Stávka ochromila železnici i MHD, metro už dnes nepojede

Praha – Česko zažívá stávkový den. Odbory protestují proti vládním reformám. Vlaky a částečně i městská hromadná doprava v Praze, Brně, Ústí nad Labem, Olomouci a Havířově stojí. Poprvé v historii nevyjela žádná z linek pražského metra. Množství Pražanů vyjelo do práce na kole nebo na kolečkových bruslích, a zaplnili tak pražská nábřeží. Prahou prošel asi tisícihlavý protestní průvod a podobný pochod zorganizovali také odboráři v Ostravě. Asi 200 odborářů, kteří se vydali z náměstí Svatopluka Čecha k hlavnímu nádraží, neslo transparenty hlásající hesla jako „Zastavte ten kolotoč! Je nám blbě!“ nebo „Do důchodu z hrobu?!“ V Praze a v Brně došlo k drobným potyčkám. O své zážitky se stávkou se s námi můžete po celý den podělit na facebookové stránce ČT24 nebo na Twitteru.

Česko ochromila dopravní stávka. Přestože po celé republice nevyjely vlaky, kolaps dopravy se nekonal. Lidé se na stávku připravili a do ulic nevyjeli buď vůbec, nebo zvolili jiné dopravní prostředky než automobily nebo MHD. Stojící vlaky nahrazují od časného rána České dráhy na některých trasách autobusy. Jízdní řády jsou dostupné na webu Českých drah. Například z Přerova do Olomouce začaly náhradní autobusy jezdit kolem čtvrté hodiny ranní a spojení budou zajišťovat až do večera ve zhruba půlhodinových intervalech. Náhradní autobusy vypomohou se spojením mezi Zábřehem a Šumperkem, Olomoucí a Uničovem či Olomoucí a Zábřehem. Zhruba v dvouhodinových intervalech jezdí autobusy také na trase Frenštát – Frýdek-Místek a také Český Těšín – Ostrava Svinov. Podle informací České televize jezdí také některé vlakové spoje soukromých dopravců.

Dufek: Stávka je vítězstvím odborů

Předseda Asociace samostatných odborů Bohumír Dufek hodnotí dnešní stávku v dopravě jako úspěšnou. Považuje ji za vítězství odborářů zejména na železnici. Na úspěchu stávky podle něj nic nemění ani fakt, že hlavní město zůstalo průjezdné. Zklamala ho pouze malá účast Pražanů na protestním shromáždění na Palackého náměstí. Dufek poděkoval svým kolegům za to, jak stávku rozběhli. „Já myslím, že to konečně pohne našimi politiky, že se konečně probudí,“ prohlásil v rozhovoru pro ČT24. Zároveň ale dodal, že odbory nepovažují stávku za konečné řešení.

„Stávka probíhá přesně podle plánu a naprosto bez komplikací. Vlaková doprava se zastavila celoplošně tak, jak jsme avizovali. Zatím jsme tedy spokojeni, ovšem já především doufám, že budeme spokojeni s výsledkem toho vyjednávání, které se uskuteční po stávce,“ řekl předseda Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša.

Naopak kriticky se ke stávce vyjádřil při interpelacích premiér Petr Nečas, který zpochybnil kompetentnost odborů při demonstracích proti reformám: „Odbory reprezentují 15 procent zaměstnanců v této zemi, není to reprezentativní organizace, která by reprezentovala všechny.“ Navzdory svým výhradám pokládá sociální dialog za důležitou součást práce vlády, která i část návrhů odborů akceptovala, například dobrovolnost komerčního důchodového pilíře či podporu zdravotně postižených. „Orgán, který rozhoduje a má odpovědnost, je však Parlament a vláda. Tripartita nesmí nahrazovat a suplovat tyto orgány,“ upozornil Nečas.

Stávka se neobešla bez potyček

Protesty odborářů se neobešly bez drobných šarvátek. K jedné potyčce došlo před budovou brněnského hlavního nádraží. Jeden z kolemjdoucích napadl odboráře a začal mu ničit transparent. Konflikt ovšem rychle ukončila policie. Demonstranti se pak střetli s odpůrci stávky také na Palackého náměstí v Praze a u Tančícího domu. Potyčky nicméně nebyly nijak vážné, k žádným zraněním nedošlo.

