D1 na Vysočině je zazimovaná, práce a uzavírky skončily. ŘSD připravuje zákazy pro kamiony

Na dálnici D1 na území Kraje Vysočina již nezbylo žádné dopravní omezení. Modernizace čtyř úseků bude pokračovat až na jaře a na zimu se dálnice vrátila do své plné šíře. Poslední omezení odstranili dělníci v noci na pondělí. Na D1 se ještě pracuje v jiných regionech, ale i tam by měla zimní přestávka začít v průběhu týdne.

Video UVR: D1 na Vysočině je zazimovaná, práce a uzavírky skončily
video

UVR: D1 na Vysočině je zazimovaná, práce a uzavírky skončily

Zdroj: ČT24

Stotřicítkou, bez betonových svodidel a bez žlutých čar vymezujících zúžené jízdní pruhy se jezdí po dálnici D1 u Humpolce, Velkého Beranova i Velkého Meziříčí. Zlepšení je to dočasné – na žádném ze čtyř vysočinských dálničních úseků modernizace ještě neskončila a bude pokračovat od března – ale nyní to znamená, že jsou nejproblematičtější místa připravena na zimu tak dobře, jak je to možné.

Loni kvůli problémům mezi dodavateli navzájem i mezi dodavatelským sdružením a ŘSD nejprve zůstala část dálnice v kritickém úseku u Humpolce rozkopaná až do Vánoc. Poté, když se podařilo omezení odstranit, došlo v úseku ještě ke zvláštní havárii špatně opravené kanalizace, ze které vytekla na dálnici voda a zmrzla. Na místě se potom stalo několik dopravních nehod.

To by se letos opakovat nemělo. „Všechny úseky prošly technickými prohlídkami, jinak bychom je nemohli pustit do provozu. Nikde nejsou takové závady, které by způsobovaly ten problém, že by byla dálnice nějak nebezpečná. Dálnice je absolutně bezpečná, všechny povinné parametry byly splněny,“ ujistil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Během pondělí mohou řidiči narazit ještě na drobné a dočasné uzavírky krajnic, protože silničáři budou odvážet přenosné dopravní značky a kužely, které vedle dálnice zůstaly. Zároveň připravuje Ředitelství silnic a dálnic rozmístění elektronických dopravních značek, které budou v určených úsecích při špatném počasí nebo v hustém provozu upozorňovat kamiony na zákaz předjíždění.

„Budeme je instalovat tak, aby nejpozději 1. prosince stály a byly funkční,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Opatření bude zatím platit od začátku prosince do konce února. Premiér Andrej Babiš (ANO) minulý týden uvedl, že zákaz předjíždění kamionů bude ve směru na Brno od 79. kilometru po 103,5. kilometr a ve směru na Prahu od 133,5. kilometru do 104. kilometru.

Mimo Vysočinu ještě pár dní

Do začátku prosince by měla skončit omezení i na dalších opravovaných místech dálnice D1 v jiných krajích. Pracuje se ještě ve středních Čechách na mostu na 27. kilometru u Hvězdonic a také v Jihomoravském kraji v Brně, kde se kvůli zúžení mezi 190. a 194. kilometrem často tvoří kolony.

Práce u Brna by měly skončit ve středu ráno, u Hvězdonic se potom bude pracovat ještě celý týden, o víkendu se ale dělníci sbalí i zde. Také na Benešovsku ale bude modernizace pokračovat po zimě.

Modernizace dálnice D1, která začala v roce 2013, probíhá postupně ve dvaceti úsecích, do kterých ŘSD rozdělilo část dálnice mezi Mirošovicemi a jihomoravskou Kývalkou. Opravených je třináct z nich, na šesti se letos pracovalo a na zbývajícím má modernizace začít v příštím roce.

„V příštím roce bude situace ještě horší, protože se k tomu přidá další úsek u Brna – to znamená úsek u Ostrovačic, který má 10 kilometrů. Od dubna začneme stavět až na 71 kilometrech. Měla by to být nejhorší stavební sezona v rámci celé modernizace,“ avizoval šéf ŘSD Mátl.

Původní termín dokončení oprav ve všech úsecích byl stanoven na rok 2018, v současnosti platí termín 2021.