Lidé po přechodu k zemědělství dorůstali menších výšek. Po příčině antropologové pátrají

První lidé, kteří se rozhodli živit zemědělstvím, za to zaplatili. Podle nové archeologické studie se oproti předchozím generacím výrazně zmenšila jejich výška. Proč přesně k tomu došlo, zatím vědci nezjistili.

Lidé se od svého vzniku živili v podstatě stejně – kombinovali sběr, lov a později pastevectví. Tak to šlo celé statisíce let, lidský druh se přitom měnil jen velice pomalu. Ale přibližně před dvanácti tisíci lety se odehrála zásadní změna, která člověka poslala směrem k tomu, jak vypadá lidská civilizace dnes. Tou změnou byl přechod k zemědělství.

Na první pohled by vypadalo logicky, že změna k modernějšímu způsobu obživy lidstvu musela prospět – jinak by své návyky tehdejší kultury neměnily. Jenže přibývá náznaků, že tento přechod nebyl vůbec bezbolestný. Zatím nejsilnějším důkazem je nová studie, která zkombinovala klasickou analýzu kosterních pozůstatků a špičkovou genetickou analýzu.

Výsledky jasně ukazují, že přechod od lovu, sběru a pastevectví k zemědělství měl negativní dopady na zdraví tehdejších lidí – projevilo se to nižší výškou prvních zemědělců.

„Nedávné studie se snažily popsat vliv genetiky na výšku člověka,“ uvedla Stephanie Marciniaková, odborná asistentka na Pensylvánské státní univerzitě. A protože byly úspěšné, otevřelo to cestu k novým možnostem i archeologům. „Začali jsme díky tomu přemýšlet o dlouholetých otázkách ohledně přechodu od lovu, sběru a shánění potravy k usedlému zemědělství. Rozhodli jsme se podívat na vliv na zdraví pomocí výšky jako zástupného ukazatele.“

 Ve spolupráci s antropologem Georgem H. Perrym a asi čtyřicítkou zahraničních expertů se Macriciniaková zaměřila na data o lidech, kteří v tomto dynamickém období žili. Vědci změřili dlouhé kosti kosterních pozůstatků, z nichž byly rovněž odebírány nebo již byly odebrány vzorky pro testování starověké DNA jinými badateli.

Potom vytvořili model, který využíval výšku dospělého člověka, ukazatele stresu pozorované na kostech a starověkou DNA. Právě to je na této studii, která vyšla v odborném žurnálu PNAS, unikátní – spojení měření analýzy DNA umožnilo propojit dvě sady informací, které zatím nikdo v takovém rozsahu pořádně neporovnával.

K přechodu od loveckého, sběračského a pasteveckého způsobu života k usedlému zemědělskému způsobu života nedošlo v celé Evropě současně; na různých místech světadílu se to odehrávalo v různých dobách.

Archeologové zkoumali ostatky 167 jedinců, kteří žili v období před 38 tisíci až 2400 lety. Jednalo se o předzemědělské jedince, nejstarší zemědělce a pozdější zemědělce. Zjistili, že lidé žijící na začátku doby přechodu k zemědělství byli v průměru o 3,8 centimetru nižší než jejich předzemědělští předkové – a současně o 2,2 centimetru nižší než jejich následovníci.

Co způsobuje změny?

„V současné době víme, že osmdesát procent výšky je dáno genetickou výbavou a jen asi dvacet procent vlivem prostředí,“ řekla Marciniaková. „Vědci ale zatím neidentifikovali všechny genetické varianty, které souvisejí s výškou.“

Právě vliv genů musel hrát také roli – v těch dobách totiž docházelo k masivnímu pohybu lidí, obecně z východu na západ. Když autoři studie tyto faktory zohlednili, ukázalo se, že měly vliv, přesto byla změna životního stylu při snižování průměrné výšky stále dobře patrná.

