Kapitán lodi německé humanitární organizace Lifeline Claus-Peter Reisch dostal od maltského soudu pokutu deset tisíc euro (asi 260 tisíc korun) kvůli nalodění afrických migrantů. Soud verdikt odůvodnil tím, že plavidlo nemělo platnou registraci. Peníze z pokuty se mají rozdělit mezi maltské organizace, které se starají o uprchlíky. Lifeline se proti rozsudku odvolala. Advokát organizace nicméně ocenil slova maltského soudce o tom, že zachraňování migrantů z lodi není zločin.
Pokuta pro kapitána, který zachránil migranty. Loď nebyla řádně registrovaná, uvedl maltský soud
Posádka lodi Lifeline pod vedením kapitána Reische loni v červnu nalodila přes dvě stovky migrantů u libyjských břehů. Skoro týden s nimi plula ve Středomoří, než se několik evropských zemí dohodlo na rozdělení běženců z lodi. Až po této dohodě otevřela lodi svůj přístav Malta.
Kapitánovi hrozil až rok vězení. „Jsme rozsudkem pobouřeni. Je jasné, že jde o politický proces,“ citoval deník Die Welt mluvčího organizace Lifeline Axela Steiera. Kapitán Reisch už loni ke svému obvinění řekl, že si není vědom, že by se dopustil čehokoli nezákonného. „Naše mise zachránila 234 lidí a já si nejsem vědom žádné viny,“ uvedl tehdy.
Kapitán tvrdí, že registrace je v pořádku
Nyní Reisch prohlásil, že podle kopie jeho dokumentů bylo plavidlo registrováno v Nizozemsku řádně. „Znamená to, že dalších 25 tisíc lodí bude mít stejný problém jako loď Lifeline, zkontrolujte si registraci, možná je špatná,“ vzkázal kapitán svým kolegům, kteří plují pod nizozemskou vlajkou.
Soud také rozhodl, že loď organizace Lifeline nesmí místní úřady dále zadržovat, protože nejde o majetek obžalovaného. Plavidlo nicméně zůstane podle deníku Die Welt nadále v maltském přístavu, protože organizace se proti verdiktu nad kapitánem odvolala. Advokát nevládní organizace Neil Falzon nicméně přivítal výrok soudce Joea Mifsuda, který podle něj během procesu zdůraznil, že zachraňování migrantů v moři není zločin. „Tento výrok by měl být slyšet hlasitě v celé EU,“ konstatoval právník.
Itálie a Malta loni začaly uzavírat své přístavy lodím zahraničních nevládních organizací s tím, že svým vyplouváním k libyjským břehům a naloďováním migrantů nahrávají pašerákům. S přísnou migrační politikou začal loni italský ministr vnitra Matteo Salvini kvůli masovému příchodu afrických migrantů do Itálie. Malta a Itálie se uzavíráním přístavů snaží donutit EU, aby tento problém systematicky řešila.