V Německu jezdí první robotická tramvaj. Místa řidičům prý nevezme

Německé město Postupim, hlavní město Braniborska, spustilo první robotizovanou tramvaj světa. Její provoz je testovací a má za úkol ukázat, jak reálné je užití takového druhu dopravy ve městech.

Tramvaj typu Combino vyrazila na první cestu s cestujícími ještě s řidičem. Do jejího řízení ale nijak nezasahoval. Byl přítomen, aby hlídal, kdyby došlo k nějakému problému. Tramvaj by si ale sama měla s nástrahami města poradit. Moderní vůz je totiž vybavený širokým spektrem senzorů, které sledují trať a potenciální překážky. Využívá radary i takzvané lidary a také kamerová čidla reagující na pohyb.

Podle společnosti Siemens, která vůz vyrobila, jsou programy v součinnosti se senzory tak účinné, že tramvaj dokáže reagovat rychleji než lidský řidič. Oproti autonomním automobilům má autopilot v tramvaji velmi usnadněnou práci – jelikož se vůz stále pohybuje po stejné trase, nemusí řešit program tolik proměnných hodnot. Navíc mu spoustu informací poskytuje i samotná trať, respektive senzory, které jsou na ní umístěné.

Když se na kolejích objeví kočárek

Během cesty, která se odehrála 21. září, projela tramvaj plným provozem města se 167 tisíci obyvateli. Byla vystavena standardní dopravě, tak jak vypadá v průběhu pátku. Reagovala bez problémů na běžné situace, které se během takového provozu odehrávají, a zvládla i inscenovanou krizi, kdy do cesty vozu úmyslně vjela žena s kočárkem. Tramvaj rychle a plynule zabrzdila, pak jela dál:


Jednalo se o ukázku pro média, ale tato tramvaj už má za sebou mnohem více zkušeností – bez cestujících už za uplynulý rok projela Postupimí přibližně 450krát. Trať, kterou „umělá inteligence“ umí, má zatím necelých šest kilometrů. Jde spíše o klidné místo, kde není úplně frekventovaný provoz. Přesto se tu vůz setkává s auty, autobusy i chodci.

Tramvaj to má lehké

„Míra složitosti je u tramvají menší než u automobilů,“ popisuje Christoph Klaes, který má ve společnosti Siemens tento program na starost. Autonomní vůz se nemusí soustředit na přesný úhel, jímž je potřeba projet zatáčku, nemusí věnovat pozornost předjíždění – jediné, co řeší, je rychlost. Ani to není tak snadné: na rozdíl od auta, kde cestující sedí, v tramvaji lidé stojí, takže autopilot musí přesně vědět, jaké rychlosti už představují riziko pro cestující.

Dopravní podnik města Postupimi, který tramvaj provozuje, tvrdí, že zavedení samořiditelných vozů nebude mít žádný dopad na zaměstnanost – dosavadní řidiči by mohli pomáhat cestujícím a lépe organizovat dopravu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Více než stoletý vrak americké ponorky ukázaly nové záběry

Trvalo více než sto let, než se podařilo dostat k potopené americké ponorce, která při katastrofě v roce 1917 klesla do hloubky 400 metrů. Vědecká expedice přinesla záběry jejího vraku.
před 33 mminutami

Pokud evropské ledovce roztají, jejich funkci už nic nenahradí, varuje bioklimatolog

Evropské ledovce plní roli gigantických přírodních nádrží, a pokud roztají, jejich funkci už nic plnohodnotně nenahradí, říká bioklimatolog Miroslav Trnka z Ústavu výzkumu globální změny Akademie věd ČR. V případě, že by ledovce zcela zmizely, ztratí podle vědce evropská krajina významný stabilizační hydrologický prvek a přeruší se důležité ekosystémové funkce. Ztráta ledovců podle něj není jen vizuálním symbolem změny klimatu, ale představuje hluboký zásah do vodního režimu Evropy.
před 2 hhodinami

Vedra jsou pro záchranáře výrazně náročnější než mrazy, ukázala obří analýza

Zvyšování teplot spojené se změnou klimatu bude mít významný dopad na vytíženost zdravotnické záchranné služby. V obsáhlé studii to popisují vědci z centra Recetox Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně a jejich kolegové z Barcelony.
včera v 10:00

Před 55 lety zasáhly Peru ničivé otřesy. Zahynula i celá československá expedice

Před 55 lety zasáhlo Peru velmi silné zemětřesení, které připravilo o život přes 70 tisíc lidí. Byli mezi nimi i členové československé horolezecké výpravy, kteří se pokoušeli zdolat Huascarán.
31. 5. 2025

Syndrom bílého nosu zabíjí miliony netopýrů. Nejspíš pochází z ukrajinské jeskyně

Plíseň už zabila v USA miliony netopýrů, což způsobuje obrovské ekonomické škody. Vědcům se teď po mnoha letech podařilo s velkou pravděpodobností díky analýze genomu vystopovat zdroj tohoto problému do konkrétní jeskyně na východě Evropy.
31. 5. 2025

Velitelé Pražského povstání osvobodili Prahu, komunisté je za to potrestali

Češi na konci války Prahu osvobodili sami – prostá pravda, která se ale přes čtyřicet let nesměla vyslovit. Rudá armáda přijela do města až ve chvíli, kdy měli povstalci metropoli už fakticky ve vlastních rukou. Boje na barikádách i jinde koordinovala povstalecká velitelství. Jejich představitelé, například velitel povstání Karel Kutlvašr, byli bezprostředně po válce za hrdiny. S nástupem komunismu se z nich ale stali psanci, kteří přišli nejen o vyznamenání a hodnosti, ale často i o majetek a dokonce i svobodu.
31. 5. 2025

Los evropský z Česka mizí. Už podruhé hrozí jeho úplné vyhynutí

Už podruhé v historii mizí z české krajiny los evropský. Ještě v 80. letech tu žilo několik menších populací, ta na Třeboňsku už ale s největší pravděpodobností také zanikla. České televizi to potvrdil jak ředitel České krajiny Dalibor Dostál, tak zoolog Správy chráněné krajinné oblasti Třeboňsko Jiří Neudert. Poslední skupina losů v Česku v současnosti žije na Šumavě. K záchraně tohoto silně ohroženého druhu by podle odborníků mohla pomoci prevence střetů se zvěří na silnicích nebo výstavba ekoduktů na migračních trasách.
31. 5. 2025

Dva druhy invazních termitů se zkřížily. Výsledkem je „superškůdce“

Dva druhy už tak nebezpečných invazních termitů se na Floridě dokázaly zkřížit. Výsledný hybrid má vlastnosti, které i jemu umožnují šíření – a to na místě, které má ideální podmínky pro to, aby se druh dostal i do jiných částí světa.
30. 5. 2025
Načítání...