AI využívají nejvíc studenti, kteří mají problémy se soustředěním a pozorností

Švédští vědci prozkoumali, jací žáci nejčastěji využívají nástroje umělé inteligence. A současně se pokusili stanovit, jak nastavit tenkou hranici mezi využíváním a zneužíváním této technologie ve školách.

Když se před dvěma lety objevil, pro mnohé zčistajasna, nástroj umělé inteligence ChatGPT, vstoupil razantně do mnoha oblastí lidského konání. Jednou z těch, kde doslova rozrazil dveře, bylo školství. Univerzity, střední i základní školy začaly měnit pravidla pro zkoušení i domácí úkoly, a to v obavě před zneužíváním AI. Zatím ale chyběla kvalitní data o tom, jak studenti doopravdy s umělými inteligencemi pracují.

Vědci ze Švédska teď podrobně prozkoumali vztah mezi výkonnými funkcemi (EF) dospívajících a používáním a vnímanou užitečností AI pro školní práci. Ukázalo se, že po pomoci od umělých inteligencí sahají častěji studenti s problémy.

Exekutivní neboli výkonné funkce (EF) se považují za skupinu kognitivních procesů, které představují například schopnost utvářet a realizovat plány, řešit problémy, vykonávat více činností najednou, respektovat pravidla společenského chování nebo správně využívat pracovní paměť.

Řeší otázku, jakým způsobem může člověk provádět určité činnosti a jaká je kvalita vykonávání daných aktivit. Jedná se o celý komplex funkcí, které nesou odpovědnost za plánování, vytváření, časování a sledování kognitivních procesů.

„Studenti s většími problémy v oblasti EF považovali tyto nástroje za obzvláště užitečné, hlavně při plnění úkolů,“ uvedl spoluautor práce Johan Klarin, který současně pracuje jako školní psycholog. „To zdůrazňuje roli těchto nástrojů jako potenciální podpory pro studenty, kteří mají problémy s kognitivními procesy, jež jsou klíčové pro studijní úspěchy.“

Příliš užitečná hůl

AI tak podle této studie funguje jako hůl, o niž se slabší studenti opírají, aby udrželi tempo se svými rychlejšími spolužáky. Autoři ale současně upozorňují, že pokud by se studenti na nástroje AI spoléhali příliš, mohlo by to brzdit, nebo dokonce zpomalovat jejich studijní úspěchy. Jako by při používání hole pro oporu příliš oslabili své nohy. „To by se mělo při zavádění podpory AI do škol pečlivě zvážit a dopady by se měly studovat napříč celou populací,“ dodala vedoucí projektu Daiva Daukantaitėová.

Jak na to všechno přišli? Provedli ve skutečnosti rovnou dvě studie. První měla vzorek 385 dospívajících ve věku 12 až 16 let, kteří navštěvovali čtyři základní školy na jihu Švédska. Druhá studie zahrnovala 359 studentů ve věku 15 až 19 let, kteří byli zapsáni na stejných školách.

Studie ukázaly, že chatboty používá asi 15 procent mladších teenagerů a 53 procent těch starších. Vědci se domnívají, že tento rozdíl se dá vysvětlit složitostí problémů, které žáci řeší: starší studenti dostávají častěji složité úkoly, s nimiž si neumí sami poradit, a tak hledají pomoc u „robotů“. Výzkumníci také upozornili na jasnou slabinu svého výzkumu: studie vznikaly v různé době – „studie dvě“ téměř rok po „studii jedna“ –, což zřejmě dost dobře naznačuje, jak rychle se během této doby používání AI stalo obecně populárnějším.

Co je však podstatnější, studie ukázaly, že studenti, kteří mají s výkonnými funkcemi více problémů, vnímají generativní AI jako výrazně užitečnější pro školní práci než jejich vrstevníci. Možným důvodem je, že tito studenti u sebe reálně vidí větší zlepšení než jejich spolužáci, uvedli vědci.

Podpora, nebo podvádění?

„Hranice mezi podváděním a používáním nástrojů AI jako podpory by měla být stanovena na základě záměru a rozsahu použití,“ řekl Klarin. Používání ChatGPT k dokončení celých úkolů nebo řešení problémů a předkládání výsledků jako vlastních je podle něj jednoznačně podváděním. Za předpokladu, že se studenti kriticky zapojí do generovaného obsahu a přispějí také vlastním porozuměním a úsilím, ale může být považováno za legitimní pomůcku.

