Čína se připojila k Francii a Británii, když oznámila, že ukončí prodej automobilů s pohonem na tradiční ropné produkty.
Soumrak ropného věku: Čína chce zakázat auta na benzin a naftu
Čínské ministerstvo průmyslo pracuje na návrhu plánu, na jehož konci bude ukončení výroby i prodeje automobilů se spalovacími motory a přechod na elektrickou technologii. Tuto informaci přinesla v neděli oficiální agentura Nová Čína.
Británie a Francie již oznámily, že zakážou nové vozy na benzin a naftu od roku 2040. Čína zatím stanovila pouze systém kvót, jak velký podíl musí mít elektrické a hybridní vozy na celkové výrobě automobilek v zemi.
Zpráva neuvádí žádná konkrétní data, ale podle zpráv Peking zvyšuje tlak na automobilky, aby urychlily vývoj elektrických automobilů. V současné době je Čína největším trhem automobilů na světě. Podle šéfredaktora Automakers portálu Automakers Ericha Handla se ale mluví nejdříve o roku 2030.
Na ropu se nedá spolehnout
Snaha o přechod na elektrické automobily je vedena především snahou o omezení dovozu ropy, jíž se do Číny importuje stále více – elektřinu by si země dokázala vyrobit sama i pomocí stále rostoucího sektoru solárních a větrných elektráren. Již letos totiž Čína překonala plán na splnění kapacity solárních elektráren pro rok 2020 a stala se tak státem s největší kapacitou solární elektřiny na světě.
Vloni pak Čína poprvé předstihla Spojené státy americké v prodeji elektromobilů: od roku 2015 stoupl prodej těchto vozů o 50 procent a nyní tvoří 40 procent celosvětové poptávky. Prodej elektrických a hybridních vozů se v Číně v srpnu letošního roku zvýšil dokonce o 76,3 procenta. Za prvních osm měsíců roku se tak prodala již téměř polovina z množství 700 000 kusů aut, kolik se odhadovalo na celý rok.
Zatím Peking podporuje elektromobily pomocí dotací na výzkum a slevy pro kupující, ale chce změnu na systém kvót, který přenese náklady na výrobce automobilů. Navrhované kvóty určují, že elektrické a hybridní automobily musí tvořit 8 procent produkce každé automobilky již během příštího roku, 10 procent do roku 2019 a 12 procent do roku 2020.
Podle Handla ale čínském ovzduší nejvíce škodí tamní ocelárny. Konec prodeje tradičních aut je tak spíše strategickým rozhodnutím, které sníží závislost Číny na ropě.