Francouzská společnost Arianespace, která se věnuje vynášení satelitů na oběžnou dráhu, nemá velkou šanci, že by mohla konkurovat americkým společnostem, jako je SpaceX Elona Muska. Podle agentury Bloomberg takto společnost zhodnotil nezávislý francouzský auditor.
Evropská raketa Ariane 6 není konkurenceschopná, varuje nezávislý audit
Jeho zpráva popisuje špatný ekonomický model, na němž je postavená nová generace raketových nosičů, která by měla začít fungovat od roku 2020.
Audit uvádí, že evropský přístup byl při vývoji této rakety velmi opatrný – investoval do technologií, jimž potenciální klienti firmy nevěřili už v roce 2014. To znamená, že Ariane 6 uvízla technologicky v minulosti a „riskuje, že dlouhodobě nebude konkurenceschopná.“ Zejména její američtí konkurenti jsou už mnohem dál a testují technologie, které mohou narušit evropské kosmické podnikání.
Smyslem auditu bylo prozkoumat, jestli Francie nevynakládá veřejné finance nehospodárným způsobem. Zpráva, která výsledky auditu popisuje, má 31 stran. Zdůrazňuje, že pozice Arianespace je velmi citlivá – klienti se na její novou raketu totiž nijak zásadně netěší ani nechystají, ale přistupují k ní spíše opatrně, stylem „počkáme a uvidíme“.
Už nyní je zastaralá
Raketa, která by měla dát Evropě nezávislost v dobývání vesmíru, ale přijde až po amerických společnostech, které už úspěšně testují rakety schopné opakovaných startů, díky čemuž jsou náklady na přepravu materiálů na oběžnou dráhu výrazně nižší než u klasických raket.
„Navíc bude Ariane 6 velmi drahá,“ píše podle Bloombergu audit. Na rozdíl od amerických společností trpí Ariane 6 vyššími náklady způsobenými veřejnými zakázkami. Pozitivní podle auditora je, že Evropa má zájem na nezávislosti v přístupu do vesmírného prostoru.
Audit doporučuje, aby se další financování soustředilo spíše na disruptivní technologie – ty by mohly vést k rychlým změnám; podobně, jako to dělá třeba Elon Musk.
Jako disruptivní technologie se označuje radikální inovace, která překonává a vytlačuje technologii stávající. Příkladem z dějin je třeba automobil, který zlikvidoval koňskou dopravu, e-mail, který zničil telegraf – nebo mobilní telefony, které v současnosti nahrazují celé spektrum existujících předmětů. Rakety schopné opakovaných startů mají přesně takový potenciál: budou natolik levnější, že starší typy už nebude mít smysl dál používat.
Takto vynaložené peníze by byly efektivnější než investování do firem, které dnes produkují raketové nosiče; jména konkrétních společností sice zpráva neuvádí, podle Bloombergu ale odkazuje na dvě společnosti – Airbus SE a Safran SA.