Letoun F-35 poprvé vzlétl před šestnácti lety. Stává se standardem spojenců USA

Vláda ve středu rozhodla, že ministerstvo obrany zahájí s USA jednání o pořízení čtyřiadvaceti bojových letounů F-35 Lightning II. Jde o radarem obtížně zjistitelné stíhačky, u nichž letová hodina vyjde na statisíce korun. Podle dřívějších odhadů expertů bude hodnota zakázky ve vyšších desítkách miliard korun, půjde tak nejspíš o nejdražší armádní nákup moderní historie.

Americký stroj Lockheed Martin F-35, jehož prototyp se poprvé vznesl do vzduchu 15. prosince 2006, se postupně stává novým standardem ve výzbroji USA a jejich spojenců. Bojový letoun, v jehož konstrukci se ve vrcholné míře používají technologie stealth, pro svá letectva koupily třeba Británie, Itálie, Japonsko, Nizozemsko nebo Izrael. Tyto radarem obtížně zjistitelné stíhačky páté generace si už objednalo také Polsko. Stroj v nedávné době vyhrál výběrová řízení ve Finsku, Švýcarsku nebo Německu, mezi potenciální zákazníky patří také Řecko.

Loni v listopadu se v odbornému serveru Janes objevila informace, že Česko se aktivně uchází o nákup až čtyřiceti stíhaček F-35 od USA, České ministerstvo obrany (MO) tehdy uvedlo, že vojenští odborníci zpracovávají stanovisko k možnostem budoucího zajištění vzdušného prostoru a existují různé varianty.

Letos v dubnu o spolupráci v obraně, energetické bezpečnosti a podpoře lidských práv jednali s americkými protějšky ministryně obrany Jana Černochová (ODS) a ministr zahraničí Jan Lipavský (Piráti). Podle některých spekulací Černochová se svým americkým protějškem Lloydem Austinem jednala i o možnosti pořízení nadzvukových strojů z USA. V minulosti se Česko rozhodlo ze Spojených států koupit 12 víceúčelových a bitevních vrtulníků Venom a Viper.

Jak stroje vznikaly

Stroj F-35, oficiálně pojmenovaný Lightning II podle slavné dvoutrupé stíhačky z druhé světové války, se začal rodit v první polovině 90. let minulého století, když Američané zahájili hledání letadla schopného nahradit typy v té době používané v letectvu i námořnictvu. Byl to obtížný úkol, obdobný program snažící se splnit požadavky obou složek ozbrojených sil skončil v 60. letech neúspěšně, když se do výroby nakonec dostala jen pozemní varianta bitevníku F-111 a námořnictvo si muselo počkat na vlastní F-14.

Do soutěže se zapojily firmy Boeing a Lockheed Martin, obě dodaly na přelomu století ke zkouškám své pokusné stroje X-32 a X-35. Z porovnání vyšel lépe druhý z nich, který se nakonec dostal do sériové výroby. Na základě požadavků ozbrojených sil vznikly tři verze, které se liší nejen použitím, ale třeba i rozměry. Nejrozšířenější je „obyčejná“ stíhačka F-35A, používající běžnou ranvej, dále F-35B umožňující krátký vzlet a kolmé přistání a F-35C, jež startuje z letadlových lodí pomocí katapultu a přistává za použití záchytného háku.

Do výzbroje se nejprve dostalo „béčko“, které začala používat v červenci 2015 americká námořní pěchota, o rok později zařadilo verzi A letectvo a jako poslední přijalo v únoru 2019 k běžné službě své stroje varianty C americké námořnictvo. Ze zahraničních odběratelů hraje výraznou roli tradiční americký spojenec Izrael, který první stroje převzal v prosinci 2016 a o rok později je oficiálně zařadil do výzbroje. Právě izraelské „ef-pětatřicítky“ se v květnu 2018 dočkaly nad Sýrií prvního ostrého nasazení, čtyři měsíce před americkými.

Letová hodina vyjde na 788 tisíc korun

Lockheed Martin F-35 není první americká „neviditelná“ stíhačka, už od roku 2005 používá letectvo stroje F-22 Raptor, ty ale nejsou určené na export, a to ani tak blízkým spojencům jako jsou Británie nebo Izrael. To menší a univerzálnější Lightning II už od začátku vznikal jako společný projekt USA a jejich spojenců, kteří se podíleli i na vývoji. Výhledově má nahradit osvědčené, ale přes všechny modernizace pomalu zastarávající letouny F-16. Ty mimochodem F-35 pravidelně poráží v simulovaných střetech. V úterý 19. července agentura Reuters napsala, že se americké ministerstvo obrany předběžně dohodlo s firmou Lockheed Martin na nákupu zhruba 375 stíhaček F-35, zbrojovka stroje vyrobí do tří let. Měly by přijít na asi 30 miliard dolarů (více než 725 miliard korun).