Do jednoho z incidentů se zapletl i ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09). Když průvod demonstrantů dorazil k jeho ministerstvu, vyšel před budovu, aby s demonstranty diskutoval. Odměnou mu byla sprška rajčat.

Svou nespokojenost s vládními reformami dali odboráři nejhlasitěji najevo na Palackého náměstí v Praze. „Tato republika nepatří Kalouskům, Nečasům a dalším politikům, tato republika patří deseti milionům občanů, kteří když chodí do práce, se stejně neuživí, a na tyto lidi mají dopadnout připravované reformy,“ uvedl na protestním mítinku předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Více o protestním shromáždění a pochodu Prahou čtěte v článku „Stojíte za českými dluhy, vzkázali odboráři politikům“.

Po shromáždění se účastníci protestu vydali k ministerstvu financí a úřadu
vlády. Demonstranti uvažovali také o tom, že dojdou až k Pražskému hradu, k tomu nicméně nedošlo. Protestní pochod nakonec před půl jednou odpoledne rozehnal u sídla vlády déšť.

Pražské metro stojí, lidé na nádraží jsou zmateni

Martin Dvořák, generální ředitel dopravního podniku

„Co se týče povrchové dopravy, tam je situace stabilní od dnešního rána. Co se týče metra, tam už momentálně neusilujeme o to, aby se rozjelo, protože povrch velmi kvalitně obsluhuje Prahu a není důvod metro rozjíždět.“

Spoje pražské MHD jezdí od ranních hodin jen omezeně, stojí všechny tři linky metra. To se doposud nikdy v historii pražské podzemky nestalo. Podle informací dopravního podniku je v hlavním městě v provozu jen asi 40 procent tramvají a 20 procent autobusů. Odbory ovšem tvrdí, že se na své pravidelné trasy vydalo jen 14 procent tramvají a 6,5 procenta autobusů. Informace o aktuálním provozu pražské hromadné dopravy najdete na webových stránkách dopravního podniku.

Žádné vážnější dopravní komplikace v hlavním městě ovšem nenastaly. Provoz v metropoli připomíná spíše víkend. Ke krátkodobím omezením došlo pouze na trase pochodu v okolí náměstí I. P. Pavlova nebo u Jiráskova mostu. „Tady jednoznačně platí poděkování Pražanům, že se vyhnuli cestování po hlavním městě, popřípadě opustili Prahu už před stávkou,“ podotkl po jednání pražského krizového štábu Březina. O tom, jak zhodnotil situaci v Praze krizový štáb, čtěte v článku „Krizový štáb si pochvaloval klidný průběh stávky v Praze“.

Na pražském hlavním nádraží zůstaly po půlnoci zhruba dvě desítky převážně cizinců. Jako poslední vlak z hlavního nádraží odjel v 0:11 hodin spoj z Mladé Boleslavi, který končí v depu Praha-Vršovice. Na nástupištích největší tuzemské železniční stanice zůstalo zhruba šest potemnělých souprav.

Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah

„Žádné velké problémy jsme nezaznamenali, na nádražích je klid a zůstalo na nich většinou jen minimum cestujících.“

Cizincům, kteří si mohli na tabulích s odjezdy vlaků přečíst hlášku o tom, že jejich spoj byl zrušen, zaměstnanci drah, někteří již v reflexních vestách Odborového sdružení železničářů, nabídli azyl v salonku ČD Lounge, který je běžně určený pro pasažéry v první třídě. Část cestujících se rozhodla hledat azyl v centru Prahy.

Městská hromadná doprava v Brně alespoň v ranní špičce jezdila. Řidiči se ke stávce připojili jenom symbolicky. Po desáté hodině nicméně zamířily autobusy a tramvaje podle informací předsedy brněnského odborového svazu dopravy Libora Weinsteina do vozoven, kde budou čekat na druhou hodinu, kdy se MHD v jihomoravské metropoli opět rozjede.

