Studenti budou mít levnější MHD, rozhodli pražští radní. Spojenectví s Pentou dopravnímu podniku nedovolili

Studenti a senioři budou mít v Praze levnější předplatní jízdenky na MHD. Slevy, které schválila pražská rada, sice nebudou tak velké jako ty, které od září garantuje vláda na meziměstských linkách – i tak ale budou ceny oproti těm současným výrazně nižší. Roční jízdné vyjde na 1280 korun. Městská rada zároveň zamítla vznik takzvaného Společného podniku, který chtěl založit pražský dopravní podnik s Pentou s předpokladem, že bude snáze vykupovat pozemky pro stavbu metra D.

Za celoroční cestování pražskou MHD zaplatí od 1. října studenti do 26 let i senioři od 60 do 65 let zhruba polovinu toho, co platí nyní – 1280 korun. Oproti občanskému jízdnému to potom bude zhruba dvoutřetinová sleva.

„Původně jsem navrhoval ještě větší slevy, ale jsem rád, že se podařilo dohodnout alespoň tento kompromis,“ připomněl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) svůj neúspěšný návrh, aby studentské jízdné zlevnilo na 365 korun za rok.

Studentské jízdné zlevňuje tři roky poté, co klesla cena občanské roční předplatní jízdenky na 3650 korun. Studentům však jízdné nezlevnilo, za kupon, který ani neplatil rok, nýbrž jen deset měsíců, nadále platili polovinu původního občanského jízdného – 2400 korun. Od října jim zlevní nejenom roční jízdné, ale také čtvrtletní, které bude stát 360 korun (nyní 720 korun), a měsíční za 130 korun (nyní 260 korun).

Opozice: Krok zoufalců, kteří neví, jak získat hlasy

Opozice zlevnění ostře kritizuje. Bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS) označil snížení cen studentského a seniorního jízdného za nezodpovědný krok.

„To je (…) krok zoufalců, kteří už nevědí, ja by získali hlasy, tak to dělají takovými dary,“ uvedl. Odkázal tak na skutečnost, že zatímco zlevnění občanského jízdného přišlo necelý rok po volbách, studenti a senioři naopak čekali na své slevy bezmála až do komunálních voleb.

Petr Dolínek ale nynější zlevnění dává do souvislosti se slevami, které nařídil ve veřejné dopravě stát – ty neplatí v MHD, pouze v regionální a dálkové linkové dopravě drážní a autobusové včetně příměstských linek v okolí Prahy. Od 1. září budou mít podle vládního nařízení děti od 6 do 18 let, studenti do 26 let a senioři od 65 let slevu 75 procent. Dopravcům rozdíl uhradí stát.

Společný podnik DPP s Pentou nebude, ke snazšímu výkupu pozemků má stačit novela zákona

Pražská rada současně neschválila vznik Společného podniku. Tak označoval pražský dopravní podnik společnost, kterou chtěl založit společně s Pentou k výkupu pozemků potřebných ke stavbě metra D. Protože měla mít Penta v podniku 51procentní většinu, byl by se nemusel řídit pravidly pro veřejné subjekty. Podle mluvčího Penty Ivo Mravinace tak mělo metro D „jezdit do sedmi let a výrazně by se ušetřily veřejné finance“.

Většina městských radních o tom však pochybovala. Proti vzniku Společného podniku byli zástupci Trojkoalice, ale i část radních z ostatních stran. Pro návrh byli z jedenácti členů rady pouze tři reprezentanti ANO a dva ČSSD. Předkladatel návrhu Petr Dolínek nechtěl výsledek komentovat.

Náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice) potom pohřbení Společného podniku ocenila. „To, že dnes nebyl na radě schválen, považuji za vítězství zdravého rozumu,“ řekla. Jejím argumentem byla nedávno schválená novela zákona, která by měla umožnit rychlejší vyvlastňování pozemků.

Dopravní podnik naproti tomu předložil právní analýzu, podle které sice novela proces vyvlastnění zřejmě urychlí, ale i tak by získání všech pozemků trvalo několik let.

V minulosti dopravní podnik odmítl kritiku právničky Hany Marvanové, která kandiduje do nového zastupitelstva za TOP 09 a STAN. Ta srovnala Společný podnik s problematickým projektem Opencard, který vyústil v ostré spory magistrátu se soukromou firmou, které patřila softwarová práva.

Marvanová k ní Společný podnik připodobnila vzhledem k tomu, že těsnou většinu v něm rovněž měl vlastnit soukromý subjekt. Dopravní podnik však ujistil, že „podnik bude pod pevnou kontrolou DPP a hlavního města Prahy díky smluvně zakotveným nadstandardním akcionářským právům DPP“.

  • V první fázi má vzniknout úsek Pankrác–Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované stanice Nové Dvory a pak do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na Náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
15:10Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
před 3 hhodinami

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
12:48Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 8 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 9 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 10 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 12 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
včera v 17:20
Načítání...