Boeing se propadl do ztráty téměř tří miliard. Výsledek je však lepší, než analytici čekali

Americký výrobce letadel a letecké techniky Boeing se ve druhém čtvrtletí propadl do ztráty 2,94 miliardy dolarů (67,4 miliardy korun) ve srovnání se ziskem 2,2 miliardy dolarů ve stejném období loni. Důvodem je odstavení z provozu jeho nejprodávanějších letadel 737 MAX po dvou vážných nehodách. Akcie Boeingu krátce po zahájení obchodování na burze v New Yorku odepisovaly přes jedno procento.

Uzemněné letouny Boeing 737 MAX
Zdroj: Reuters Autor: Lindsey Wasson

Firma už minulý týden avizovala, že v souvislosti s problémy letadel 737 MAX odepíše zhruba 4,9 miliardy dolarů. Nyní dodala, že zatím nevydá výhled na letošní rok kvůli nejistotě kolem návratu letadel 737 MAX do provozu.

Očištěná ztráta na akcii činila 5,82 dolaru, což je lepší výsledek, než čekali analytici. Ti v anketě společnosti FactSet čekali ztrátu 6,69 dolaru na akcii. Příjmy se propadly o 35 procent na 15,75 miliardy dolarů (361,1 miliardy korun), rovněž ale překonaly odhady analytiků.

Příjmy divize komerčních letadel klesly o 66 procent na 4,72 miliardy dolarů, dodávky letadel odběratelům se pak snížily o 54 procent na 90. Divize se propadla do ztráty 4,95 miliardy dolarů po zisku 1,79 miliardy před rokem.

Příjmy obranné, vesmírné a bezpečnostní divize naopak o osm procent vzrostly a dosáhly 6,6 miliardy dolarů, všiml si server MarketWatch.

Letouny 737 MAX byly uzemněny po dvojici nehod 

Na osudu letadel typu 737 MAX nyní stojí další vývoj hospodaření Boeingu. Dvě havárie těchto letadel totiž zapříčinily smrt více než tří set pasažérů. První se stala loni v říjnu, druhá pak letos v březnu. Provoz letounů Boeing 737 MAX byl po těchto nehodách pozastaven po celém světě a společnost se ocitla v jedné z nejhorších krizí ve své historii.

Podle agentury Reuters by společnost mohla po osmi letech přijít o titul největšího výrobce letadel na světě. Odbyt letadel Boeingu klesl v prvním pololetí o 37 procent na 239 strojů. Evropský konkurent Airbus dodal zákazníkům podle zdrojů Reuters ve stejném období 389 letadel, což bylo o 28 procent více než před rokem.

Světové letecké společnosti také musely kvůli uzemnění strojů 737 MAX zrušit tisíce letů a nasadit náhradní letadla, aby pokryly lety na trasách, které dříve obsluhovaly palivově úsporným letounem MAX. Dodatečné náklady se podepsaly na jejich hospodaření a Boeingu kvůli tomu hrozí, že bude platit vysoké odškodné.

Boeing mezitím zahájil kampaň s cílem obnovit důvěru veřejnosti i leteckých společností ve svůj nejprodávanější stroj. Zároveň se zavázal odstranit jakékoli riziko přeprogramováním stabilizačního softwaru, který byl v pozadí havárií v Indonésii a v Etiopii. Kdy budou moci letouny 737 MAX znovu vzlétnout, ale zůstává nejasné.

Akcie Boeingu přesto problémy v souvislosti s letadly 737 MAX zatím výrazněji nepoškodily, od začátku roku zpevnily zhruba o 16 procent. Je to ale méně než průměr celého leteckého odvětví.