V Brně jako ve zbytku České republiky nejezdí ani vlaky. Místo vlaků přes den pojede v kraji přes šedesát náhradních autobusů. Aby však kraj nahradil plný servis železnice, musel by najmout asi šest set autobusů. Tolik jich ale k dispozici není. V kraji je také od půlnoci v mimořádné pohotovosti policie, hasiči i záchranáři operují v posílených týmech připravených reagovat zejména na dopravní chaos. Ten se ale ani v ranní dopravní špičce nekonal.

Do Ústí kvůli stávce nesměly kamiony, žádná krize se nekonala

V Ústí nad Labem jezdily dnes jen poloprázdné trolejbusy, provoz ve městě připomíná spíš prázdniny než všední den. Dopravnímu podniku se povedlo zajistit skoro celou autobusovou dopravu, nejezdí jen dvě linky ze šestnácti, trolejbusy vyjely na dvou třetinách linek a jezdí v letním provozu. Pomohlo hlavně to, že se ke stávce připojilo míň lidí, než se čekalo - jen asi 40 procent.

Dopravní krizi zabránila ale i další opatření města. Kvůli ranní špičce odklonila policie veškerou nákladní dopravu. Dvě hodiny tak kamiony jezdily jen ve směru na Teplice. Na dopravě se projevilo také to, že ji výjimečně nevytížili školáci. Město nechalo všech 19 základních škol zavřených.

Překvapení byli cestující, kteří nechtěně skončili v Bohumíně

Asi deset cestujících, kteří jeli do Ostravy, skončilo před půlnocí už v Bohumíně. Vlak, který by normálně jel až do Chebu, kvůli stávce dál nepokračoval. Někteří z cestujících, kteří vystupovali z rychlíku, jenž přijel ze slovenských Košic, byli na bohumínském nástupišti pořádně zaskočeni. Očekávali, že do Ostravy je vlak ještě doveze. „Proč mi prodali lístek až do Frýdku-Místku, když vlak dál nejede? Proč mi to pokladní v Karviné neřekla? Že je nějaká stávka, to jsem ani nevěděl,“ rozčiloval se Václav Stuchlík. Žádné jiné komplikace ale stávka na železnici v Moravskoslezském kraji zatím zřejmě nezpůsobila.

Kromě železničářů dnes v Moravskoslezském kraji stávkuje ještě část řidičů soukromého autobusového dopravce Veolia. Nejezdí tak většina autobusových spojů na Bruntálsku a Krnovsku. Naopak řidiči z provozoven Veolie v Třinci, Českém Těšíně a Jablunkově přehodnotili svůj původní záměr stávkovat a na silnice dnes vyjeli. Nejezdí také většina meziměstských spojů, například mezi Havířovem a Ostravou. „Tam máme nasazených asi jenom 20 procent linek. Situaci jsme si ale mapovali, autobusy stejně nejezdí naplněné. Lidé s tím asi počítali, tak si zajistili jinou dopravu,“ uvedl ředitel osobní dopravy ČSAD Jakub Vyvial.

Do stávky se zapojili také pracovníci havířovského ČSAD. „Lidé se musejí obrnit trpělivostí a na autobus si prostě na zastávce počkat, jízdy nebudou mít žádný řád. Přepravci se dohodli s provozními pracovníky firmy, že za volantem posílí nejvytíženější linky ve městě,“ informovala mluvčí Havířova Eva Wojnarová.

V Olomouci stávkují i zaměstnanci DPMO

V Olomouckém kraji jako první pocítili stávku cestující rychlíku Šírava, který namísto ve slovenském Humenném ukončil těsně po půlnoci cestu v Olomouci. V krajské metropoli nevyjela do ulic ani zhruba polovina autobusových a tramvajových spojů. Lidé ale volili při cestě do práce alternativní dopravu. Oslovené úřady, podniky či zdravotnická zařízení hlásí běžný provoz.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Firmy vyhlížejí, zda Trump zavede další cla. Část by mohla přesunout výrobu

