Antická nekropole v samém srdci Paříže. Francouzští archeologové oznámili významný objev

Francouzští archeologové přímo v centru Paříže odhalili část antické nekropole se zhruba padesátkou velmi zachovalých ostatků, kousky keramiky a obětin. Lokalitu objevili při preventivním průzkumu před dostavbou nového východu ze stanice příměstského vlaku RER Port-Royal.

„Měli jsme silné podezření, protože se nacházíme kousek od jižní nekropole Lutetia (historický název Paříže),“ podotkla vedoucí archeologů Camille Colonnaová. „Při prvním průzkumu jsme našli kostru s mincí v ústech. Díky tomu jsme mohli určit stáří ostatků, jsou ze druhého století,“ dodala.

„Je zázrak, že se tento malý ostrůvek zachoval. Nikdy se nad ním nestavělo,“ cení si nálezu Colonnaová.

Objev pohřebiště není zcela nový, na místě se kopalo už v 19. století během velké přestavby Paříže podle plánů architekta Barona Haussmanna. Tehdejší archeologové se ale zaměřovali jenom na cenné předměty, jako je zlato nebo šperky. Kosterní ostatky a další předměty, které mohou nález zasadit do širšího kontextu, zcela opomíjeli, píše AFP.

Nekropole galských poddaných

Na pohřebišti se našly ostatky mužů, žen i dětí. Byli pohřbeni na zádech, v dřevěných rakvích, ze kterých do dnešních dní zbyly jen hřebíky. U zhruba poloviny z nich se našly i drobné předměty.

Pravděpodobně patřili ke galskému kmeni Parisiů, který žil v Lutetii pod římskou správou, uvedli archeologové. Vědci teď chtějí zkoumat jejich pohřební zvyky i DNA, které by mohlo mnohé prozradit například o tehdejším zásobování.

Způsoby pohřbívání totiž ukazují, jaké kulturní vlivy v dané kultuře převládaly – například mince umístěné do úst mrtvých odkazují na vliv antických zvyků. Podle francouzských archeologů pravděpodobně odkazují na mince obolus převozníka do podsvětí Charona, který pocházel původně z řecké mytologie.