Audit našel pochybení u zakázek na modernizaci D1. EU tak zřejmě Česku neproplatí stovky milionů korun

10 minut
Reportéři ČT: Česku hrozí, že přijde o stamiliony z eurodotací na modernizaci D1
Zdroj: ČT24

Za čtyřicet let se dálnice D1 opravovala jen sporadicky. V roce 2013 proto začala rozsáhlá rekonstrukce, kdy se postupně dálnice rozšiřuje na tři pruhy. Budovatelské úsilí má i své odvrácené stránky: například často zablokovanou průjezdnost dálnice. Problémy jsou však i s financováním. Opravu dálnice provázely podle auditorů chyby a Česku tak hrozí, že přijde o stamiliony z eurodotací. Případem se zabýval David Havlík z Reportérů ČT.

Před pěti lety v květnu 2013 začala ještě za vlády Petra Nečase dlouho očekávaná generální oprava hlavní a současně nejstarší tuzemské dálnice. Původně měla být opravená už letos, ale konec je stále v nedohlednu. Z jedenadvaceti úseků zbývá opravit ještě jedenáct. To znamená asi dvě třetiny délky dálnice.

Kromě toho, že opravy mají tříletý skluz, se objevil další problém, a to financování. Z ministerstva financí získali Reportéři ČT díky zákonu o svobodném přístupu k informacím audity dvou veřejných zakázek, které na modernizaci dálnice D1 vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Vyplývá z nich, že část modernizace, kterou měla platit Evropská unie, nám neproplatí.

„Auditoři ministerstva financí zjistili pochybení v oblasti zadávání podle zákona o veřejných zakázkách v řádu přibližně dvou set milionů korun,“ uvedl mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec.

Pochybení se týká dvou již ukončených staveb. První případ je oprava tříkilometrového úseku u obce Ostrovačice dvacet kilometrů před Brnem. Druhý je oprava zhruba pětikilometrového úseku, který začíná ve směru od Prahy před motorestem Naháč a končí u obce Ostředek na Benešovsku. Dohromady stály téměř miliardu.

„Na tyto projekty nebude možné použít evropské prostředky a budou hrazeny z národních zdrojů,“ přiblížil mluvčí ministerstva. Prakticky to znamená, že opravy dotčených úseků zaplatí český daňový poplatník.

Mluvčí nicméně zmínil, že je možné, že prostředky, které byly původně určené na zmíněné projekty, bude možné využít na jiné projekty. „To znamená, že by Česká republika nemusela přijít o žádné prostředky z evropského financování v důsledku těchto pochybení,“ dodal Žurovec.

Do auditů mohli díky Reportérům ČT nahlédnout také odborníci. „Nepochybné je, že auditoři nalezli zásadní pochybení ve dvou projektech a je vysoce pravděpodobné, že Česká republika přijde o více než 200 milionů korun,“ uvedl analytik a bývalý náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht.

Změny, na které neměly čas reagovat další potenciální zájemci

Podle auditorů Ředitelství silnic a dálnic v průběhu veřejných zakázek měnilo pravidla hry. Zakázky za téměř miliardu si rozdělily čtyři velké firmy, které stavby na dálnicích tradičně provádějí – Metrostav, Swietelsky stavební, Hochtief CZ a Skanska. Ostatní firmy podle auditorů neměly možnost se do výběrových řízení přihlásit.

„Jednalo se zejména o to, že ačkoliv byla změněna dokumentace k veřejné zakázce, nebyla o plnou lhůtu prodloužena lhůta pro podávání jednotlivých nabídek, to byl ten hlavní nález,“ vysvětlil mluvčí ministerstva.

V auditu se přímo píše, že „některé z dodatečných informací byly takového charakteru, že mohly rozšířit okruh možných uchazečů o zakázku a lhůta pro podání nabídek tak měla být prodloužena na původní délku“.

Ředitelství silnic a dálnic například v průběhu tendru razantně snížilo denní penále za špatně odvedenou práci, což mohlo přilákat i menší firmy.

Ředitelství silnic a dálnic ovšem podmínky změnilo pouhých čtrnáct dnů před vypršením lhůty pro podání nabídek, což je pro případné zájemce zcela nereálný termín. Velké stavební firmy přitom měly na přípravu nabídek devadesát dva dnů.

„Je to o samotném psaní zakázky, která byla vypsaná tak, že nemusel být vybrán nejvhodnější dodavatel,“ podotkl Wagenknecht.

