Lázně, nebo prodej matrací? Předváděcí akce jsou na ústupu, „šmejdi“ však mají nové fígle

7 minut
Události ČT: Lázně, nebo prodej matrací? Předváděcí akce jsou na ústupu, „šmejdi“ ale nemizí
Zdroj: ČT24

Klasické předváděcí akce s nabídkami předraženého nádobí nebo dek jsou na ústupu. Obchodní inspekce dostala letos zatím jen tři podněty. V kontrolách však nepolevuje. Na podivné praktiky například senioři upozornili v případě pražských Lázních Jupiter. K procedurám dostali nabídku matrace za desítky tisíc.

Pozvánka z Lázní Jupiter přišla do schránky i rodině seniora Karla. Líbilo se jim, že dostanou tisícikorunový poukaz, vyzkouší si procedury a dostanou zdarma deky.

U vchodu do lázní kontrolují pozvánky, ale návštěvníky místo do lázní nasměrují do Centra zdravého spaní. Podle svědectví pana Karla bylo v jeho případě na akci zhruba 15 lidí, většinou seniorů.

Lázně Jupiter
Zdroj: ČT24

Výpovědi obou stran o akci se rozcházejí. Zaměstnanec firmy Great Luxury, pod kterou spadá Centrum zdravého spaní, tvrdí, že se jim matrace nenabízejí. „Když člověk chce, tak si ji může objednat, ale nikdo nikoho nepřemlouvá, nenutí, nikdo nedává nějakou výhru 40 tisíc nebo něco podobného,“ uvedl. Karel ovšem tvrdí, že právě o výhře se mluvilo. Normálně by prý zaplatil 90 tisíc korun, ale řekli mu, že má nejvyšší výhru, má slevu 50 tisíc, a tak zaplatí jenom 40 tisíc. Obě strany se neshodnou i na tom, jak dlouho záležitost trvala.

Nakonec se senioři rozhodli poradit s rodinou. Obchod nakonec zarazila vnučka, která na místo přijela. „Když jsme se dostali k věci, že byli ochotni nás naložit s matracemi a odvézt domů, tak jsem vypěnil a říkal jsem, že žádné přebírání zboží nebude,“ přiblížil Karel. „Donutila jsem ty muže, kteří jim matrace nabízeli, aby smlouvu, kterou podepsali, roztrhali,“ dodala jeho vnučka. Procedur v lázních se senior nakonec dočkal, ale předvádění matrací ho od další návštěvy odradilo.

Firma mluví o marketingové akci

Vedení firmy přiznává, že v provozovně nabízí matrace i postele. Oslovit chtějí nové zákazníky. Vše je prý na pozvánce. Jenže právě o matracích tam není ani slovo.

Vedení lázní pak potvrdilo, že s firmou Great Luxury spolupracuje. Proto reklamní akce propojily. „Dělají přednášky zdravého spaní a k tomu dostávají dárkové poukazy do lázeňských služeb. Nejsou to žádní šmejdi,“ tvrdí vedoucí Lázní Jupiter. Na dotaz ohledně toho, že na pozvánkách není nic o matracích, uvedla vedoucí, že pokud tam je takový problém, dá jim to příkazem opravit.

Po opakovaných dotazech České televize nápravu slíbila i samotná firma. Přestože funguje necelý rok, zajímá se o ni Česká obchodní inspekce. „V tuto chvíli Česká obchodní inspekce eviduje na tuto firmu jedno podání a teď probíhá kontrola,“ přiblížil mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Podvodníci využívají telefon i internet

Kontroly obchodní inspekce zjistily, že klasických předváděcích akcí ubývá a prodejci nejsou tolik agresivní. Podomní prodej a předváděcí akce začínají čím dál víc nahrazovat triky na internetu nebo prodej po telefonu. Trend potvrzují i organizace, na které se obracejí podvedení senioři.

V případě telefonů se podvodník snaží navázat kontakt tím způsobem, že řekne, že dostal kontakt od dětí nebo vnoučat dotyčného seniora. Podle psychologů starý člověk navíc snáz podlehne už jen proto, že je často sám a má spoustu volného času.

„Připadají si na tuto dobu příliš slušní. Mají problém toho prodejce odmítnout a z jejich pohledu se tak zachovat nevychovaně,“ přiblížila psycholožka Romana Mazalová.

Jeden příklad ze seniorské linky organizace Život 90. Seniorka uvedla, že jí „volala milá operátorka, která nabízela zboží za opravdu výhodnou cenu“. Stačilo, že přisvědčila, že by ji to zajímalo a po týdnu u ní zvonili dva muži. „Přivezli krabice se zbožím a odkazovali na kupní smlouvu uzavřenou po telefonu. Chtěli po mně 45 tisíc,“ přiblížila.

Tato praxe by však už brzo nemusela fungovat. Úřady totiž pracují na novele zákona o ochraně spotřebitele. „Uvažuje se i o možnosti, že by v budoucnu nabídka po telefonu byla závazná až v okamžiku, kdy spotřebitel dostane písemné vyhotovení takové nabídky a bude s tím souhlasit,“ popsal Fröhlich.

Kontroly předváděcích akcí v roce 2017
Zdroj: ČT24

Jiné metody využívají podvodníci na internetu. „Stojí to na stále podobných principech. To znamená manipulace s cenou, jako je nasazení vysoké fiktivní ceny a potom rapidní snížení,“ uvedla psycholožka Mazalová.