Řada českých podniků po nástupu Donalda Trumpa do Bílého domu už předpokládá, že dojde k uvalení nových cel, případně zvýšení těch aktuálně platných. Pro evropskou ekonomiku by to podle nich byl problém. Některé firmy pak přiznávají, že by v takovém případě přemístily výrobu právě do Spojených států.
před 4 hhodinami

Trump bude chtít Americe vrátit ztracený respekt, říká Topolánek

Nový americký prezident Donald Trump bude chtít podle bývalého předsedy vlády Mirka Topolánka vrátit Spojeným státům částečně ztracený respekt. „Amerika ten respekt částečně ztratila za Baracka Obamy a nepochybně i za Joea Bidena,“ sdělil Topolánek v Interview ČT24. Trump podle něho určitě neopustí svoji základní myšlenku, kterou je heslo „America first“. To, co nový prezident USA říká, je podle bývalého českého premiéra třeba brát velmi vážně. „Trump je člověk z byznysu, je významně transakční a je to dobrý vyjednávač,“ míní Topolánek.
před 4 hhodinami

Polské nábytkářství zažívá krizi, sektor opustily desetitisíce lidí

Polský nábytkářský sektor, jeden z největších na celém světě, čelí hluboké krizi. Jen vloni ho muselo opustit dvacet tisíc zaměstnanců. Na vině jsou vysoký kurz zlotého, ceny energií, ale také obcházení evropských sankcí ze strany ruských firem.
před 17 hhodinami

Lidí v exekuci nadále ubývá

Počet lidí v exekuci loni meziročně klesl o více než třicet tisíc. Loni tak bylo zatíženo exekucí přibližně 615 tisíc lidí. Vyplývá to z nejnovějších dat Institutu prevence a řešení předlužení. Dlužníků přitom ubývá dlouhodobě. Hlavními důvody snižujícího se množství exekucí jsou postupné právní úpravy a proces oddlužení, díky kterému se každý rok zbaví exekuce desítky tisíc lidí.
před 17 hhodinami

Podnikatelé prezidenta Trumpa obklopují z oportunismu, míní Koubský

Vztah nového amerického prezidenta Donalda Trumpa a miliardáře Elona Muska, který povede úřad pro efektivitu, komentoval v pořadu 90' ČT24 redaktor Deníku N Petr Koubský. Podle něj je vztah obou mužů těžko odhadnutelný, protože oba jsou velmi nepředvídatelní, rychle se rozhodují a „často velmi zvláštně.“ Trumpovo obklopení podnikateli z technologického světa Koubský vnímá jako jejich snahu zajistit si přízeň vlády kvůli státním zakázkám.
před 18 hhodinami

Senátoři by tento týden mohli vrátit sněmovně až tři vládní předlohy

Přestože má koalice v horní komoře jasnou většinu, senátoři by mohli tento týden vrátit sněmovně až tři vládní předlohy. Konkrétně jde o úpravy energetického a vysokoškolského zákona a také o další normy pro ukrajinské uprchlíky. Výhrady v rozhovorech pro ČT připustily všechny senátorské kluby.
21. 1. 2025

V Česku se loni vyrobilo rekordních 1,453 milionu aut

Výroba osobních aut v Česku v předchozím roce vzrostla meziročně o 3,9 procenta na rekordních 1,453 milionu vozů. Produkce elektrických aut naopak klesla o 16 procent na 151 162 elektromobilů a plug-in hybridů. Více než 93 procent vyrobených automobilů firmy vyvezly. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 4,5procentní nárůst, oznámilo Sdružení automobilového průmyslu.
21. 1. 2025Aktualizováno21. 1. 2025

Výroba elektřiny v Česku dál klesá, oslabují hlavně uhelné elektrárny

České energetické zdroje loni vyprodukovaly 68,7 terawatthodiny elektřiny, což je meziročně o čtyři procenta méně. Důvodem tohoto trendu je především nižší produkce uhelných elektráren, vyplývá ze zprávy oborových webů oEnergetice.cz a Ušetřeno.cz za rok 2024. Loňská výroba byla podle propočtů ČTK nejnižší přibližně od roku 2001.
21. 1. 2025
Načítání...