U vegetariánů je nižší riziko onemocnění rakovinou, ukázal výzkum. Ve hře jsou ale i další faktory

Podle studie sledující stovky tisíc lidí mají vegetariáni o čtrnáct procent nižší pravděpodobnost onemocnění rakovinou než lidé, kteří se živí pravidelně masem. U některých druhů rakoviny mohou být ve hře ale i různé další faktory spojené s životním stylem.

Tým vědců z Oxfordské univerzity analyzoval údaje o více než 470 tisících Britů a zjistil, že nižší riziko se vyskytuje také u částečných vegetariánů. Například takzvaní peskatariáni, tedy lidé, kteří se živí z masa jen rybami a dalšími mořskými plody, mají riziko rakoviny nižší asi o deset procent. A také u lidí, kteří jí maso jen občas, bylo riziko vypuknutí rakoviny nižší –⁠ ve srovnání s těmi, kdo ho konzumují pět dní v týdnu a častěji –⁠ asi o dvě procenta.

„V této rozsáhlé britské studii se ukázalo, že konzumace jen malého množství masa, ryb nebo úplné vegetariánství je spojené s nižším rizikem vzniku všech typů rakoviny ve srovnání s lidmi, kteří maso pojídají pravidelně,“ konstatovali vědci.

Autoři pod vedením Codyho Watlinga z oxfordského oddělení epidemiologie rakoviny ale současně upozornili, že jejich zjištění jednoznačně neprokazují, že pravidelné pojídání masa zvyšuje riziko vzniku rakoviny.

Zjištěné rozdíly by podle nich totiž mohly mít i jiné příčiny –⁠ zejména kouření a vyšší množství tělesného tuku. Častější konzumace masa je totiž mnohdy spojená s životním stylem, který častěji spočívá i v kouření, nedostatku pohybu nebo konzumaci alkoholu.

Rakovina tlustého střeva dominuje

U lidí, kteří konzumují málo masa, tedy pětkrát nebo méněkrát týdně, bylo riziko vzniku rakoviny tlustého střeva o devět procent nižší než u pravidelných konzumentů masa.

Vegetariánky měly o 18 procent nižší pravděpodobnost vzniku rakoviny prsu po menopauze než ženy, které maso jedí pravidelně, i když u nich to může být způsobeno také něčím jiným, zřejmě jejich nižším indexem tělesné hmotnosti.

U mužů vegetariánů je riziko vzniku rakoviny prostaty o jednatřicet procent nižší, zatímco u mužů peskatariánů je nižší o dvacet procent.

„Výsledky naznačují, že některé stravovací návyky, jako je nízký obsah masa a vegetariánská nebo peskatariánská strava, mohou mít vliv na snížení rizika určitých druhů rakoviny, v tomto případě rakoviny střev, prsu a prostaty,“ uvedla Giota Mitrouová, ředitelka pro výzkum a inovace ve World Cancer Research Fund International, který studii spolufinancoval společně s Cancer Research UK.

Dodala, že výsledky potvrzují dlouhodobá doporučení, aby lidé omezili příjem takzvaného červeného masa (hovězí a vepřové) a jedli více celozrnných výrobků, zeleniny, ovoce a luštěnin.

Autoři oxfordské studie uvedli: „Nižší riziko kolorektálního karcinomu u lidí, kteří jedí málo masa, je v souladu s předchozími důkazy, jež naznačují nepříznivý vliv konzumace masa. Nižší riziko rakoviny prsu u žen vegetariánek po menopauze lze pravděpodobně do značné míry vysvětlit jejich nižším BMI.“

Není podle nich ale zatím jasné, jestli i ostatní rozdíly pozorované u všech druhů rakoviny a u rakoviny prostaty odrážejí nějakou příčinnou souvislost, nebo jsou způsobeny jinými faktory.

Vědci sice zjistili, že „nízký podíl konzumentů masa, peskatariánů nebo vegetariánů byl spojen s nižším rizikem všech druhů rakoviny“, ale dodali, že to „může být důsledkem jiných stravovacích faktorů a/nebo jiných rozdílů v životním stylu, jako je kouření“. Tyto výsledky vyšly v časopise BMC Medicine.

