Od ohlášeného zvýšení mýtného pro nákladní auta si ministerstvo dopravy slibuje, že získá dodatečné dvě miliardy korun na dopravní stavby. Navýšení má být podle ministra Martina Kupky (ODS) o deset až patnáct procent – což je podstatně méně než například v Německu, které se chystá zdražit sazbu téměř na dvojnásobek. Čeští autodopravci tak sice nejsou ambicemi ministerstva nadšeni, za větší komplikaci ale považují chystaný návrat spotřební daně na naftu.
Od zdražení mýtného si ministerstvo slibuje dodatečné dvě miliardy
Že se od března příštího roku vedle zdražení dálničních známek zvednou i sazby mýtného pro nákladní auta, oznámil ministr dopravy Martin Kupka v červnu v Otázkách Václava Moravce s tím, že od března umožní zdražit mýto změna evropských pravidel.
Zprvu Kupka hovořil o navýšení o deset až patnáct procent, nyní se kloní spíše k horní hranici tohoto rozpětí. „Proběhlo první jednání. V dalších týdnech bychom se rádi shodli, jakým způsobem se navýšení rozloží do jednotlivých skupin. Jedna varianta je plošně všechno zvýšit o patnáct procent,“ uvedl.
Změna zřejmě nebude politicky sporným tématem, zvýšení sazeb podpořil i bývalý ministr dopravy a místopředseda opozičního ANO Karel Havlíček. Poměrně střízlivě se k ní stavějí i autodopravci. Mluvčí jejich sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix nicméně podotkl, že dodatečné náklady zaplatí zákazníci. „Ale pro dopravce je větší problém navýšení spotřební daně, respektive dřívější ukončení snížené sazby,“ upozornil.
V Německu by chtěli vybírat dvakrát víc
Ohlášená změna je ostatně k dopravcům podstatně smířlivější než zdražení mýtného, které napřesrok chystá Německo. Již od začátku roku bude vybírat za ujetý kilometr v přepočtu deset korun, což je zhruba dvojnásobek oproti současnosti, a je to číslo srovnatelné s Rakouskem.
To ovšem vyvolává v Česku obavy, že by mohl zesílit tranzit ze severního do jižního Německa přes Čechy. Kupka dal najevo, že v tom případě by byly namístě úvahy o obdobném zdražení i v Česku. „Zákon nám dává možnost výši poplatku měnit, pokud by se Česko stalo výrazně levnější zemí než okolí,“ zdůraznil.
V Česku se v současnosti platí za kilometr jízdy vozidla nad 3,5 tuny 5,33 koruny. Loni vybral stát na mýtném 14,85 miliardy korun. Od zdražení si ministerstvo dopravy slibuje dodatečné dvě miliardy, bude ale také záležet na tom, zda kvůli vyšším cenám neklesne provoz, případně zda naopak kvůli německému zdražení nezesílí.