Kalifornská firma vyrábí palivo pro lodě z komunálního odpadu

Lodě přepravují více než osmdesát procent objemu světového obchodu. Tento způsob dopravy je zároveň zodpovědný za téměř tři procenta emisí oxidu uhličitého způsobných lidskou činností. Začínající kalifornská firma WasteFuel přeměňuje komunální a zemědělský odpad na udržitelnou energii, včetně biometanolu pro lodní dopravu. Ropný gigant, britská společnost BP, nyní do firmy vloží deset milionů amerických dolarů, tedy asi 219,2 milionu korun, uvedla agentura Bloomberg.

Metanol je jedním z hlavních kandidátů na náhradu lodního paliva vyráběného z ropy, na kterém je v současnosti závislá světová obchodní flotila. V závislosti na způsobu výroby může metanol výrazně snížit celkové emise oxidu uhličitého. Přilákal už velké investice od lodních gigantů A.P. Moller-Maersk A/S a CMA CGM. Je však méně energeticky hodnotný než ropa, což znamená, že by se ho na palubě muselo skladovat více.

Generální ředitel WasteFuel Trevor Neilson uvedl, že firma si pro svůj první projekt vybrala Dubaj. Nesdělil však žádné podrobnosti o budoucích objemech produkce. Společnost má ale plány na další expanzi a předběžnou dohodu s BP, že bude odebírat vyrobený biometanol. BP bude také spolupracovat s WasteFuel na zlepšení toho, kolik biometanolu lze z odpadu vyrobit.

„Myslím si, že světový odpad je obrovský zdroj – moderní zelená verze toho, co objevil Jean Paul Getty v Saúdské Arábii,“ řekl Neilson. Odkazoval tak na ropného průmyslníka, který vydělal na těžbě ropy v Saúdské Arábii a kterého v roce 1957 označil časopis Fortune za nejbohatšího Američana. „Poptávka v lodní dopravě bude obrovská,“ dodal.

„BP podniká kroky k výrobě většího množství biopaliv, do roku 2030 chce dodávat zhruba sto tisíc barelů denně, aby pomohla dekarbonizaci dopravy,“ uvedl viceprezident BP pro biopaliva nové generace Philipp Schoelzel.

Mezi další investory WasteFuel patří Maersk, TIME Venture miliardáře a filantropa Marka Benioffa a filantropka Aileen Gettyová, vnučka Jeana Paula Gettyho.