„Tento výzkum vyžaduje další studie s většími soubory dat,“ dodala Marciniaková. „Naše práce představuje jen část něčeho, co bylo velmi dynamické a velmi složité. Musíme zjistit ještě mnohem víc,“ ujišťuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

„Hrouda“ chladné vody v Atlantiku naznačuje velké problémy pro Evropu

Na mapách teploty světových oceánů je jasně vidět jedno místo. Zatímco většina jejich plochy je označená červeně, tato oblast na jih od Grónska září modře. Což ukazuje, že je tam voda chladnější než jinde. Podle vědců to může mít velké dopady zejména pro Evropu.
před 1 hhodinou

Internet využívá v mobilu drtivá většina českých dětí. Hlavně kvůli zábavě

Každý den používá chytré telefony v současné době 92 procent mladých a dospívajících v Česku. Je v tom podle vědců z Masarykovy univerzity vidět značný generační rozdíl, protože stolní počítač nebo notebook jich denně zapíná oproti tomu jen necelá třetina, konkrétně 31 procent.
před 18 hhodinami

Viry jako zbraň proti nemocem rajčat. Čeští vědci chtějí nasadit bakteriofágy

Vědci z Ústavu experimentální botaniky Akademie věd ČR (ÚEB AV ČR) testují ochranu rajčat prostřednictvím takzvaných bakteriofágů, tedy virů, které jsou schopny ničit bakterie. Jejich cílem je najít šetrnější způsob ochrany před bakteriální tečkovitostí – chorobou, která výrazně ohrožuje výnosnost plodů. Podařilo se jim vyvinout funkční prototyp, který se nyní testuje v kontrolovaném prostředí.
včera v 10:20

El Niňo je tady. Meteorologové předpovídají, co přinese

Američtí meteorologové oficiálně potvrdili výskyt meteorologického jevu El Niňo, který přispívá k nárůstu teplot po celém světě a je spojen se suchem i povodněmi. Americký Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA) uvedl, že podmínky pro El Niňo se vyvinuly v posledním měsíci, o čemž svědčí nadprůměrné teploty mořské hladiny ve středním a východním Pacifiku v oblasti rovníku.
včera v 08:59

Vědci našli velrybí pohřebiště. Obsahuje stovky těl starých i miliony let

Na dně Indického oceánu vědci objevili rozsáhlé pohřebiště velryb, které se táhne v délce asi 1200 kilometrů a ukrývá pozůstatky staré až 5,3 milionu let. Nález dle odborníků patří k nejvýznamnějším objevům svého druhu a může přinést nové informace o pravěké historii kytovců i o životě v jedné z nejméně prozkoumaných částí oceánu.
včera v 07:30

V USA začal první test genetického léku proti stárnutí. Má omladit lidské oko

Být stále mlád je snem řady lidí od nepaměti. Teď mají vědci poprvé v rukou technologie, které by to teoreticky mohly umožnit. Na začátku června dostal první lidský pacient genetický lék, který má omladit jeho oko.
včera v 06:30

Šimpanzi vnímají nespravedlnost. Silněji, když jsou u toho ostatní z tlupy

Vnímání spravedlnosti a nespravedlnosti je u šimpanzů podle nového výzkumu velmi silné. Prohlubuje ho nejen rozdíl v tom, jak nespravedlivému jednání jsou vystaveni, ale také to, jaké v tu chvíli mají publikum.
11. 6. 2026

Google zodpovídá za obsah a pravdivost svých AI shrnutí, rozhodl německý soud

Soud v Bavorsku rozhodl, že Google je přímo zodpovědný za obsah a pravdivost souhrnů ve výsledcích vyhledávání, které společnost sestavuje pomocí umělé inteligence (AI) a předkládá uživatelům. Současně přikázal nejpoužívanějšímu vyhledávači světa, aby skrze tato AI shrnutí přestal poškozovat pověst dvou společností. Byly to právě ony, kdo se na soud obrátil.
11. 6. 2026
Načítání...