General Motors se stahuje z Austrálie, Nového Zélandu a Thajska. Skončí také kultovní australská značka Holden

Americká automobilka General Motors se rozhodla stáhnout z Austrálie, Nového Zélandu a Thajska. Zruší tím přes dva tisíce pracovních míst. Rozhodnutí je součástí strategie, podle které chce opustit trhy bez odpovídající návratnosti investic, uvedla agentura AP. Firma také do roku 2021 plánuje definitivně ukončit tradici značky Holden.

Aktivity v Thajsku prodá GM čínské společnosti Great Wall Motor. V Thajsku má firma kolem 1500 zaměstnanců, transakce by měla být dokončena ještě letos. Nákup thajských aktivit General Motors je součástí plánu globální expanze Great Wall. Loni tato čínská firma otevřela závod v Rusku a chce koupit rovněž indickou továrnu GM.

V Austrálii se GM potýká s problémy už dlouho. Výrobu tam uzavřela v roce 2017 a už tam prodávala jen vozy vyrobené jinde. Nyní oznámila plán se značkou Holden skončit v roce 2021 zcela. Argumentuje nenávratností investice na trhu aut s volantem napravo a dále oznámila, že se jí nevyplatí udržovat značku operující pouze na dvou relativně malých trzích.

Nečekalo se to, říká Rybecký

Podle šéfredaktora autoweek.cz Vladimíra Rybeckého se firma rozhodla čistě podle ekonomických kritérií. „Nechává si jen to, co se jí vyplatí,“ uvedl pro web ČT24. Dodal ale, že ukončení značky nebylo v automobilovém světě očekávané, protože jde pro australskou společnost opravdu o legendární značku. „A taky se počítalo s tím, že minimálně další dva roky budou pokračovat závody australského šampionátu V8 Supercars,“ dodal Rybecký. Právě v nich si to rozdávaly legendární Fordy Falcony s Holdeny Commodore. 

V prohlášení zveřejněném na webových stránkách GM uvedla generální ředitelka firmy Mary Barraová: „Často jsem říkala, že uděláme správnou věc, i když to bude těžké, a toto je jedna z nich.“

Prohlášení sice podle BBC neříká, kolik pracovních pozic kvůli tomu zanikne, nicméně zprávy naznačují, že by to mohlo znamenat ztrátu šesti set míst.

Australský premiér Scott Morrison rozhodnutí kritizoval, především s ohledem na peníze, které firma dostala od jeho vlády. Za poslední léta to podle něj byly asi dvě miliardy dolarů. 

Historie značky Holden sahá do 19. století. Firma v roce 1856 původně vznikla jako výrobce sedel, v roce 1908 začala vyrábět auta. GM ji koupila v roce 1931. Podíl automobilky na trhu se však loni snížil pouze nad čtyři procenta z téměř 22 procent v roce 2002.

Holden Torana 2850
Zdroj: https://commons.wikimedia.org/Museumsfotografierer

Asijské problémy

GM se v Asii loni potýkala s problémy. Její mezinárodní operace, které zahrnují Čínu, vykázaly loni ztrátu 200 milionů dolarů (4,6 miliardy korun). Ředitelka GM Mary Barraová uvedla, že společnost se chce zaměřit na trhy, kde může vykázat silnou návratnost.

K podobným krokům jako v Thajsku, Austrálii a na Novém Zélandu se rozhodla přistoupit i v Japonsku, Rusku a v Evropě.