Most určený pro vozidla do 13 tun unesl k překvapení odborníků 460 tun zátěže

2 minuty
Most k překvapení odborníků extrémní zatížení vydržel
Zdroj: ČT24

Vědci podrobili vysloužilý most v Petrově nad Desnou extrémní zátěžové zkoušce. Postupně na něj navršili bezmála 460 tun panelů a štěrku. Most ale k překvapení odborníků vydržel bez úhony. Podle propočtů se přitom více než 100 let stará železná mostní konstrukce, po které mohla jezdit vozidla do 13 tun, měla pod tíhou stovek tun zhroutit na připravené pilíře. Na destrukci mělo stačit i poloviční zatížení. Naměřené výsledky pomůžou v budoucnu při výstavbě nových mostů.

Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla zátěžová zkouška prokázala, že měl most dobrou údržbu. Zároveň se podle něj velmi osvědčil efekt dodatečného zpevnění, který byl na mostě poprvé testován.

Experti z Fakulty stavební ČVUT a odborníci z ŘSD na mostě v Petrově nad Desnou zkoušeli novou technologii SMA, což jsou speciální ocelové materiály s tvarovou pamětí.

„Jedná se o první reálné použití SMA na mostní konstrukci na světě,“ uvedl Pavel Ryjáček z Fakulty stavební ČVUT. Speciální ocel přimontovaná na nosnou konstrukci se při zahřátí smrští a zachová si získaný tvar.

„Je to technologie, která dodatečně vnáší do nosné konstrukce předpětí,“ upřesnil Jiří Hlavatý z ŘSD, podle kterého tak lze zpevnit konstrukci mostu a zvýšit její únosnost. Nová technologie by díky tomu mohla být využita při opravách mostů.

Podle pamětníků most unesl i sovětské tanky v roce 1968

Starý ocelový most s příhradovou konstrukcí v Petrově nad Desnou byl kvůli havarijnímu stavu určen k demolici. Vědci z Fakulty stavební ČVUT na mostě pracovali už od začátku dubna, kdy zahájili dlouhodobý monitoring jeho konstrukce a provedli řadu měření, včetně statických a dynamických zatěžovacích zkoušek.

V úterý pak začalo závěrečné zatěžování mostu pomocí silničních panelů a ve středu i pomocí vaků naplněných štěrkem. Vědci prostřednictvím speciálních optických přístrojů průběžně měřili parametry stále zatíženějšího mostu, aby zjistili jeho skutečnou únosnost.

Data získaná při statické zatěžovací zkoušce budou analyzovat několik měsíců. Ve čtvrtek bude zátěž z mostu odstraněna a dělníci zahájí jeho demolici.

Most v Petrově nad Desnou s ocelovou konstrukcí pochází z roku 1906, široký je necelých osm metrů a na délku měří přes 33 metrů. Podle místních pamětníků byl most velmi bytelný a bez problémů unesl i sovětské tanky, které přes něj v roce 1968 projížděly.

Letos ho ale nahradí nový železobetonový most. Po dobu jeho výstavby bude doprava v Petrově nad Desnou vedena po objízdných trasách, na kterých byla vybudována tři provizorní přemostění.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 6 mminutami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 21 mminutami

SOCDEM povede dosavadní místopředseda Nedvěd

Předsedou sociálních demokratů zvolil mimořádný on-line sjezd SOCDEM dosavadního místopředsedu Jiřího Nedvěda. Porazil Petra Pavlíka, který chtěl spolu s expremiérem Vladimírem Špidlou dovést stranu do řádného sjezdu v příštím roce. Bývalá předsedkyně strany Jana Maláčová popřála Nedvědovi, aby naplnil její sny. Směřování strany řešili na sjezdu i komunisté, předsedkyní dál zůstává Kateřina Konečná.
04:27Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Babiš: Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny

Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny, Česko nebude za nic ručit, řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO). Strany končící vlády výrok označily za ostudu i nebezpečný obrat zahraniční politiky. Finančními potřebami Kyjeva v letech 2026 a 2027 se bude zabývat summit EU, který začne příští čtvrtek. Komise pro jednání navrhla dvě možnosti, první je půjčka od Unie, druhou reparační půjčka zajištěná zmrazenými ruskými aktivy.
12:09Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turek bude brzy moct požádat o schůzku s prezidentem, řekl Šťastný

Poslanec Motoristů Filip Turek je v domácím léčení, v pondělí má kontrolu v nemocnici a Motoristé věří, že velmi brzy bude moct požádat o schůzku s prezidentem Petrem Pavlem. Televizi Nova to sdělil předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. Strana podle něj nadále předpokládá, že Turek bude ministrem životního prostředí.
před 6 hhodinami

Fiala doufá, že se příští vláda nechá přesvědčit o významu muniční iniciativy

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) doufá, že se nastupující kabinet ANO, SPD a Motoristů nechá přesvědčit o významu české muniční iniciativy a bude v ní nějakým způsobem pokračovat. Kritiku iniciativy, která zajišťuje velkorážovou munici pro Ukrajinu čelící ruské vojenské invazi, pokládá za mimořádně nezodpovědnou. Iniciativa je dle něj unikátní a v zahraničí oceňovaná věc, kterou by byla chyba zničit. Bude prý škoda, pokud nová vláda zruší důchodovou reformu a další kroky končící vlády, jako třeba nákup amerických letounů F-35.
06:42Aktualizovánopřed 13 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 13 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
před 14 hhodinami
Načítání...