Opravená D1 u Prahy se otevírá. Stavba mostu ale na dvě noci omezí provoz u Větrného Jeníkova

Jeden z nejvytíženějších úseků českých dálnic, D1 před Prahou, se po tříměsíční rekonstrukci otevírá. První řidiči jím mají projet v sobotu. Během noci na sobotu a na neděli bude naopak několikrát krátce uzavřena dálnice u Větrného Jeníkova. V následujících týdnech se také otevřou další tři zmodernizované úseky D1. 

Rekonstrukce dálnice D1 u Prahy končí
Zdroj: ČTK Autor: Roman Vondrouš

Práce na dálnici mezi 12. a 16. kilometrem začaly v červnu. Za tři měsíce stavbaři kompletně vyměnili podklad i povrch vozovky v obou směrech, celkem šlo o 119 tisíc metrů čtverečních. Nová jsou svodidla, oprav se dočkalo i odvodnění nebo dopravní značení.

Přestože si silničáři vybrali léto jako období, kdy je podle nich provoz slabší, oprava několikrát týdně způsobila kolaps dopravy. Především ve směru do Prahy kolony často dosahovaly až deseti kilometrů, auta pak stála k Mirošovicím a nájezdu od Benešova. Zdržení pak bylo i delší než hodina. Problémy způsobil i kraj, který současně opravuje tzv. starou benešovskou silnici II/603, kterou mnozí řidiči využívají jako alternativní trasu od Benešova do Prahy.

Úsek opravovala firma Eurovia, stát jí za to zaplatí téměř 250 milionů korun bez DPH. Rychlost prací byla jedním z kritérií zakázky, v hodnocení měla váhu 30 procent. Stavbaře brzdilo především horké počasí.

Rekonstrukce dálnice D1 před Prahou
Zdroj: ČT24

„Museli jsme na několik dní přerušit práce z důvodu vysokých teplot, a to nejen kvůli lidem, ale i kvůli tomu, že některé práce ve vysokých teplotách nejdou provádět,“ řekl Pavel Jiroušek ze Eurovie. I tak ale dokončení v plánovaném termínu stihli a omezení tak s koncem prázdnin mizí. Od soboty 1. září budou řidiči opět jezdit ve třech pruzích v každém směru.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) při kontrole v polovině srpna uvedl, že ačkoli vypadal asfalt v opravovaném úseku na první pohled ještě dobře, nebylo tomu tak. „Chtěl bych ubezpečit, že tu práci neděláme zbytečně. Pokud bychom nezačali pracovat teď, tak tady za rok za dva budou velké kaverny, a to si na dálnici nemůžeme dovolit,“ podotkl Ťok.

Původní betonový povrch dálnice z roku 1971 totiž při rekonstrukci a rozšiřování dálnice na tři pruhy koncem 90. let jen překryli novým asfaltem. Později už se povrch jen záplatoval. Spodní betonová vrstva ale v poslední době praskala a drolila se. Úsek je navíc extrémně vytížený, podle propočtů silničářů po něm jenom kamiony převezly asi 2,5 miliardy tun zboží. 

Na místo se dělníci na jaře vrátí, opravovat budou úsek mezi 12. a 9. kilometrem ve směru na Prahu. Práce by měly trvat od dubna do června. Na příští a přespříští rok plánuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) také opravu pásu ve směru z Prahy ven – od Jižní spojky až po Pražský okruh. Poslední neopravená část nejstaršího úseku D1 mezi Všechromy a Mirošovicemi přijde na řadu až po roce 2021.

Plán oprav dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi
Zdroj: ŘSD

U Větrného Jeníkova se staví nový most

Na omezení se nyní naopak musí řidiči připravit v jiné části dálnice D1, a to u Větrného Jeníkova na Vysočině. Na 104. kilometru budou stavbaři instalovat nosníky pro nový most. Dálnici uzavřou během noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli celkem desetkrát, vždy na krátký čas mezi 23:00 a 5:00.

