Psí archeologové pomáhají odkrývat hrobky staré tisíce let. Jejich dokonalý čich se nemýlí

Chorvatští archeologové s úspěchem využívají dokonalého psího čichu k hledání hrobů z doby železné. Speciálně vycvičeným zvířatům se podařilo vyhledat několik pohřebních nádob ukrývajících lidské kosti a artefakty staré tři tisíce let.

Archeologové psí pomoci využili v lokalitě opevnění v pohoří Velebit poblíž pobřeží Jadranu. Pro experty je spolupráce se psy inovativním způsobem, jak vyhledávat starověké památky méně invazivním způsobem, než vyžadují klasické metody.

„Psí čich zjevně nedělá chyby,“ uvedla v rozhovoru pro deník The Guardian Vedrana Glavašová, profesorka archeologie na univerzitě v Zadaru a současně hlavní autorka studie, která využití psů v archeologii popisuje. Vyšla v odborném žurnálu Journal of Archaeological Method and Theory.

Profesorka Glavašová už našla několik hrobek v nekropoli na archeologické lokalitě Drvišica z osmého století před naším letopočtem. Doufala, že tam najde ještě více pozůstatků minulosti, a tak kontaktovala kynoložku Andreu Pintarovou, která cvičí psy pátrající po kostech v rámci policejního vyšetřování.

Pintarová s německými ovčáky a belgickými ovčáky malinois prokoumala horskou pevnost během roku 2015. Profesorka Glavašová poslala psy nejdřív k hrobům objeveným rok předtím, ale na pohled nerozeznatelným. Že se tam něco nachází, museli vždy správně určit dva psi. To se podařilo u všech tří hrobů a to přesto, že archeologové z hrobů už všechny kosti i artefakty předtím odstranili.

Po této úspěšné zkoušce vyslala Glavašová psy na místa, kde existovalo podezření výskytu dalších nálezů. Zvířecí archeologové opět uspěli, podařilo se jim najít šest neznámých hrobek. Vždy byli navíc velmi přesní a dokázali najít i ty nejmenší předměty.

Psi už pomohli archeologům i v Česku

Psí pomoci už využili také archeologové v České republice. Poprvé se tak stalo během výzkumu pohřebiště z doby stěhování národů na pražském Zličíně v letech 2005 až 2008. Vědci tehdy experimentálně vyzkoušeli psa vycvičeného v USA na vyhledávání historických pozůstatků člověka.

Metoda, u nás pracovně nazývaná „kynoprospekce“,  byla v Česku použita zatím jen na několika málo archeologických výzkumech.