Zboží, které podvodné e-shopy nabízejí, zákazníkům nikdy nepřijde. Poznat je lze snadno. Nikde neuvádějí žádný kontakt a vždy chtějí platbu předem.

Podvody se ale stále nevyhýbají ani prodeji energií. Další příklad ze seniorské linky: při domlouvání na revizi plynoměru žena zmínila, že ve čtvrtek jde na sedmou hodinu do divadla. Dorazili, když byla na odchodu. „Byla jsem ve stresu a pod tlakem jsem podepsala smlouvu se změněnými podmínkami k odběru plynu,“ přiblížila.

Podvodníci využívají neznalost a taky moment překvapení. Takovou věc teď řeší i jihlavský magistrát, jehož jménem obcházejí podomní prodejci domácnosti a nabízejí levnější energii. „Tvrdí občanům, že magistrát slučuje občany do jedné žádosti, která umožní levnější nákup,“ řekl mluvčí magistrátu Radek Tulis. Letošních jedenáct jihlavských případů už řeší policie.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Bilance: Evropa v čase obchodní války

Tým publicistického měsíčníku Bilance se tentokrát zaměřil na dopady celní války na Evropu. Zajímal se, jak na nestabilní situaci reagují české firmy s napojením na Spojené státy. Věnoval se i soběstačnosti Evropy, přičemž se dostal i do dolů, kde je možné vidět české lithium. Tématem pondělního vysílání byl i odraz proměny bezpečnostní architektury v byznysu, který se projevil hlavně ve zbrojařství.
před 18 hhodinami

Zbývají poslední dny pro podání přiznání k dani z příjmů

Na podání elektronického přiznání k dani z příjmů mají lidé už jen posledních pár dnů. Formulář je nutné elektronicky odeslat a daně zaplatit do pátku 2. května, ale lidé by to neměli nechávat na poslední chvíli. Finanční správa totiž upozorňuje, že hrozí přetížení systému. Těm, co odevzdávají papírové daňové přiznání, skončila lhůta už na konci března.
před 20 hhodinami

Výdaje na zbrojení rostly loni nejrychleji od konce studené války

Celosvětové vojenské výdaje se v loňském roce zvýšily o 9,4 procenta na 2,72 bilionu dolarů (téměř šedesát bilionů korun). Zaznamenaly tak nejprudší meziroční nárůst přinejmenším od konce studené války, počátkem devadesátých let minulého století. Nejvíc vynakládají na zbrojení USA, Čína a Rusko. Informoval o tom Stockholmský mezinárodní ústav pro výzkum míru (SIPRI).
včera v 11:34

Jak odhalit podvodný e-shop? Pomoci mohou recenze i důkladné ověřování

Nákupy přes internet jsou mezi lidmi stále populárnější. Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) vzrostl mezi lety 2015 a 2023 podíl lidí v Česku, kteří nakupují na internetu zhruba dvouapůlnásobně na 62,9 procenta. S tím ale přichází i řada rizik. Jedním z nich jsou podvodné e-shopy, které mohou na první pohled působit seriózně. Jak takový obchod rozpoznat a co dělat, pokud už člověk na podvodné stránce nakoupí?
včera v 07:10

Teplo kvůli modernizaci jeho výroby nejspíš zdraží. Pomoci by mohly dotace

Kvůli rozsáhlé modernizaci výroby tepla se chystá jeho zdražování. Zbrzdit růst cen by mohly dotace, které připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu. Teplárny přechází od uhlí k jiným formám výroby tepla – zejména k plynu. Důvodem změn jsou vysoké ceny emisních povolenek i plánovaný odchod od uhlí v roce 2033. Přeměna teplárenství si vyžádá miliardové investice. Na centrální zásobování jsou v Česku napojené zhruba čtyři miliony lidí.
27. 4. 2025

Lidé spoří na stáří i přes dlouhodobé investice

Přes 150 tisíc lidí vložilo své peníze do takzvaného dlouhodobého investičního produktu (DIP). Zajišťují se tak na stáří s podporou státu. Podle makléřů zatím zájem lidí neovlivnily ani momentální prudké výkyvy na burzách.
27. 4. 2025

Nejistota a obavy. Americké škrty komplikují humanitární pomoc

Humanitární organizace řeší americké úspory ve financování mezinárodní pomoci. Část z nich musí například propouštět zaměstnance nebo omezovat pomoc v rozvojových zemích. Podle ředitele organizace Člověk v tísni Šimona Pánka škrty americké administrativy přináší několikaměsíční nejistotu. Redaktorka ČT Lea Surovcová potvrzuje, že humanitární organizace v této souvislosti často zažívají obavy. Páteční 90' ČT24 moderoval Jakub Musil.
27. 4. 2025

Ztráta letos klesne pod miliardu, tvrdí ředitel České pošty

Ztráta České pošty letos klesne pod jednu miliardu korun, řekl v Otázkách Václava Moravce její generální ředitel Miroslav Štěpán. Poštovní služby podle něj skončí na černé nule, ztráta půjde za Balíkovnou. Loni Česká pošta tratila téměř 1,25 miliardy. Štěpán v pořadu komentoval mimo jiné očekávaný termín prodeje budovy hlavní pošty v Jindřišské ulici v Praze nebo podle něj chybějící definici postavení podniku v digitalizovaném Česku.
27. 4. 2025
Načítání...