Kapitán lodi s migranty Lifeline, kterou zadržela Malta minulý týden ve svém přístavu, byl propuštěn na kauci. Prokuratura obvinila sedmapadesátiletého Petera Reischa z chybné registrace plavidla. Kapitán však popírá, že by se dopustil nějakého přestupku. Loď Lifeline přepravila na ostrov 234 běženců.
Malta soudí kapitána lodi se zachráněnými migranty. Ten mluví o kampani proti charitám
Loď Lifeline stejnojmenné německé nevládní organizace zachránila migranty u Libye. Osm zemí EU a Norsko se následně dohodly, že si migranty rozdělí mezi sebou. Kapitán Reisch byl obviněn z řízení lodi v maltských teritoriálních vodách bez potřebné registrace a licence. Z pašování lidí obviněn není, potvrdil inspektor.
Soud kapitána pustil na kauci 10 tisíc eur (asi 260 tisíc korun) s tím, že se musí dostavit na všechna další stání a nesmí opustit zemi. Reisch vinu odmítá. „Kapitán má pocit, že je obětí kampaně zaměřené proti nevládním organizacím a v konečném důsledku proti uprchlíkům,“ konstatoval jeho právník Neil Falzon.
Důsledky budou smrtící, varují Maltu nevládní organizace
Před soudem se shromáždili demonstranti hájící práva nevládních organizací na záchranu migrantů. Skupina nevládních organizací zároveň vydala prohlášení, v němž odsoudila rozhodnutí maltské vlády uzavřít přístavy a uvedla, že důsledky tohoto opatření jsou potenciálně smrtící.
Organizace upozornily, že podle zprávy UNHCR umírá na moři stále více migrantů. U těch, kteří se vydali v prvních třech měsících roku na starý kontinent z Libye, to byl každý čtrnáctý. Nevládní organizace se zároveň podílely na čtvrtině záchranných akcí, čímž pomohly ušetřit tisíce životů, píše na webu list Times of Malta.
Malta v pondělí zadržela další humanitární loď Sea Watch 3 provozovanou stejnojmennou německou charitativní organizací, která už přepravila mezi Afrikou a Evropou stovky migrantů. Po dokončení nezbytných údržbových prací požádala o povolení k vyplutí, ale úřady jí ho neudělily. Zdůvodnily to tím, že je potřeba překontrolovat všechny dokumenty plavidla.
Kromě Malty uzavřela své přístavy lodím humanitárních organizací také Itálie. Jako první postihlo opatření v červnu loď Aquarius, která kvůli blokádě plula v červnu přes týden až do Španělska, a to s více než šesti stovkami zachráněných.
Organizace, která ji provozuje, chce co nejdřív vyjasnit, jaká pravidla tedy ve Středomoří platí. „Stovky lidí už utonuly v důsledku zastavení operací humanitárních lodí. Vyhlášky zdaleka nejsou jasné,“ podotkla generální ředitelka SOS Mediterranee Sophie Beauová.
Španělský kapitán popisuje nefunkční komunikaci s Libyí
Řím chce posílit pravomoc Libye tak, aby bránila vyplouvání člunů a zároveň je stahovala z mezinárodních vod zpátky, což ale zatím nefunguje.
„Telefonoval jsem do Říma. Tam mi řekli, ať zavolám do Libye. Libye to nebrala. Volali jsme zpátky do Říma a oni řekli, že je to moje rozhodnutí. Tak jsem se rozhodl ty lidi zachránit,“ říká španělský kapitán lodi Proactiva Open Arms Marco Martinez. Zachránil celkem šedesát lidí, které nyní veze do španělské Barcelony.