Od největší nehody v historii D1 uplynulo deset let. Havarovalo tehdy 231 aut

Na sedmnáct hodin zcela uzavřená dálnice D1 a na ní dvacet tisíc lidí uvězněných v kolonách. To byl obrázek největší dopravní nehody v dějinách D1, od které právě uplynulo deset let. Havarovalo tehdy 231 aut.

Hromadná nehoda si tehdy – 20. března 2008 na Zelený čtvrtek – vyžádala šest těžce a dalších 24 lehce zraněných. V hustém sněžení první auta bourala kolem půl desáté dopoledne, krátce nato byla D1 uzavřena mezi 91. a 134. kilometrem.

„Je to těžko popsatelný pohled, na přibližně dvaceti metrech je kolem třiceti havarovaných rozbitých aut, vrtulníky přivážejí a vysazují záchranáře, několik sanitek je uvězněno v kolonách,“ vypověděl tehdy pro server novinky.cz jeden ze svědků nehody.

Události ČT: D1 zastavila nehoda více než dvou stovek aut (zdroj: ČT24)

Doprava zkolabovala vlivem náhlého prudkého sněžení a nepřiměřené rychlosti aut. Přibližně mezi Skorkovem a Větrným Jeníkovem a u vesnice Řehořov postupně havarovaly dva autobusy, 98 kamionů a 131 osobních aut. Jen mezi 96. a 100. kilometrem ve směru na Prahu v husté vánici nabouralo asi 60 aut. Celkově vznikla škoda za téměř 30 milionů korun. 

„Nedá se dohlédnout ani jednoho konce nehody. Jsou tu vrtulníky záchranářů, hasiči, policie, rozbitá nákladní i osobní auta… Mezi auty nejde projít, lidé je přelézají. Nikdy jsem nic takového neviděla,“ popsala serveru iDNES.cz cestující Kateřina Buzková, která v nejkritičtějším místě na stém kilometru uvízla.

Zprůjezdněna byla dálnice až o sedmnáct hodin později, na velikonoční pátek o půl třetí v noci. Za hlavní příčinu nehod byla označena vysoká rychlost v hustém sněžení a nedostatečná vzdálenost mezi vozy.

Jediný viník nehody skončil před soudem, vyvázl bez trestu

Policisté tehdy za viníky označili osm řidičů. Nakonec byl z trestného činu ublížení na zdraví obviněn jediný – Miroslav Fiala z Ivančic, jenž se za volantem škodovky vyhýbal sypači. Soud ho poté uznal vinným z ublížení na zdraví silničáře, upustil ale od trestu. 

„Vzhledem k projevené lítosti, dosavadnímu bezúhonnému životu a ne až tak vážným následkům karambolu se soudce Vladimír Sova rozhodl upustit od potrestání. Proti verdiktu se žádná ze stran neodvolala a rozsudek tak nabyl právní moci,“ citoval tehdy soudce Deník.

Fiala si podle svých slov kolony všiml ve chvíli, kdy byl od ní asi dvě stě metrů. „Jel jsem rychlostí zhruba devadesát pět kilometrů v hodině. Vůbec jsem si nevšiml, že by sypač blikal. Navíc bych přísahal, že kolona nestála, ale popojížděla. Snažil jsem se auto zabrzdit, ale brzy jsem zjistil, že to nestihnu. Rozhodl jsem se proto, že se zastavím o avii. Kdybych jen tušil, že je před ní člověk, určitě bych to neudělal,“ hájil se podle Deníku před soudem obžalovaný.

Letos úsek dálnice rozkopou stavbaři

V souvislosti s nehodou řada odborníků kritizovala nedostatečný počet informačních tabulí na dálnici a celkově katastrofální stav celé D1. A právě nyní, po deseti letech, se úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, na kterém se nehoda stala, dočká rekonstrukce. Je letos prvním, kde začíná modernizace. Ta je součástí kompletní opravy „déjedničky“, která začala v roce 2013.

Tehdy počítalo ministerstvo dopravy s tím, že potrvá pět let, měla tedy již končit. To se nepodařilo, ministerstvo i silničáři dlouho ujišťovali, že platí termín 2020. To je však již také minulost.

Koncem minulého roku upozornila Česká televize, že existuje riziko dalšího zdržení, což vyplývalo již tehdy z dokumentů ministerstva. Tehdy ještě mluvčí úřadu Tomáš Neřold ujišťoval, že se stále počítá s rokem 2020. Nyní však ministr potvrdil, že se práce skutečně protáhnou do roku 2021.