Lázně, nebo prodej matrací? Předváděcí akce jsou na ústupu, „šmejdi“ však mají nové fígle

Události ČT: Lázně, nebo prodej matrací? Předváděcí akce jsou na ústupu, „šmejdi“ ale nemizí (zdroj: ČT24)

Klasické předváděcí akce s nabídkami předraženého nádobí nebo dek jsou na ústupu. Obchodní inspekce dostala letos zatím jen tři podněty. V kontrolách však nepolevuje. Na podivné praktiky například senioři upozornili v případě pražských Lázních Jupiter. K procedurám dostali nabídku matrace za desítky tisíc.

Pozvánka z Lázní Jupiter přišla do schránky i rodině seniora Karla. Líbilo se jim, že dostanou tisícikorunový poukaz, vyzkouší si procedury a dostanou zdarma deky.

U vchodu do lázní kontrolují pozvánky, ale návštěvníky místo do lázní nasměrují do Centra zdravého spaní. Podle svědectví pana Karla bylo v jeho případě na akci zhruba 15 lidí, většinou seniorů.

Lázně Jupiter
Zdroj: ČT24

Výpovědi obou stran o akci se rozcházejí. Zaměstnanec firmy Great Luxury, pod kterou spadá Centrum zdravého spaní, tvrdí, že se jim matrace nenabízejí. „Když člověk chce, tak si ji může objednat, ale nikdo nikoho nepřemlouvá, nenutí, nikdo nedává nějakou výhru 40 tisíc nebo něco podobného,“ uvedl. Karel ovšem tvrdí, že právě o výhře se mluvilo. Normálně by prý zaplatil 90 tisíc korun, ale řekli mu, že má nejvyšší výhru, má slevu 50 tisíc, a tak zaplatí jenom 40 tisíc. Obě strany se neshodnou i na tom, jak dlouho záležitost trvala.

Nakonec se senioři rozhodli poradit s rodinou. Obchod nakonec zarazila vnučka, která na místo přijela. „Když jsme se dostali k věci, že byli ochotni nás naložit s matracemi a odvézt domů, tak jsem vypěnil a říkal jsem, že žádné přebírání zboží nebude,“ přiblížil Karel. „Donutila jsem ty muže, kteří jim matrace nabízeli, aby smlouvu, kterou podepsali, roztrhali,“ dodala jeho vnučka. Procedur v lázních se senior nakonec dočkal, ale předvádění matrací ho od další návštěvy odradilo.

Firma mluví o marketingové akci

Vedení firmy přiznává, že v provozovně nabízí matrace i postele. Oslovit chtějí nové zákazníky. Vše je prý na pozvánce. Jenže právě o matracích tam není ani slovo.

Vedení lázní pak potvrdilo, že s firmou Great Luxury spolupracuje. Proto reklamní akce propojily. „Dělají přednášky zdravého spaní a k tomu dostávají dárkové poukazy do lázeňských služeb. Nejsou to žádní šmejdi,“ tvrdí vedoucí Lázní Jupiter. Na dotaz ohledně toho, že na pozvánkách není nic o matracích, uvedla vedoucí, že pokud tam je takový problém, dá jim to příkazem opravit.

Po opakovaných dotazech České televize nápravu slíbila i samotná firma. Přestože funguje necelý rok, zajímá se o ni Česká obchodní inspekce. „V tuto chvíli Česká obchodní inspekce eviduje na tuto firmu jedno podání a teď probíhá kontrola,“ přiblížil mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Podvodníci využívají telefon i internet

Kontroly obchodní inspekce zjistily, že klasických předváděcích akcí ubývá a prodejci nejsou tolik agresivní. Podomní prodej a předváděcí akce začínají čím dál víc nahrazovat triky na internetu nebo prodej po telefonu. Trend potvrzují i organizace, na které se obracejí podvedení senioři.

V případě telefonů se podvodník snaží navázat kontakt tím způsobem, že řekne, že dostal kontakt od dětí nebo vnoučat dotyčného seniora. Podle psychologů starý člověk navíc snáz podlehne už jen proto, že je často sám a má spoustu volného času.

„Připadají si na tuto dobu příliš slušní. Mají problém toho prodejce odmítnout a z jejich pohledu se tak zachovat nevychovaně,“ přiblížila psycholožka Romana Mazalová.

Jeden příklad ze seniorské linky organizace Život 90. Seniorka uvedla, že jí „volala milá operátorka, která nabízela zboží za opravdu výhodnou cenu“. Stačilo, že přisvědčila, že by ji to zajímalo a po týdnu u ní zvonili dva muži. „Přivezli krabice se zbožím a odkazovali na kupní smlouvu uzavřenou po telefonu. Chtěli po mně 45 tisíc,“ přiblížila.

Tato praxe by však už brzo nemusela fungovat. Úřady totiž pracují na novele zákona o ochraně spotřebitele. „Uvažuje se i o možnosti, že by v budoucnu nabídka po telefonu byla závazná až v okamžiku, kdy spotřebitel dostane písemné vyhotovení takové nabídky a bude s tím souhlasit,“ popsal Fröhlich.

Kontroly předváděcích akcí v roce 2017
Zdroj: ČT24

Jiné metody využívají podvodníci na internetu. „Stojí to na stále podobných principech. To znamená manipulace s cenou, jako je nasazení vysoké fiktivní ceny a potom rapidní snížení,“ uvedla psycholožka Mazalová.

Zboží, které podvodné e-shopy nabízejí, zákazníkům nikdy nepřijde. Poznat je lze snadno. Nikde neuvádějí žádný kontakt a vždy chtějí platbu předem.

Podvody se ale stále nevyhýbají ani prodeji energií. Další příklad ze seniorské linky: při domlouvání na revizi plynoměru žena zmínila, že ve čtvrtek jde na sedmou hodinu do divadla. Dorazili, když byla na odchodu. „Byla jsem ve stresu a pod tlakem jsem podepsala smlouvu se změněnými podmínkami k odběru plynu,“ přiblížila.

Podvodníci využívají neznalost a taky moment překvapení. Takovou věc teď řeší i jihlavský magistrát, jehož jménem obcházejí podomní prodejci domácnosti a nabízejí levnější energii. „Tvrdí občanům, že magistrát slučuje občany do jedné žádosti, která umožní levnější nákup,“ řekl mluvčí magistrátu Radek Tulis. Letošních jedenáct jihlavských případů už řeší policie.