„Zhotovitelé píší připomínky v rámci soutěže a Ředitelství silnic a dálnic má dodržet lhůty, když změní zadávací podmínky. Má dodržet lhůtu, která je 90 dnů nebo 95 dnů podle toho, jak si to stanoví,“ okomentovala soudní znalkyně Miloslava Pošvářová. „Došlo ale k fatálním změnám v rámci zakázky a Ředitelství silnic a dálnic zkrátilo lhůtu na 14 dnů, nebo dokonce na 11 dnů. To znamená, že zhotovitelé nemohli v krátké lhůtě reagovat na to, aby upravili nabídku,“ doplnila.

V problematických výběrových řízeních uspěla vedle sdružení firem Metrostav, Swietelsky a Hochtief také Skanska – bývalá firma současného ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO), který byl před vstupem do vysoké politiky šest let jejím generálním ředitelem. Mluvčí ministra napsal Reportérům ČT, že v tomto případě jde o věci, na které nemá ministr vliv, a tak se má z reportáže vynechat.

Vítězné firmy shodně uvedly, že zmiňované audity nemají, proto se k nim nemohou vyjadřovat. Mluvčí ředitelství silnic pak se závěry auditů nesouhlasí.

Na omezování okruhu soutěžitelů přitom při modernizaci dálnice D1 upozorňoval už Nejvyšší kontrolní úřad v roce 2017. Podle kontrolorů řada výběrových řízení neprobíhala v dostatečném konkurenčním prostředí, což mohlo negativně ovlivnit ceny veřejných zakázek.

Auditoři našli nesrovnalosti i při stavbě, podle ŘSD ale nečerpali ze všech dokumentů

Nejde však jen o pochybení při vypisování zakázek. U veřejné zakázky, kterou dělalo konsorcium vedené Metrostavem, našli auditoři nesrovnalosti i v průběhu stavby. „Bylo tam pochybení, které se týkalo proplacení neprovedených či nedoložených položek stavebních prací. Bylo to za menší částku, řádově, myslím, několik milionů,“ uvedl Wagenknecht.

Na práce za necelých pět milionů neexistují podle auditorů dostatečné doklady a není tak jasné, zda byly uskutečněny, i když peníze stát firmám zaplatil.

„Samo o sobě to už může hraničit buď s podvodným jednáním, nebo s nějakou nekvalifikovanou prací při tom předkládání,“ dodal Wagenknecht.

Metrostav věc odmítá. „Z našeho pohledu bylo vše provedeno řádně a zatím nám nikdo nic oficiálně nevytkl. Zakázka pro nás byla prodělečná a nejsem informován o tom, že by tam probíhaly nějaké neschválené vícepráce,“ prohlásil mluvčí Skupiny Metrostav Vojtěch Kostiha.

„Ve chvíli, kdy auditoři kontrovali podle stavebních deníků, protože to je právní dokument, tak zjistili, že kubatury, které se provádí například v pažicích stěnách, nebyly vůbec provedeny, byly provedeny v menším rozsahu, ale fakturovány byly podle zápisů a podle původní dokumentace do soutěže,“ přiblížila soudní znalkyně Pošvářová.

Ředitelství silnic a dálnic trvá na tom, že práce byly provedeny. „Kontrola v tomto bodě nečerpala i přes naše upozornění ze všech nezbytných dokumentů,“ zmínil mluvčí ředitelství Jan Rýdl.

Ministerstvo dopravy nicméně vyzve Ředitelství silnic a dálnic, aby peníze vrátilo. „Lhůta na zaplacení bude pravděpodobně jeden až tři měsíce,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Mapa modernizace D1
Zdroj: novad1.cz

Dosavadní náklady na modernizaci dálnice D1 se podle ředitelství silnic a dálnic pohybují kolem sedmi miliard. Předpokládaná hodnota zbývajících oprav přesahuje miliard třináct. Dohromady by tedy opravy měly stát 20 miliard bez daně. Kolik to bude nakonec, se teprve, ukáže. S dvěma sty miliony od Evropské unie už ale Česko zřejmě počítat nemůže.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ÚOHS: Ministerstvo zaplatí pokutu za pochybení v digitalizaci stavebního řízení

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) musí zaplatit pokutu 200 tisíc korun za to, že tři smlouvy na vytvoření národního geoportálu územního plánování zadalo v jednacím řízení bez uveřejnění, rozhodl pravomocně předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna. Resort nezákonně nevyčkal na dokončení správního řízení, v němž si neúspěšný uchazeč stěžoval na řízení zahájené v téže problematice formou soutěžního dialogu.
11:22Aktualizovánopřed 14 mminutami

