Výběr mýtného loni překonal rekordy. Stát získal skoro jedenáct miliard korun

Stát loni na mýtném vybral 10,8 miliardy korun. To je skoro o čtyři procenta víc než předloni a vůbec nejvíc od začátku výběru mýta na tuzemských silnicích. Celkově už stát od roku 2007 inkasoval necelých 99 miliard korun. Vyplývá to ze statistik portálu MYTO CZ. Ministerstvo dopravy usiluje o to, aby nový mýtný systém od nového dodavatele mohl začít fungovat už od letošního 1. prosince.

„Ve skončeném roce 2018 jsme o čtyři sta milionů korun překonali předloňský výběr mýtného. Celkem na účtech Státního fondu dopravní infrastruktury loni skončilo 10,816 miliardy korun, které jsme vybrali s účinností 99,6 procenta,“ uvedl vedoucí oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Loňský říjen se pak stal vůbec nejsilnějším měsícem v dosavadní historii tuzemského mýtného. Stát za tento jediný měsíc vybral od řidičů kamionů přes miliardu korun.

Náklady na provoz systému pak ve srovnání s rokem 2017 stagnovaly. Celkem loni činily 1,6 miliardy, což je zhruba 15 procent toho, co se vybralo. Vysoké náklady byly jedním z důvodů, proč se ministerstvo dopravy rozhodlo změnit provozovatele mýtného systému.

Nový mýtný systém může být v současném rozsahu už od prosince

Nově zajistí výběr mýta místo dosavadního provozovatele, firmy Kapsch, konsorcium CzechToll a SkyToll s pomocí systému satelitní kontroly kamionů.

„My v zásadě můžeme zahájit provoz nového mýtného systému k 1. prosinci letošního roku, v rozsahu stávající zpoplatněné sítě. Pokud se jedná o silnice I. tříd, tak ty k lednu 2020,“ řekl ve čtvrtek náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva členům sněmovního kontrolního výboru.

Zatím nemá informace o tom, že by hrozily potíže. „Jediná komplikace, která by mohla nastat, je snížená součinnost společnosti Kapsch, případně žádná součinnost. Ale máme záložní plány, jak se s tímto případem vypořádat,“ řekl náměstek.

Kapsch se podle něj v dodatcích uzavřených ke smlouvě se státem zavázal poskytnout součinnost v rozsahu, v jakém o ni ministerstvo požádá. Pokud by Kapsch součinnost neposkytl, kromě sankce by mu hrozila odpovědnost za škodu vzniklou státu. „Ujišťujeme, že Kapsch je připraven plně dostát svým závazkům,“řekl šéf Kapsche Karel Feix.

Dosavadní provozovatel nicméně odmítá, že by náklady na provoz jeho mýtného systému byly vyšší, než je jinde v Evropě běžné. „I loňské výsledky výběru mýta potvrzují, že český mýtný systém je a zůstává vysoce spolehlivý nástroj státu pro získávání finančních prostředků,“ říká Feix. Podle něj je zvláštní, že se ministerstvo dopravy rozhodlo vlastní systém mnohamiliardové hodnoty, který mohl sloužit další desetiletí, vyhodit do koše.

Konsorcium firem SkyToll a CzechToll však loni v dubnu zvítězilo v tendru, když podalo nejvýhodnější nabídku – za vybudování systému a deset let provozu požadovalo 10,75 miliardy korun. Kapsch chtěl téměř o 2,9 miliardy korun víc, posléze se pokusil přijít s výhodnější nabídkou. Podpis smlouvy však hlavně oddalovalo posuzování tendru u antimonopolního úřadu.

Výběr mýta v Česku stoupá s krátkými přestávkami od roku 2007. Za dvanáct let se v Česku vybralo skoro 99 miliard korun. Většinu peněz (93 procent z celkové částky) zaplatily kamiony nad 12 tun, zbytek menší kamiony, dodávky a autobusy. Většinu mýtného stát vybírá na dálnicích. Na silnice I. třídy připadají pouze čtyři procenta celkové částky. Od příštího roku se má rozšířit mýtné na 900 kilometrů silnic I. třídy, na některých úsecích silnic však zřejmě bude nulová sazba.