V Moravskoslezském kraji meteorologové letos poprvé vyhlásili smogovou situaci. Ve vzduchu je více než dvojnásobné množství prachu oproti zákonnému limitu. Smog ale halí i další česká města. Problémů s ovzduším si všímá i Evropská komise, která má k Česku řadu připomínek.
Za trvale špatný vzduch hrozí EU devíti zemím sankcemi. Česko patří mezi nejhorší
Za nynějším smogem stojí podle odborníků, stejně jako v minulých zimách, tři hlavní příčiny. „Za nejhorší dneska považujeme koksovnu, která je v Přívoze, v podstatě v centru města, pak tu máme dopravu a lokální topeniště,“ uvádí Jan Kozina, předseda správní rady obecně prospěšné společnosti Čisté nebe.
„Máme nejvyšší koncentrace znečišťujících látek v rámci České republiky, téměř všech,“ říká Blanka Krejčí, vedoucí oddělení ochrany čistoty ovzduší ČHMÚ v Ostravě. V Radvanicích dýchali loni nadlimitní množství prachu čtvrt roku a k nejzatíženějším místům patřila tato ostravská část i v předchozích letech.
Špatné ovzduší měli ale koncem pracovního týdne také v Praze, v Kladně nebo v Liberci. A také v Mladé Boleslavi. Radnice v tomto městě automobilů vyzvala lidi, aby jízdy autem omezili. Na smog upozorňovaly zelené praporky na autobusech a školy dostaly doporučení omezit pobyt dětí venku.
Kotlíkové dotace pomáhají
V celé Evropské unii předpisům na kvalitu ovzduší dlouhodobě nevyhovuje 18 zemí. Kromě Česka také Německo nebo Francie. Devíti z nich eurokomisař pro životní prostředí pohrozil sankcemi.
„Vyzývám členské státy, aby se bezodkladně zabývaly tímto problémem, který ohrožuje životy lidí. Nečinnost má důsledky,“ upozornil eurokomisař pro životní prostředí Karmenu Vella.
České ministerstvo ale registruje oproti dřívějšku zásadní zlepšení. Efekt modernějších topenišť v domácnostech se podle něj ještě projeví.
„My nemůžeme najednou donutit lidi, aby z roku na rok vyměnili půl milionu nejstarších kotlů. Proto jsou třeba kotlíkové dotace. A jasně jsme řekli, co jsme schopni v dalších letech udělat pro to, abychom v tomto byli ještě úspěšnější,“ řekl vicepremiér a ministr životního prostředí v demisi Richard Brabec (ANO).
Česko také bude chtít, aby se Evropská komise víc zaměřila na dopravu – například na problémy s filtry pevných částic a na emisní normy automobilů.