„Vzhledem k tomu, že rakovina dnes postihuje každého druhého člověka v celé zemi, je zřejmé, že zdravá vegetariánská strava může hrát roli v prevenci tohoto onemocnění. Důkazy z předchozích průzkumů totiž naznačují, že vyvážená vegetariánská strava může kromě rakoviny snížit také riziko srdečních onemocnění a cukrovky,“ dodali autoři výzkumu.

Vegetariáni v Česku

Ve Velké Británii se asi šest procent lidí živí vegetariánsky a další asi dvě procenta vegansky. V České republice jsou vegetariánů přibližně dvě až tři procenta. Zřejmě nejvíce je v Evropě vegetariánství a veganství populární v Německu, tam už podíl vegetariánů stoupl na přibližně deset procent.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Šimpanzi vnímají nespravedlnost. Silněji, když jsou u toho ostatní z tlupy

Vnímání spravedlnosti a nespravedlnosti je u šimpanzů podle nového výzkumu velmi silné. Prohlubuje ho nejen rozdíl v tom, jak nespravedlivému jednání jsou vystaveni, ale také to, jaké v tu chvíli mají publikum.
před 5 hhodinami

Google zodpovídá za obsah a pravdivost svých AI shrnutí, rozhodl německý soud

Soud v Bavorsku rozhodl, že Google je přímo zodpovědný za obsah a pravdivost souhrnů ve výsledcích vyhledávání, které společnost sestavuje pomocí umělé inteligence (AI) a předkládá uživatelům. Současně přikázal nejpoužívanějšímu vyhledávači světa, aby skrze tato AI shrnutí přestal poškozovat pověst dvou společností. Byly to právě ony, kdo se na soud obrátil.
před 8 hhodinami

Ve zmrzlých výkalech pravěkých syslů se v Kanadě našla mamutí DNA

Vědci objevili obrovský „poklad“ v podobě starověké DNA zvířat – včetně dnes již vyhynulých mamutů. Nalezli ho v exkrementech syslů, které se uchovaly v kanadském permafrostu, plyne z nové studie, píše agentura AFP.
před 9 hhodinami

„Bojím se, že vše, co umím, přes noc zastará.“ Strach z AI je reálný, tvrdí studie

Menší americký výzkum popsal sedm nejčastějších pocitů, které lidé mají, když je o práci připraví umělá inteligence (AI). Ukázalo se, že dojmy celé řady těchto osob jsou velmi negativní a spojují obavy, vztek a rezignaci.
před 10 hhodinami

V Číně operovali s lokální anestezií už před 600 lety. Využívali vlčí mor

Už ve středověku se v Číně za dynastie Ming snažili tehdejší zdravotníci o operaci tak, aby pacienti netrpěli bolestí. Používali k tomu rostliny, které dokázali pomocí příslušné reakce zbavit jejich jinak smrtící toxicity. Použité anestetikum nyní vědci identifikovali s využitím moderních technologií.
před 13 hhodinami

V USA se šíří parazitické masožravé larvy. Trumpova vláda proti nim nasadí mouchy

Spojeným státům se v minulosti podařilo vymýtit nebezpečné mouchy bzučivky, jejichž larvy napadají zejména hovězí dobytek. Teď se ale parazit vrátil – a experti jsou skeptičtí, zda se ho podaří zbavit dříve, než napáchá závažné hospodářské škody.
včera v 16:08

Náročné operace výrazně zhoršují paměť a intelekt u části seniorů, popsal výzkum

Asi patnáct procent starších pacientů, kteří podstoupí vážnější chirurgický zákrok, trpí potom duševními problémy, jež se postupně zhoršují, popsali američtí vědci v rozsáhlém výzkumu.
včera v 11:48

Folklor jako návod. Dle vědců může zlepšit moderní krizovou komunikaci

Takzvané morové legendy a současná komunikace o zdravotních krizích souvisejících se životním prostředím mají dle estonských a finských vědců mnoho společného. Zatímco oficiální krizová komunikace však klade větší důraz na omezení, folklor se zaměřuje na aktivní roli lidí a jejich osobní odpovědnost. Reet Hiiemäeová a její kolegové o svých zjištěních píší v časopise Folklore.
včera v 09:00
Načítání...