Už pět let platí zákon, který má chránit před podvodnými praktikami prodejců – takzvaných „šmejdů“. Jenže ti ho obcházejí. Předváděcí akce jsou sice na ústupu, mění se ale v podomní prodej, kde podvodníci nabízejí třeba změnu dodavatele energií. Spotřebitelská poradna zase řeší měsíčně desítky stížností na vymáhání splaceného nebo neexistujícího dluhu.
Podomní „šmejdi“ si našli nové cesty a i přes zákon prodávají dál
Podivné nabídky, nátlak a vymáhání neexistujících, nebo podivně navýšených pohledávek. To jsou běžné praktiky, které s pět let starým zákonem z českého trhu nevymizely. Třeba na inkasní agentury se navíc zákon nevztahuje. A mnohdy vymáhají více, než na kolik mají právo.
Asociace inkasních agentur upozorňuje, že si klienti v případě nesouhlasu mohou stěžovat a že stížnosti také agentura dostává a řeší. Ovšem jen se svými členy.
Lidé by si měli ověřit, co zaplatit musí a na co už firmy nárok nemají. Právě nátlak patří k nejčastějším stížnostem, které každý měsíc řeší spotřebitelská poradna.
„Navštěvují klienty doma, zvoní na sousedy, kontaktují i zaměstnavatele. Donutí ho k tomu, že raději dluh zaplatí. Přitom se jedná o běžného podnikatele, pokud se s ním nechceme bavit, tak se s ním bavit nemusíme,“ poradil vedoucí právního oddělení poradny dTest Lukáš Zelený.
Třeba pan Jiří pronajal byt nájemnici, která nezaplatila energie. Majitel bytu za ni dluh uhradil. Krátce na to se mu ale ozvala inkasní agentura. „V den, kdy jsem to uhrazoval a kdy mi přišly složenky od Creditexpress, tak jsem jim iniciativně volal, že jsem uhradil dlužnou částku,“ řekl Jiří.
Přesto mu už přes měsíc chodí od společnosti další zprávy. Peníze prý stále dluží. „Přišlo, že to předávají k soudu. Zůstalo tam 54 korun a ta celá částka může být navýšena na 6 tisíc,“ konstatoval.
„Pokud dluh douhradil, tak mu přijde vyrozumění, že byl ukončen. A když mu nepřišel? Tak si může požádat znovu,“ sdělila telefonicky zaměstnankyně společnosti Creditexpress ČR. Po telefonu odkázala na adresu, kam je možné zaslat doporučený dopis. „Bude tedy adresován přímo řediteli,“ dodala.
Jiří raději navštívil firmu osobně. Doklad, že má nulový dluh, ale pořád nezískal. Naopak, firma na něj vyvíjí nátlak upomínáním se. „Nepříjemné SMS, že něco dlužíte, nechováte se, jak byste měl, že nereagujete, ale já s nimi měl hodně kontaktů, hovorů,“ brání se Jiří.
O podivných praktikách společnosti ví i Česká obchodní inspekce (ČOI). „Ta firma skutečně figuruje u řady dalších věcí – u aukcí energií, víme, že vyvíjí na spotřebitele nátlak formou SMS,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
V lázních nabízeli matrace za desítky tisíc
Vloni v dubnu Česká televize upozornila na podivné praktiky v budově pražských lázní. K procedurám firma nabízela deky a matrace za desítky tisíc korun. „Byli ochotni nás naložit s matracemi a odvézt domů, tak jsem vypěnil a říkal jsem podívejte se, žádné přebírání zboží nebude,“ vypověděl svou zkušenost senior Karel.
Firma ale už z pronajatých prostor zmizela. Od dubna loňského roku ČOI udělala v pražských lázních devět kontrol. A udělila dvě pokuty. „Česká obchodní inspekce o firmě ví a pro podezření na nekalé obchodní praktiky s nimi vede hned několik správních řízení a dva případy jsou uzavřeny,“ upřesnil mluvčí ČOI Fröhlich. Dohromady jde o pokuty za 200 tisíc korun. Zatím nenabyly právní moci.
Stížnosti na energetické „šmejdy“ chodí i na Energetický regulační úřad. Ten proto loni vydal desatero obrany před šmejdy v energetice.
Žárovky za korunu. Při odstoupení od smlouvy ale vyjdou draho
Podvodníky lákají vysoké počty domácností, které mění dodavatele energií. Vymýšlejí proto řadu způsobů, jak lidi ke změně přesvědčit. Naučili se třeba už i obcházet zákazy podomního prodeje, ke změnám smluv dávají dárky.
K Bohumilu Šmídkovi se prodejci objednali telefonicky. Přišli tak prý na pozvání a obešli tím zákaz podomního prodeje. „Jenomže oni mají takovou výřečnost, že to bych musel být advokát, abych zjistil, co chtějí – protože když spustí ty jejich pomelenice, tak to je hrozné. To člověk nestačí vůbec registrovat ,“ uvedl Šmídek.
Nátlaku podlehl a smlouvu podepsal. Zrušit ji šlo těžce. Pomáhal mu i starosta. „Chtěli, abych platil nějaké odstupné, dva a půl tisíce korun,“ dodal Šmídek. Když se prodejci za rok ozvali znovu, to už Bohumil Šmídek smlouvu nepodepsal.
Jenom v Brně je sedm takových společností, které se podobnou činností zabývají. Ani jedna z nich podle inspektorů nepostupuje podle zákona. Aby obce podobným případům zamezily, obyvatele dopředu před nekalými obchodníky varují a pořádají přednášky.
„Lidi už jsou tady naučeni tak, že zavolají na obecní úřad a já to okamžitě vyhlásím v rozhlase, aby si dávali hlavně senioři pozor na to, co podepisují,“ řekl starosta obce Přibice na Brněnsku Miroslav Effeneberger (nez).
Podomním prodejcům podepsal smlouvu i dědeček Nikoly Houdkové. Prodejce ho přesvědčil, i když on sám změnu neplánoval. „Vnutili se mu domů s tím, že pro něj mají levnější energie a že pro něj mají žárovky super za jednu korunu,“ popsala Nikola Houdková.
Muž se nechal přesvědčit a novou smlouvu podepsal. Jenže stávajícímu dodavateli se odchod zákazníka nelíbil, stejně tak i zprostředkovateli původní smlouvy, a přišla pokuta. „V podstatě pouze napsali, ať ji zaplatíme nebo ať neodcházíme a oni ji stornují,“ popsala další sled událostí Houdková.
Zaplatili i další pokuty ve výši přes 20 tisíc. Nový dodavatel energie pomoci nechtěl, i když podomní prodejce sliboval bezproblémový přechod. A ještě ceny za plyn a elektřinu navýšil „Od ledna 2019 už jsme o pětistovku dráž,“ dodala.
Navíc si Nikola Houdková ve smlouvě přečetla, že pokud bude chtít její dědeček dodavatele změnit, zaplatí za žárovky, které dostal na začátku za korunu, dva tisíce. Podle obchodní inspekce častý trik prodejců.
„Podle nás na tu sankci společnost nemá nárok a doporučuji spotřebitelům, aby to neplatili a obrátili se s žádostí o pomoc na mimosoudní řešení sporů České obchodní inspekce,“ uvedl její mluvčí Jiří Fröhlich.