Ve srovnání s dnes používanými gripeny české armády představuje F-35 ve všech směrech modernější, ale také na pořízení i provoz podstatně dražší letoun. Cena jednoho stroje verze A sice postupně klesla pod 80 milionů dolarů (1,75 miliardy korun; první letadla stála americké daňové poplatníky skoro třikrát více), to je ale stále dvakrát více než gripen verzí C a D, jež používají čeští piloti dnes. Cena modernějších gripenů E a F, které se místo tvaru snaží svůj radarový odraz zmenšit elektronickou cestou, je ale na podobné úrovni.

Velký rozdíl je také v ceně letové hodiny. Přesná výše nákladů na hodinu strávenou ve vzduchu (zahrnuje nejen palivo, ale i údržbu a opravy) se sice jen odhaduje, podle magazínu Janes ale v roce 2012 u gripenu přišla na 4700 dolarů, zatímco u tehdy teprve pomalu zaváděné F-35 to mělo být asi čtyřikrát více. Novější údaje, které letos v létě citoval časopis Forbes, už hovoří o ceně 33 tisíc dolarů (788 tisíc korun) za letovou hodinu u F-35, u gripenů C a D se dnes hovoří o částce mezi sedmi a osmi tisíci dolary (167 až 191 tisíc korun).

Lockheed Martin F-35A má také nižší maximální rychlost (1,6násobek rychlosti zvuku proti dvojnásobku u gripenů používaných českým letectvem) a bojový dolet (1200 km oproti 1500 km u gripenu). Americký letoun ovšem unese větší náklad zbraní (8200 kg proti 5300 kg), z nichž část může umístit do vnitřních zásobníků, což snižuje radarový odraz, na rozdíl od gripenu, který bomby a střely může nést jen pod křídly nebo pod trupem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 5 hhodinami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 6 hhodinami

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
před 6 hhodinami

Metnar nechal z budovy vnitra sundat ukrajinskou vlajku

Ministr vnitra Lubomír Metnar (ANO) nechal z budovy svého resortu na pražské Letné sundat ukrajinskou vlajku, informovaly weby iDNES.cz a Publico. Vlajka tam visela od začátku otevřené ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022. Ukrajinskou vlajku nechal už na začátku listopadu sundat z budovy sněmovny nově zvolený předseda dolní komory Tomio Okamura (SPD).
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Senát schválil roční odklad úplného spuštění systému elektronické tvorby zákonů

Senát schválil roční odklad povinnosti předkládat novely v systému elektronické tvorby zákonů. Místopředsedou Úřadu pro ochranu osobních údajů zvolila horní komora Petra Jägera. Senát dále doporučil nové vládě, aby se zasazovala o alespoň humánní zacházení s politickými vězni a ukrajinskými válečnými zajatci v Rusku. V lednu také Senát uspořádá veřejné slyšení k zákonu o podpoře bydlení.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Turek požádal prezidenta o schůzku

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek požádal ve středu dopoledne prezidenta Petra Pavla o schůzku a čeká na návrhy termínu. Napsal to ČTK na dotaz ohledně zdraví a kroků, které chystá v souvislosti se svou nominací. Hrad o žádosti ví, ve čtvrtek se bude řešit, jak by mohl vzhledem k prezidentovu programu vyhovět, sdělil mluvčí Filip Platoš.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

„Ahoj, našel jsem tvoji fotku.“ WhatsAppem se šíří nový podvod

V Česku se šíří nový typ podvodu, při kterém útočníci dokážou získat plný přístup k účtu komunikační aplikace WhatsApp, aniž by k tomu potřebovali ukrást její heslo, kód dvoufaktorového ověřování nebo prolomit šifrování. Místo toho uživatele přesvědčí, aby jim přístup sám předal. Přístup k účtu pak mohou zneužít ke krádežím identity nebo vydírání, upozornila bezpečnostní firma Gen v tiskové zprávě.
před 12 hhodinami
Načítání...