Šmarda považuje spojení se Stačilo! za historickou chybu, SOCDEM opustí

Expředseda SOCDEM Michal Šmarda považuje spojenectví sociálních demokratů se Stačilo! za historickou chybu. K srpnu nezaplatí členský příspěvek a ve straně skončí, avizoval. Předsednictvo Stačilo!, v němž figurují komunisté, ve čtvrtek schválilo spolupráci se sociálními demokraty pro říjnové sněmovní volby. Ti budou na kandidátkách Stačilo!
13:16Aktualizovánopřed 18 mminutami

Česko v prvním pololetí získalo z EU o 24 miliard víc, než odvedlo

Česko získalo letos za první pololetí ze zdrojů Evropské unie o 24 miliard korun víc, než odvedlo do unijního rozpočtu, informovalo ministerstvo financí. Kladnému saldu přispěly zejména příjmy ze strukturálních fondů a prostředky ze společné zemědělské politiky. Příjmy z Evropského plánu na podporu oživení NextGeneration EU (NGEU) byly nižší než v minulosti. Loni za první pololetí byla takzvaná čistá pozice Česka vůči EU 33,7 miliardy korun.
před 31 mminutami

Proč býváme nemocní před dovolenou? Není to náhoda, říká expert

Po tvrdé práci – zasloužená dovolená. Jenže pak místo pohody přijde nemoc. Tělo využije příležitosti a vypne. Podle odborného asistenta katedry fyziologie z Univerzity Karlovy Petra Telenského za to může kombinace několika faktorů. Lidé často před odjezdem dohánějí resty, jsou ve stresu, nevyspalí a na cestách přicházejí do kontaktu s větším množstvím lidí, uvedl pro ČT. Pokud navíc míří do vzdálenějších oblastí, přidává se i změna denního režimu. Právě tato souhra okolností podle něj vede k tomu, že místo zaslouženého odpočinku skončíme v posteli s horečkou.
před 4 hhodinami

Na víkend se oteplí a vyjasní, teploty se vrátí ke třiceti stupňům

Po deštivém konci pracovního týdne se o víkendu oteplí a vyjasní. Denní teploty se vrátí ke třiceti stupňům Celsia. Příliv teplého vzduchu vyvrcholí v pondělí, poté se opět mírně ochladí, vyplývá z předpovědi meteorologů Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 6 hhodinami

Výborný a Pražák rozebírali, co znamená návrh rozpočtu EU pro farmáře

Evropská komise navrhla rozpočet na období mezi roky 2028 a 2034. Jeho podobu ve vztahu k farmářům v Událostech, komentářích rozebírali ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) a člen sněmovního zemědělského výboru David Pražák (ANO). Výborný v diskusi zdůraznil, že jde pouze o start procesu, v němž se bude teprve vyjednávat, ale myslí si, že rozpočet pro zemědělce by měl být stabilní. Podle Pražáka by při snížení objemu peněz pro sektor v něm současně mělo dojít k přehodnocení některých závazků, které EU nebude schopna v jejich nákladnosti kompenzovat.
před 6 hhodinami

Na Vsetínsku postaví fotbalové hřiště neobvyklá firma. Ředitelství silnic a dálnic

Ředitelství silnic a dálnic staví obvykle silnice, dálnice nebo mosty, ale v Jablůnce na Vsetínsku ho čeká nová zkušenost. Vybudovat fotbalové hřiště. Náhradou za to, které silničáři obci zabrali kvůli stavbě nové komunikace. Ke svému závazku se hlásí a počítají s částkou padesáti milionů korun. Za nový trávník, kabiny, tribunu, technický dozor i zaplacení specializovaných projektantů, kteří zvládnou sportovní projekt. Jablůnka by se tak měla v roce 2027 dočkat hned dvojí slávy. Nová silnice ji zbaví tisíců aut a její fotbalisté budou dávat góly zase na svém hřišti.
před 7 hhodinami

Zadrželi muže v kauze výhrůžek školám. Vyvolalo to napětí mezi Českem a Slovenskem

Společný policejní tým Česka, Slovenska a Ukrajiny zadržel v ukrajinském Dnipru jednoho Ukrajince v rámci vyšetřování bombových výhrůžek školám z loňského září. Informovala o tom slovenská policie, podle které razie začala ve středu ráno. Muž útočil v řadě států Evropy a s největší pravděpodobností byl financovaný z Ruska, uvedla Bezpečnostní informační služba (BIS). Tuto skutečnost však slovenská policie zamlčela, což podle Denníku N zaskočilo české kriminalisty, kteří měli na vyšetřování dominantní podíl.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...