila vládní většina. Opozice je vůči změnám kritická. Systém bude ztrátový i letos.
23. 2. 2025
Načítání...