Boeing se propadl do ztráty téměř tří miliard. Výsledek je však lepší, než analytici čekali

Americký výrobce letadel a letecké techniky Boeing se ve druhém čtvrtletí propadl do ztráty 2,94 miliardy dolarů (67,4 miliardy korun) ve srovnání se ziskem 2,2 miliardy dolarů ve stejném období loni. Důvodem je odstavení z provozu jeho nejprodávanějších letadel 737 MAX po dvou vážných nehodách. Akcie Boeingu krátce po zahájení obchodování na burze v New Yorku odepisovaly přes jedno procento.

Firma už minulý týden avizovala, že v souvislosti s problémy letadel 737 MAX odepíše zhruba 4,9 miliardy dolarů. Nyní dodala, že zatím nevydá výhled na letošní rok kvůli nejistotě kolem návratu letadel 737 MAX do provozu.

Očištěná ztráta na akcii činila 5,82 dolaru, což je lepší výsledek, než čekali analytici. Ti v anketě společnosti FactSet čekali ztrátu 6,69 dolaru na akcii. Příjmy se propadly o 35 procent na 15,75 miliardy dolarů (361,1 miliardy korun), rovněž ale překonaly odhady analytiků.

Příjmy divize komerčních letadel klesly o 66 procent na 4,72 miliardy dolarů, dodávky letadel odběratelům se pak snížily o 54 procent na 90. Divize se propadla do ztráty 4,95 miliardy dolarů po zisku 1,79 miliardy před rokem.

Příjmy obranné, vesmírné a bezpečnostní divize naopak o osm procent vzrostly a dosáhly 6,6 miliardy dolarů, všiml si server MarketWatch.

Letouny 737 MAX byly uzemněny po dvojici nehod

Na osudu letadel typu 737 MAX nyní stojí další vývoj hospodaření Boeingu. Dvě havárie těchto letadel totiž zapříčinily smrt více než tří set pasažérů. První se stala loni v říjnu, druhá pak letos v březnu. Provoz letounů Boeing 737 MAX byl po těchto nehodách pozastaven po celém světě a společnost se ocitla v jedné z nejhorších krizí ve své historii.

Podle agentury Reuters by společnost mohla po osmi letech přijít o titul největšího výrobce letadel na světě. Odbyt letadel Boeingu klesl v prvním pololetí o 37 procent na 239 strojů. Evropský konkurent Airbus dodal zákazníkům podle zdrojů Reuters ve stejném období 389 letadel, což bylo o 28 procent více než před rokem.

Světové letecké společnosti také musely kvůli uzemnění strojů 737 MAX zrušit tisíce letů a nasadit náhradní letadla, aby pokryly lety na trasách, které dříve obsluhovaly palivově úsporným letounem MAX. Dodatečné náklady se podepsaly na jejich hospodaření a Boeingu kvůli tomu hrozí, že bude platit vysoké odškodné.

Boeing mezitím zahájil kampaň s cílem obnovit důvěru veřejnosti i leteckých společností ve svůj nejprodávanější stroj. Zároveň se zavázal odstranit jakékoli riziko přeprogramováním stabilizačního softwaru, který byl v pozadí havárií v Indonésii a v Etiopii. Kdy budou moci letouny 737 MAX znovu vzlétnout, ale zůstává nejasné.

Akcie Boeingu přesto problémy v souvislosti s letadly 737 MAX zatím výrazněji nepoškodily, od začátku roku zpevnily zhruba o 16 procent. Je to ale méně než průměr celého leteckého odvětví.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...