Odbory požadují pro příští rok růst minimální mzdy o 1500 korun. Firmy ale mají výrazně nižší představy

Nahrávám video

Růst minimální mzdy o více než 1500 korun měsíčně bude pro příští rok požadovat Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS), která je největší odborovou centrálou v zemi. Ze současných 13 350 korun by se tak podle odborů měl nejnižší zaručený příjem dostat až k 15tisícové hranici. Tento požadavek však narazí na výrazně odlišnou představu firem. Premiér Andrej Babiš proto očekává vleklá jednání.

Od roku 2014 vzrostla minimální mzda téměř o pět tisíc korun na dnešních 13 350 korun. Nejrychleji ji vláda zvyšovala v posledních třech letech – o více než tisícovku ročně. K poslednímu zvýšení došlo k letošnímu lednu, kdy se minimální mzda zvedla o 1150 korun.

To ale podle odborů nestačí a chtějí, aby vláda ještě přidala. „Česká minimální mzda je jedna z nejhorších, co se týká poměru minimální mzdy k průměrné mzdě. Náš tlak na zvyšování minimální mzdy způsobuje to, že se nám zvyšuje spotřeba, což pomáhá ekonomice,“ uvedl předseda ČMKOS Josef Středula.  

Minimální mzda
Zdroj: ČT24

Zástupci firem už však návrh na skokové zvýšení odmítají. „Minimální mzda v tak složité ekonomické situaci by měla růst maximálně do pěti procent,“ upozornil prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. To znamená o necelých 700 korun.

Babiš pro příští rok nečeká tak velké zvýšení jako letos

Ministryně práce Jana Maláčová (ČSSD) se k aktuálnímu plánu odborů vyjadřovat nechtěla. Už v lednu ale ČT řekla, že znovu počítá s růstem o více než tisícovku. Šéf druhé koaliční strany a premiér Andrej Babiš (ANO) očekává stejně jako loni vleklou debatu. Pro příští rok ale neočekává takový růst, jako je ten pro letošní rok.   

Odbory mají pro svůj plán podporu komunistů. „Já si myslím, že za 15 tisíc korun je stále ještě problém vyžít,“ řekl ekonomický expert KSČM a poslanec Jiří Dolejš. 

Naopak pravicová opozice další zvýšení minimální mzdy odmítá. Může to prý dostat do potíží zejména nejméně kvalifikované zaměstnance v době, kdy ekonomika půjde do recese, domnívá se místopředseda poslaneckého klubu ODS Jan Skopeček. Místopředseda rozpočtového výboru Mikuláš Ferjenčík (Piráti) pak považuje za důležitější snížit zdanění práce než minimální mzdu. 

Poslanecká sněmovna ani Senát však o minimální mzdě nerozhodují. Její případné zvýšení tak bude čistě záležitostí Babišovy vlády. Ta by měla definitivně rozhodnout na podzim.

Za minimální mzdu pracují v Česku asi čtyři procenta zaměstnanců, tedy kolem 150 tisíc lidí. Naposledy vzrostla letos v lednu o 1150 korun. Podle ministryně Maláčové se ale zvýšení minimální mzdy týká všech pracovníků, protože vytváří tlak na růst jejich mezd. 

Spolu s minimální mzdou se zvedá i zaručená mzda, která představuje nejnižší výdělek, na který má pracovník podle odbornosti a složitosti práce nárok. Zaručená mzda, kterou zákoník práce zavedl v roce 2007, se vyplácí v osmi stupních. Nejnižší odpovídá minimální mzdě, nejvyšší aspoň jejímu dvojnásobku. Zaručená mzda se letos zvedala z dosavadního rozmezí 12 200 až 24 400 korun na 13 350 až 26 700 korun.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Meziroční růst průmyslu v srpnu zpomalil, stavebnictví kleslo

Meziroční růst průmyslové produkce zpomalil v srpnu na 2,6 procenta z 3,1 procenta v červenci, uvedl Český statistický úřad. Oznámil také, že stavební výroba ve stejném období meziročně klesla o 1,4 procenta po červencovém růstu o 1,8 procenta. Schodek zahraničního obchodu činil v srpnu 5,3 miliardy korun, což je meziročně o 5,6 miliardy korun horší výsledek.
09:34Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Až sto tisíc za nástup. Řada měst má problém obsadit odborné pozice na úřadech