Dobu prací vybrali s ohledem na předpokládaný malý provoz na dálnici. „Protože jsou ohlášeny jen krátkodobé uzavírky, budou auta zůstávat na dálnici. Na místě budou policejní hlídky,“ uvedla policejní mluvčí Dana Čírtková. Objízdnou trasu proto nestanovili.

Nový most nahradí původní nadjezd, který stavbaři zbourali letos v dubnu. Práce souvisejí s modernizací úseku z Humpolce do Větrného Jeníkova, tedy mezi 90. a 104. kilometrem. Na starost ho má sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašskou SP Sine Midas Stroy a českou společností Geosan Group. Stát jim má zaplatit 1,75 miliardy korun.

Podle ŘSD však práce postupují pomalu a není reálné dokončit modernizaci úseku podle plánu, tedy v dubnu 2020. Připravuje proto sankce ve výši desítek milionů korun. A nevylučuje ani možnost, že by odstoupilo od smlouvy a vybralo nového dodavatele.

V neděli omezí údržbu

Kvůli konci letních prázdnin a očekávané silné dopravě přeruší ŘSD v neděli mezi 8. a 21. hodinou všechny údržbové práce. Moratorium se týká prací na dálnicích a silnicích první třídy, při kterých by bylo nutné snížit počet jízdních pruhů. ŘSD doporučuje řidičům před jízdou nahlédnout na stránky www.dopravniinfo.cz (z mobilu m.dopravniinfo.cz), kde jsou nonstop dostupné aktuální dopravní informace.

K dispozici je také bezplatná dálniční asistenční služba ŘSD, která funguje nonstop na čísle 800 280 281. Řidiči se na ni mohou obrátit v případě jakýchkoliv potíží. Příjezd vozidla i zásah, kterým bude zajištěna plynulost a bezpečnost provozu, je zdarma. Asistence má dorazit na místo zhruba do 20 minut. Řidiči se mohou na uvedenou linku obrátit také s dotazem na aktuální dopravní situaci.

Na silný provoz se připravuje i policie. Na několika místech budou o víkendu hlídky dopravní policie na motocyklech, které budou moci případné problémy ihned řešit. Ve spolupráci s Českou kanceláří pojistitelů také zajistí okamžitý odtah vozidel, aby se předešlo vytváření dlouhých kolon.

Otevřou se další tři modernizované úseky

V následujících týdnech by se řidičům cestujícím po nejvytíženější české dálnici mělo citelně ulevit. Stavbaři mají dokončit modernizaci hned tří úseků: Velké Meziříčí – Lhotka, Hořice–Koberovice a Ostředek–Šternov.

Už v srpnu otevřeli opravený úsek Jihlava – Velký Beranov. Na konci letošního roku by tak řidiči měli jezdit po 90 kilometrech zmodernizované D1. Jediným rozestavěným úsekem tak zůstane zmíněná problematická část mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem.

Modernizace dálnice D1 (stav k srpnu 2018)
Zdroj: ŘSD

Ještě letos na podzim by ale mohly začít práce na části od Mirošovic do Hvězdonic, mezi 21. a 29. kilometrem. Stavět se mělo už od loňska, ekologický spolek Děti Země ale podal proti stavebnímu povolení rozklad. Ministerstvu dopravy pak trvalo rok, než námitky vyřešilo – letos v červenci je zamítlo.

Také u dalších dvou úseků (Velký Beranov – Měřín a Devět Křížů – Ostrovačice) už ministerstvo loni vydalo stavební povolení, které však také napadly Děti Země. Resort jejich připomínky dosud nevyřešil a navíc dosud nevybral ani firmu, která má úseky opravit.

Nejdéle k zahájení oprav mají úseky z Koberovic do Humpolce, část kolem Velkého Meziříčí a také most Šmejkalka u Mirošovic. Tento obloukový most je největším objektem na celé D1, který začal vznikat ještě před druhou světovou válkou.

Po komunistickém převratu v roce 1948 se výstavba dálnic zastavila, most byl dokončen až v 70. letech. Kvůli náročnosti opravy bude zřejmě úplně poslední modernizovanou částí D1. Konec všech prací se čeká v roce 2021, stát už ale dvakrát termín posunul.