Z ukrajinských přístavů vyrazily další dvě lodě naložené obilninami. Vůbec poprvé jedna z nich veze náklad pšenice. Námořní cestu v červenci odblokovala dvojice paralelních dohod mezi Kyjevem, Moskvou, Tureckem a OSN. Dosud se po ní vydalo čtrnáct naložených plavidel. Podle OSN by v dohledné době mohla Ukrajina po moři vyvážet až pět milionů tun zemědělských produktů měsíčně.
Rejdaři mají o vývoz ukrajinského obilí zájem. Lodě ale musí projít kontrolou, zda nevezou zbraně
V Istanbulu v těchto dnech kotví řada prázdných lodí, které mají brzy zamířit do ukrajinských přístavů. „Vidíme velký zájem majitelů lodí absolvovat tuto cestu,“ potvrzuje vedoucí koordinačního centra OSN pro vývoz obilnin z Ukrajiny Frederick Kenney.
Organizace spojených národů zdůrazňuje, že vývoz obilnin z Ukrajiny není humanitární, ale komerční operace. Obchodníci čekali tři týdny od podpisu dohody na to, až se Ukrajina, Rusko, Turecko a OSN domluví na pravidlech plavby do válečné zóny. „Seznam obsahuje pravidla navigace, bezpečnosti, oznámení a instrukce pro piloty a majitele lodí,“ popisuje Kenney.
Lodě mají plout v ochranné zóně o šíři dvaceti kilometrů. Hrozbu ale stále představují námořní miny, které proud odnesl daleko od ukrajinských břehů. „Vypluli jsme v konvoji tří lodí. Pilot z přístavu a doprovodné plavidlo s námi byli, dokud jsme se nedostali z nebezpečné oblasti,“ vzpomíná na cestu kapitán lodi plující z Ukrajiny Ahmet Yücel Alibeyler.
Dohoda o transportu zboží z blokovaných přístavů nařizuje všem plavidlům prohlídku v Istanbulu. Je to odpověď na obavy Moskvy z toho, že by se v podpalubí mohly na Ukrajinu převážet zbraně.
Dovoz vojenského materiálu v civilních nákladních lodích je přitom něco, z čeho tajné služby západních zemí od začátku ruské invaze obviňují právě Kreml. Podle agentury Bloomberg v květnu proplula Bosporem loď vezoucí ruská vojenská vozidla ze Sýrie. Turecké úřady tvrdí, že toho příliš nezmohou. Civilní loď mají právo zastavit, jen když dostanou varování s předstihem.