Některá města hledají odborné pracovníky na úřady i několik let. Nabízejí náborové příspěvky až 100 tisíc korun, přesto se jim některé pozice nedaří obsadit. Jde například o místa na stavebních či investičních odborech nebo v sociální péči o ohrožené děti. Oslovené radnice jako důvody uvádějí mimo jiné tabulkové platy, kvalifikační požadavky a obavy uchazečů z odpovědnosti spojené s výkonem úřední práce.
před 6 hhodinami

Změna plánu. Vláda resorty průmyslu a pro místní rozvoj nakonec nesloučí

Vláda podle vicepremiéra Karla Havlíčka (ANO) nebude slučovat ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) s resortem průmyslu a obchodu (MPO). Druhý zmíněný úřad se ale přejmenuje na ministerstvo hospodářství. To kritizuje opozice, podle níž kabinet upouští od slibu, který měl přinést úspory.
před 17 hhodinami

Dražší jsou energie, nájmy i nemovitosti. Inflace v září zrychlila

Zdražování v Česku zrychluje. Meziročně spotřebitelské ceny v září rostly o 2,5 procenta. Víc stojí hlavně pohonné hmoty. Zářijová cena nafty atakovala hranici padesáti korun za litr. Ten přitom stál před rokem zhruba 33 korun. Dlouhodobě rostou také náklady na bydlení. Kromě energií jde i o nájmy. Rychle zdražují i nemovitosti – byty, domy i pozemky. Naopak potraviny v září stále ještě zlevňovaly, což pomohlo inflaci zpomalit. Podle odborníků se však tento trend může otočit.
před 17 hhodinami

Paramount dokončil převzetí Warner Bros. Discovery

Americký mediální konglomerát Paramount Skydance v úterý dokončil převzetí konkurenční společnosti Warner Bros. Discovery v hodnotě přibližně 110 miliard dolarů (2,4 bilionu korun). Skupina, která nově nese název Skydance, to oznámila v tiskové zprávě. Šéf skupiny David Ellison již minulý týden uvedl, že účelem názvu Skydance je zachování samostatné identity studií Paramount a Warner Bros. Akcie sloučené společnosti se nyní přesunuly z trhu Nasdaq na newyorskou burzu (NYSE), kde se budou obchodovat pod symbolem SKYD.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Trump dekretem rozšířil možnosti používání daňově zvýhodněného dieselu v USA

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní nařízení, kterým rozšířil přístup k daňově zvýhodněnému dieselu. V noci na úterý o tom informovala agentura Reuters, podle které si toto zvýhodněné palivo, které bylo určeno pro zemědělské či stavební stroje, bude moci koupit kdokoli.
včeraAktualizovánovčera v 09:18‌‌

Slovenská vláda schválila návrh státního rozpočtu, veřejný schodek stoupne

Slovenská vláda v pondělí schválila návrh státního rozpočtu na příští rok. Schodek veřejných financí má v roce 2027, kdy jsou v zemi plánovány příští parlamentní volby, stoupnout v přepočtu na 4,94 procenta výkonu ekonomiky.
5. 10. 2026Aktualizováno5. 10. 2026‌‌

VideoCestovní kanceláře už prodávají first minute zájezdy na léto

Cestovní kanceláře už prodávají dovolené na příští léto. Takzvané first minute zájezdy se snaží přilákat zájemce slevami, širším výběrem a někdy i možností storna či výběru jiné destinace zdarma. Podle dat statistiků se počet Čechů mířících za hranice zvyšuje. Oproti době před covidem vzrostl o víc než milion. Roste ale taky cena leteckého paliva – za poslední tři měsíce o třetinu. To může ovlivnit také ceny zájezdů. Uváděné ceny prodejci zpravidla garantují až do odjezdu, v případě potřeby ale mají cestující oporu i v občanském zákoníku.
5. 10. 2026‌‌

Evropský pohled

ČT24 každý den vybírá z obsahu publikovaného evropskými veřejnými médii, členy Eurovize.