Procházení on-line videí zvyšuje pocit nudy, tvrdí studie kanadských vědců z univerzity v Torontu. Rychlé přepínání podle výzkumu způsobuje silnější pocity nudy než kontinuální sledování jednoho videa.
Nekonečné projíždění on-line videí zvyšuje pocit nudy, zjistila studie
Procházení videí na sociálních sítích TikTok nebo YouTube může být značně nahodilá záležitost, kde se mezi průměrnými pokusy o pobavení skrývají internetové „skvosty“. Vědci teď ale zjistili, že přepínání z videa na video nebo přeskakování v tomtéž videu k lepšímu zážitku příliš nepomáhá – lidé se pak ve skutečnosti naopak ještě více nudí.
Hlavní autorka výzkumu Katy Tamová z Univerzity Toronto Scarborough uvedla, že nuda úzce souvisí s pozorností. „Když lidé neustále přepínají mezi videi, přestávají se jim doopravdy věnovat a stále hledají něco zajímavějšího. To může vést ke zvýšeným pocitům nudy,“ vysvětlila Tamová. „Potěšení často pramení z toho, že se do videa ponoříme, a ne z toho, že ho projíždíme,“ popsala hlavní autorka studie.
Potvrzeno z celého světa
Výsledky se shodují s jinými studiemi, uvedli kanadští vědci. Předchozí práce naznačily, že zatímco úleva od nudy je pro lidi hnacím motorem k používání sociálních médií nebo chytrých telefonů, zdá se, že používání těchto technologií tento pocit ještě zhoršuje.
Studie kanadských vědců zveřejněná ve vědeckém časopise, který se věnuje experimentální psychologii (Journal of Experimental Psychology), zahrnuje 1200 respondentů v rámci sedmi různých experimentů.
„Náš výzkum ukazuje, že lidé sice přetáčejí videa rychle dopředu nebo je přeskakují, aby se nenudili, ale ve skutečnosti je toto chování může znudit ještě více,“ řekla Tamová. „Stejně jako v kině platíme za pohlcující zážitek, tak i u videí nám často přináší požitek to, když se do nich pohroužíme, a ne když je přelétáváme,“ pokračovala.
„Než stisknete tlačítko rychlého přetáčení nebo video přeskočíte, tak by možná bylo lepší hledat způsoby, jak se při sledování soustředit,“ radí vědkyně.