Nižší DPH na jízdenky prošlo sněmovnou. Poslanci se přeli, zda obcím a krajům spíše uškodí, nebo prospěje

Z prodaných jízdenek nejspíše budou dopravci v budoucnu odvádět státu méně peněz. Vládě navzdory prošel závěrečným čtením v Poslanecké sněmovně návrh poslanců opozičního hnutí STAN na snížení DPH na jízdenky ve veřejné dopravě z 15 na 10 procent. Snížení daní se nemusí projevit na jízdném, poslanci ale předpokládají, že budou dopravci žádat méně peněz z krajských či obecních rozpočtů. Odpůrcům změny se naopak nelíbí, že se tím sníží výběr daní, a tedy zbude na obce méně při rozdělování vybraných peněz.

O snížení DPH na jízdenky původně hovořili opoziční politici v době, kdy vládní ANO přišlo s myšlenkou na státem proplácené tříčtvrtinové slevy pro děti, studenty a seniory. Nakonec bude nejspíše oboje. Slevy pro vybrané skupiny cestujících zavedla vláda od září a snížení DPH nyní prošlo sněmovnou a jde do Senátu – vládě navzdory. 

Kabinet totiž ke snížení DPH na jízdenky ve veřejné dopravě zaujal negativní stanovisko a poslanci vládních stran návrh ve sněmovně nepodpořili. Před rozhodujícím hlasováním se koaliční a opoziční poslanci přeli především o to, jak změna ovlivní obecní a krajské rozpočty.

Poslankyně ANO, karlovarská hejtmanka a předsedkyně Asociace krajů Jana Mračková Vildumetzová upozornila, že změnu odmítá jak její asociace, tak Svaz měst a obcí. Obce a kraje se obávají, že přijdou o peníze, které k nim z vybraného DPH plynou v rámci rozpočtového určení daní. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) již dříve vyčíslila dopad snížení DPH na jízdenky na 930 milionů korun ročně.

„Jsme přesvědčeni o tom, že opravdu tento návrh zákona nepřinese v žádném případě snížení jízdného tak, jak se tady nějakým způsobem říká. Jízdenky zůstanou stejně drahé a tyto finanční prostředky zůstanou dopravcům. Můžeme se bavit, kam se promítnou,“ řekla Jana Mračková Vildumetzová. Ondřej Veselý z ČSSD pak zdůvodnil odmítavý postoj menší vládní strany tím, že se nepodařilo vyjednat náhradu výpadku příjmů. Jan Volný (ANO) a Roman Onderka (ČSSD) zase kritizovali jednorázový přesun mezi sazbami DPH jako nesystémový.

Vláda je však menšinová a všechny ostatní strany – ODS, Piráti, SPD, KSČM, TOP 09 a STAN – byly pro. Mikuláš Ferjenčík (Piráti) soudí, že postup, kdy obce a kraje na jedné straně dostávají peníze z vybraných daní, ale na druhé straně platí DPH, znamená, že „přendaváme peníze z levé kapsy do pravé, a navíc ještě si z toho část nechá vláda“.

„Je naprosto logické, abychom například nejprve snížili DPH na hromadnou dopravu a až potom zvyšovali slevy, abychom dělali to administrativně jednoduché opatření jako první a až potom dělali ta administrativně složitá. Vláda bohužel šla opačným směrem,“ dodal.

Bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) zdůraznil, že nikdo neočekává, že by výsledkem snížení DPH na jízdné bylo snížení konečných cen jízdenek. „Ale chceme ulevit právě obecním a krajským rozpočtům, těm, kteří doplácejí, kteří například vlastní ve 100 procentech dopravní podnik,“ poznamenal.

Kraje a stát platí část spojů, nařízené slevy platí ve všech

Veřejnou dopravu zčásti objednávají kraje, případně obce a na železnici i stát. Zároveň u objednaných spojů proplácejí dopravcům prokázanou ztrátu, tedy rozdíl mezi náklady a tím, co vyberou na jízdném. Ne vše, čím lze v Česku cestovat, však závisí na veřejných rozpočtech. Například všechny vlaky, které jezdí z Prahy do Ostravy a naopak, nebo mnoho dálkových autobusových linek je závislých výhradně na tom, co zaplatí cestující.

Další věcí jsou tříčtvrtinové slevy, které od září nařizuje vláda pro děti od 6 let, studenty do 26 let a seniory od 65 let. Zatímco v minulosti bývala úhrada povinných slev součástí prokázané ztráty a ministerstvo dopravy je přímo proplácelo pouze u komerčních linek, nyní již proplácí vše. Podle ministerstva fakturovali dopravci v září 462,5 milionu korun, ročně očekává úřad šestimiliardové náklady, tedy více než šestkrát tolik, než kolik má činit odhadované snížení výběru daní.

Zatímco nižší daně by se měly týkat všech jízdenek, slevy stát hradí pouze v železniční a linkové autobusové dopravě. Pokud zlevnilo jízdné i v MHD, šlo o rozhodnutí radnic, které to musely zaplatit ze svých rozpočtů.

Nižší DPH na jízdenky musí projít ještě Senátem, kde ovšem má opozice většinu, a přibýt pod zákon musí také podpis prezidenta.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 41 mminutami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 1 hhodinou

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 5 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 5 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 6 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 15 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 17 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 17 hhodinami
Načítání...