VW ukázal v Ženevě kupé Arteon. Škodovka možná bude vyvíjet platformu pro malé rozvojové vozy

Německá automobilka Volkswagen začne v červnu dodávat na německý trh a později i do dalších zemí nové pětimístné kupé Arteon. Koncern model představil na ženevském autosalonu. Předseda představenstva Škody Bernhard Maier pak v Ženevě uvedl, že Škoda Auto by mohla od vedení koncernu získat zakázku na vývoj nové platformy, na jejímž základě by vznikaly malé vozy pro rozvojové trhy, například pro Indii. Škodovka představila na autosalonu 7 nových modelů.

Arteon se bude vyrábět v závodě automobilky v německém Emdenu. Auto s karoserií typu fastback má na délku téměř 4,9 metru a využívá koncernovou modulární podvozkovou platformu MQB. Dodávat se bude se třemi benzinovými a třemi dieselovými motory o výkonu od 150 do 280 koní. Kufr nabízí prostor o objemu 563 až 1557 litrů.

Nové asistenční systémy předvídají a reagují na omezení rychlosti, zatáčky a kruhové objezdy. Postihne-li řidiče zdravotní indispozice, zajistí asistent v rámci systémových omezení nejen zpomalení vozidla, ale i jeho řízení, pokud to vzadu jedoucí vozidla umožní. S vozem se i zařadí do pravého jízdního pruhu. Loni automobilka Volkswagen představila model Phideon, který je ještě větší než Arteon a je primárně určen pro čínský trh. Na rozdíl od čtyřválců Arteonu má tento model i třílitrový šestiválcový motor o výkonu 300 koní.

V pondělí pak Volkswagen ukázal koncept vozu, který jezdí zcela bez asistence řidiče a nemá ani volant. První plně autonomně řízený vůz se jmenuje Sedric a některé jeho technologie by se měly v příštích letech objevit u jednotlivých značek koncernu, mezi které patří i Škoda Auto.

Šance pro Škodu?

Finální rozhodnutí o vývoji platformy označované jako A0 Entry by mělo padnout v nejbližší době.

Projekt by pomohl Śkodě Auto vytvořit několik set nových pracovních míst především v oblasti technického vývoje. „V nejbližší době sdělíme oficiální informace. Máme dobrý důvod se domnívat, že dostaneme (od vedení koncernu VW) pozitivní odpověď,“ uvedl Meier. 

Levnější malé vozy by měly koncernu pomoci uspět na specifickém indickém trhu i v dalších rozvojových zemích. Škoda již v segmentu A0 vyrábí model Fabia, který je ale pro rozvojové země příliš nákladný.

Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier představuje vůz Škoda Octavia RS 245
Zdroj: Mlch Petr/ČTK

Škoda letos podle Maiera představí celkem 11 nových modelů, z toho sedm představila ve světové premiéře v Ženevě. Do Ženevy přivezla nejvýkonnější Octavii RS 245, outdoorovou verzi Scout, dále Kodiaq Sportline a Scout, modernizovaný Rapid, Rapid Spaceback a Citigo. Na konci roku by měla přijít nová generace SUV Yeti, pravděpodobně ve více variantách. Příští měsíc na autosalonu v Šanghaji představí vůz, který podle Maiera ukáže další směřování značky. Podle neoficiálních informací by mohlo jít o elektromobil postavený na bázi nově vyvíjené platformy.

Příští rok by měla Škoda představit malý crossover pro čínský trh a zároveň uvažuje o jeho evropské verzi. Ta se ale zřejmě objeví až později. „Kvůli rekordnímu počtu uváděných nových vozů zatím nebyl dostatek času, abychom vůz pro Evropu přichystali ve zralé podobě. Navíc narážíme na kapacitní omezení v Evropě,“ dodal Maier.

Škoda nyní hledá nástupce šéfdesignéra Jozefa Kabaně, který se po osmi letech u značky rozhodl přejít k BMW. „S Jozefem Kabaněm jsme v uplynulých 18 měsících rozpracovali designovou strategii, jak budou v příštích letech vypadat interiér i exteriér našich vozů. Jeho nástupce intenzivně hledáme a na seznamu máme několik zajímavých osobností,“ uzavřel Maier.

Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier představuje vůz Škoda Octavia Scout
Zdroj: Mlch Petr/ČTK

Toyota čeká v Evropě další růst

Největší japonská automobilka Toyota Motor očekává, že v letošním roce zvýší prodej v Evropě o pět procent na zhruba 975 tisíc vozů. Podíl firmy na evropském trhu by se tak měl udržet kolem pěti procent. V Ženevě to řekl šéf evropského zastoupení Toyoty Johan van Zyl.

Toyota podle van Zyla nadále sází na popularitu hybridních vozů, jejichž prodej v Evropě loni zvýšila o 40 procent. Tento typ aut loni tvořil 32 procent celého odbytu Toyoty v tomto regionu a do roku 2020 chce Toyota jejich podíl zvýšit na 50 procent. Toyota do Evropy zahrnuje i Rusko, Turecko a Izrael, uvedla agentura Reuters.

Jak si povede evropský trh

Van Zyl předpokládá, že celkový prodej automobilů v Evropě se letos zvýší pouze o jedno procento. Výhled evropského trhu kalí nadcházející série voleb, příprava na odchod Británie z Evropské unie a trvající problémy na ruském a tureckém trhu. V Rusku nicméně Toyota očekává určité oživení.

Německé sdružení automobilového průmyslu VDA zase očekává, že celosvětový prodej osobních automobilů se v letošním roce zvýší o tři procenta na 85 milionů vozů. Tempo růstu globálního automobilového trhu by tak mělo zpomalit z loňských pěti procent.

 V Číně, která je největším automobilovým trhem na světě, by se měl letos podle VDA prodej zvýšit o pět procent a dostat se do blízkosti hranice 25 milionů vozů. V Evropě čeká svaz mírný nárůst odbytu na 17,6 milionu vozů a ve Spojených státech počítá s prodejem rekordních 17,5 milionu vozů.