V Německu jezdí první robotická tramvaj. Místa řidičům prý nevezme

Německé město Postupim, hlavní město Braniborska, spustilo první robotizovanou tramvaj světa. Její provoz je testovací a má za úkol ukázat, jak reálné je užití takového druhu dopravy ve městech.

Tramvaj typu Combino vyrazila na první cestu s cestujícími ještě s řidičem. Do jejího řízení ale nijak nezasahoval. Byl přítomen, aby hlídal, kdyby došlo k nějakému problému. Tramvaj by si ale sama měla s nástrahami města poradit. Moderní vůz je totiž vybavený širokým spektrem senzorů, které sledují trať a potenciální překážky. Využívá radary i takzvané lidary a také kamerová čidla reagující na pohyb.

Podle společnosti Siemens, která vůz vyrobila, jsou programy v součinnosti se senzory tak účinné, že tramvaj dokáže reagovat rychleji než lidský řidič. Oproti autonomním automobilům má autopilot v tramvaji velmi usnadněnou práci – jelikož se vůz stále pohybuje po stejné trase, nemusí řešit program tolik proměnných hodnot. Navíc mu spoustu informací poskytuje i samotná trať, respektive senzory, které jsou na ní umístěné.

Když se na kolejích objeví kočárek

Během cesty, která se odehrála 21. září, projela tramvaj plným provozem města se 167 tisíci obyvateli. Byla vystavena standardní dopravě, tak jak vypadá v průběhu pátku. Reagovala bez problémů na běžné situace, které se během takového provozu odehrávají, a zvládla i inscenovanou krizi, kdy do cesty vozu úmyslně vjela žena s kočárkem. Tramvaj rychle a plynule zabrzdila, pak jela dál:


Jednalo se o ukázku pro média, ale tato tramvaj už má za sebou mnohem více zkušeností – bez cestujících už za uplynulý rok projela Postupimí přibližně 450krát. Trať, kterou „umělá inteligence“ umí, má zatím necelých šest kilometrů. Jde spíše o klidné místo, kde není úplně frekventovaný provoz. Přesto se tu vůz setkává s auty, autobusy i chodci.

Tramvaj to má lehké

„Míra složitosti je u tramvají menší než u automobilů,“ popisuje Christoph Klaes, který má ve společnosti Siemens tento program na starost. Autonomní vůz se nemusí soustředit na přesný úhel, jímž je potřeba projet zatáčku, nemusí věnovat pozornost předjíždění – jediné, co řeší, je rychlost. Ani to není tak snadné: na rozdíl od auta, kde cestující sedí, v tramvaji lidé stojí, takže autopilot musí přesně vědět, jaké rychlosti už představují riziko pro cestující.

Dopravní podnik města Postupimi, který tramvaj provozuje, tvrdí, že zavedení samořiditelných vozů nebude mít žádný dopad na zaměstnanost – dosavadní řidiči by mohli pomáhat cestujícím a lépe organizovat dopravu.