Mezi zodpovědné způsoby, jak mohou studenti – zejména ti, kteří mají problémy s EF – používat ChatGPT, může patřit podle autorů studie jeho využití pro výzkum, generování nápadů a pochopení složitých pojmů. „Pedagogové by měli studentům poskytnout pokyny a rámce pro vhodné používání AI. Klíčová je také výuka digitální gramotnosti a etických aspektů,“ doplnil Klarin.

„Naše práce vytváří počáteční základ pro informování pedagogů, tvůrců politik a vývojářů technologií o úloze generativní AI ve vzdělávání a o tom, jak vyvážit její přínosy s potřebou zachovat akademickou integritu a podporovat skutečné učení. Zdůrazňuje také potřebu podpůrných opatření pro studenty, zejména pro ty, kteří mají problémy s EF. K získání komplexnějšího porozumění je však zapotřebí dalších studií,“ dodávají autoři.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Vědci prozatím uchránili nejstarší strom světa před novou dálnicí

Nejstarší světový strom mohl být ohrožen výstavbou dálnice. Zachránila ho prozatím ovšem kampaň vědců. Ti zdůrazňují přínos podobných velikánů k poznání ohledně změn klimatu. Ve svém článku o příběhu stromu reportoval web německé stanice Deutsche Welle.
před 3 hhodinami

Ústup očkování v USA by svědčil hlavně spalničkám, ohrozil by miliony lidí

Očkování je jednou z páteří moderní medicíny. Stačí drobné snížení proočkovanosti a dopady na společnost jsou obrovské. Vědci na základě rozsáhlého modelu pro různé scénáře popsali, jaká budoucnost čeká ohledně šíření nakažlivých nemocí Spojené státy.
před 6 hhodinami

Firma Amazon vypustila první várku svých internetových družic

Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose v pondělí tamního času (v noci na úterý SELČ) vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska. Informovaly o tom tiskové agentury s odkazem na živý přenos.
06:32Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Levá, nebo pravá? Vědci zkoumali, do jaké ruky je lepší očkovat

Když lidé dostávají posilující dávku vakcíny, mnohdy si ji nenechají dát do stejné ruky jako tu první. Nový výzkum popsal, že vhodnější je očkovat do stejného místa. Výsledky by se podle autorů daly využít zejména během pandemií, během nichž je nutné očkovat v průběhu epidemické situace.
před 8 hhodinami

Do vesmíru odstartovala evropská sonda, která se zaměří na lesy

Po jedenácté hodině dopoledne odletěla do kosmu mise Evropské vesmírné agentury (ESA). Raketa Vega-C vynesla na oběžnou dráhu sondu Biomass, jejímž cílem je monitorovat biomasu na Zemi, hlavně lesy.
11:16Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Čechoslovačky chtěly bojovat i na Západě. Vlastní armáda o ně ale nestála

I ženy chtěly bojovat – ale nezáleželo to pouze na jejich odhodlání. Pokud se Čechoslovačky chtěly zapojit do zahraničního odboje na Západě, musely se kromě svého odhodlání vybavit i silou čelit mnohým překážkám. Navzdory prvotním plánům se totiž nesměly do války zapojit v československé armádě, ale pouze v britských jednotkách jako cizinky. Více než dvě stě žen ochotných pomáhat v boji s Hitlerem přitom plnilo důležité úkoly – sloužily mimo jiné jako elektrikářky, opravářky optických přístrojů, šifrantky i baličky padáků. Ani válečné hrdinství jim ale uznání nepřineslo.
před 8 hhodinami

Všudypřítomný protein je trend, mnohdy ale klame

Všude samý protein, chce se říct při pohledu na regály obchodů. Obaly jogurtů, těstovin, sýrů, cukrovinek i nápojů lákají na proteiny, tedy bílkoviny, které zajišťují svalový růst, podílí se na imunitě, regeneraci či hormonální činnosti. Touhu po zdravé výživě však pohání i marketingové triky. „Utrácíme za něco, co ve skutečnosti nepotřebujeme,“ řekl ČT24 nutriční expert Martin Jelínek.
před 9 hhodinami

Robotická trojkolka Helhest může pomoci vojákům i záchranářům

Jmenuje se po koni, na němž jezdila vikinská bohyně smrti. Ale on sám by měl přinášet spíše život, pomoc a podporu. Řeč je o novém pokročilém autonomním systému Helhest, který vznikl na Českém vysokém učení technickém v Praze. Robot připomínající trojkolku by se měl podle jeho autorů dát využít pro průzkum, obranné operace i pátrací a záchranné mise.
včera v 20:15
Načítání...