Na dálnici D1 na Vysočině začaly přípravy na odvoz provizorních svodidel

Dělníci v pátek večer začali s přípravami na odstranění dočasných betonových svodidel z části problémového úseku dálnice D1 na Vysočině – mezi 90. kilometrem u Humpolce a 94. kilometrem u Větrného Jeníkova. Během noci rozmístí dopravní značení, bariéry chtějí začít odklízet v sobotu nad ránem.

Ve 21 hodin silničáři svedli dopravu ve směru na Prahu do jednoho jízdního pruhu. Poté začali na vozovku rozmísťovat dočasné dopravní značení. Následně museli vyčistit a posolit pás v blízkosti svodidel, aby se k nim mohl dostat jeřáb a nákladní vozy, které budou bariéry odvážet.

Práce by měly pokračovat i v sobotu. Ve směru na Brno má začít dopravní omezení zřejmě v sobotu ve 14 hodin. Hotovo má být nejpozději v úterý 8. ledna. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by ale bylo ideální, kdyby dělníci stačili svodidla odstranit do nedělního odpoledne, než začne víkendová dopravní špička.

Záležet ale bude hlavně na počasí, už v pátek večer na místě hustě opět sněžilo. Podmínky budou pro postup prací rozhodující i podle ŘSD, které stanovilo případný náhradní termín na 11. až 14. ledna.

Dálnice je kvůli modernizaci zúžená mezi 90. kilometrem u Humpolce a 104. kilometrem u Větrného Jeníkova. Odstraněním svodidel na prvních čtyřech kilometrech se zúžený úsek zkrátí ze 14 na 10 kilometrů. Dálnice tam po odvezení svodidel bude průjezdná v plné šířce.

Práce mají pokračovat v létě

Modernizace úseku začala loni v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy. Práce ale brzy nabraly skluz a sdružení nestihlo před zimou staveniště opustit.

Po opakovaných problémech, kdy ve zúženém úseku doprava několikrát zkolabovala, stát v prosinci smlouvu vypověděl a vyměřil sdružení šest pokut v celkové výši 60 milionů korun. Stavbu má dokončit jiná firma, kterou chce ŘSD vybrat na jaře. Práce mají pokračovat v létě.