Spojené státy odložily spuštění 5G sítí, zkoumají možné dopady na letecký provoz

Americké úřady požádaly telekomunikační operátory AT&T a Verizon, aby až o dva týdny odložili už dříve odložené zavádění sítí 5G kvůli nejistotě ohledně možného rušení důležitých zařízení v bezpečnosti letecké dopravy. Obě společnosti v sobotu uvedly, že žádost přezkoumávají.

Spojené státy se snaží co nejrychleji dohnat čínský náskok v rozšíření 5G sítí, ale komplikují to obavy o bezpečnost.

Zavedení vysokorychlostní mobilní širokopásmové technologie v USA bylo stanoveno na 5. prosince roku 2021, ale bylo odloženo na 5. leden 2022 poté, co letečtí giganti Airbus a Boeing vyjádřili obavy z možného rušení zařízení, která letadla používají k měření výšky.

Americký ministr dopravy Pete Buttigieg a šéf Federálního úřadu pro letectví (FAA) Steve Dickson následně požádali o další, tentokrát už poslední odklad v dopise zaslaném v pátek společnostem AT&T a Verizon, dvěma největším telekomunikačním operátorům v zemi.

V tomto dopisu USA požádaly společnosti, aby „pokračovaly v pozastavení zavádění komerčních služeb v pásmu C“ – frekvenčního rozsahu používaného pro 5G – „na další krátké období, které nepřesáhne dva týdny po aktuálně plánovaném datu zavedení 5. ledna“.

Mluvčí společnosti Verizon Rich Young, kterého agentura AFP požádala o komentář, odpověděl: „Dopis vlády jsme obdrželi po 18. hodině na Silvestra. Jsme teď v procesu jeho přezkoumávání.“ Také společnost AT&T uvedla, že žádost vlády přezkoumává. V dopise američtí úředníci ujišťují společnosti, že služby 5G budou moci začít poskytovat „podle plánu v lednu s určitými výjimkami v okolí prioritních letišť“.

Úředníci tvrdí, že jejich prioritou bylo „chránit bezpečnost letů a zároveň zajistit, aby zavádění sítí 5G a letecký provoz mohly existovat vedle sebe“.

Problém se táhne už rok

V únoru loňského roku získaly společnosti Verizon a AT&T po získání licencí v hodnotě desítek miliard dolarů povolení začít od 5. prosince využívat frekvenční pásma 3,7–⁠3,8 GHz.

Když ale společnosti Airbus a Boeing vyjádřily obavy z možného rušení radiových výškoměrů letadel, které mohou pracovat na stejných frekvencích, bylo datum spuštění posunuto na leden.

FAA si vyžádal další informace o přístrojích a vydal směrnice omezující používání výškoměrů v určitých situacích, což vyvolalo obavy leteckých společností z možných nákladů.

Když společnosti Verizon a AT&T v listopadu napsaly federálním úřadům, aby potvrdily svůj záměr zahájit zavádění 5G v lednu, uvedly, že do července 2022, než FAA dokončí své šetření, přijmou dodatečná opatření nad rámec těch, která vyžadují americké zákony.

Možný konflikt mezi sítěmi 5G a vybavením letadel vedl v únoru francouzské úřady k doporučení vypnout v letadlech mobilní telefony s 5G.

Francouzský úřad pro civilní letectví uvedl, že rušení signálu na blízké frekvenci rádiového výškoměru by mohlo způsobit „kritické“ chyby při přistání.