Raketa s vesmírnou lodí Starliner od Boeingu odstartovala k ISS. Má lehké problémy

Z amerického mysu Canaveral po dlouhých odkladech odstartovala kosmická loď Starliner od společnosti Boeing. Modul vynesený raketou Atlas V by měl přibližně po 24 hodinách dorazit k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS), jíž veze zásoby.

Jedná se o druhý testovací let modulu CST-100 Starliner, který má prokázat, že je bezpečný pro přepravu osob. Podle posledních informací má loď zatím drobné komplikace, dva z dvanácti motorků už nefungují. Podle Michala Václavíka z České kosmické kanceláře se navíc objevil další problém s pomalejším náběhem systému pro chlazení vnitřku kosmické lodi.

První testovací let se uskutečnil již v roce 2019, tehdy se však loď kvůli závadě musela předčasně vrátit na Zemi, aniž by dosáhla ISS. V srpnu 2021 pak musel být test chvíli před startem zrušen kvůli problému s ventily.

Boeing věří, že se po firmě SpaceX miliardáře Elona Muska stane druhou společností, která bude fungovat jako „taxi“ pro astronauty Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). SpaceX ve svém vlastním modulu Dragon již přepravila na oběžnou dráhu 18 astronautů a osm vesmírných turistů.

Mise

Starliner veze na 230 kilogramů zásob pro ISS, která obíhá kolem Země ve výšce asi čtyři sta kilometrů. Ke stanici by měl dorazit v sobotu kolem 01:00 SEČ.

Zůstane u ní asi pět dní, než se vydá zpět na Zemi a přistane na letecké základně White Sands ve státě Nové Mexiko.

Studio 6: Boeing Starliner poletí na ISS (zdroj: ČT24)

V prosinci roku 2019 při prvním testu této kosmické lodi se ale připojení nezdařilo. Loď sice úspěšně odstartovala, ale nedokázala se už dostat na stanovenou oběžnou dráhu, takže se nemohla k ISS přiblížit. O dva dny později alespoň zdárně přistála v poušti v Novém Mexiku. Neúspěch tehdy podle sdělení společnosti Boeing způsobily chyby v softwaru.

První let kosmické lodi s posádkou chce Boeing uskutečnit do konce tohoto roku. Přesný časový harmonogram však bude záviset na tom, jak se modul tento týden osvědčí.