Chvalozpěvy na vítězství národa nad koronavirem, vyzdvihování vůdce i zesměšňování jiných národů. V Číně se v poslední době vzmáhá nacionalismus, který Peking využívá k domácí i zahraniční propagandě. Zatímco domácí publikum oslovuje přes platformy WeChat či Weibo, pro zahraniční účely využívá americké sociální sítě, které jsou pro běžné Číňany blokované. Twitter kvůli tomu maže desítky tisíc účtů.
Čína využívá americké sociální sítě k propagandě. Twitter proto ruší desítky tisíc účtů
Nacionalismus pěstovala už čínská feudální říše a je základem strategie komunistické strany. V poslední době ale dochází ke vzedmutí, které země nepamatuje desetiletí.
„Čína má pocit, že přišel její čas, aby byla asertivnější, posunula se do centra světového dění v rámci Si Ťin-pchingovy diplomacie,“ podotýká politolog Jean-Pierre Cabestan z Hongkongské baptistické univerzity.
Vyjádření takzvaných vlčích válečníků, jak se nacionalistickým čínským diplomatům přezdívá, na adresu amerických politiků nemají daleko k tomu, co svět slýchá ze Severní Koreje. „Pan (americký ministr zahraničí Mike) Pompeo činí nezodpovědná vyjádření, dovedl k dokonalosti hru na nezodpovědného politika. Bezpočet lží zničil jeho důvěryhodnost,“ uvedl například mluvčí čínské diplomacie Čao Li-ťien.
Současné potíže ve Spojených státech, ať už jde o epidemii nemoci covid-19, nebo rasové nepokoje, tak jsou pro Peking darem z nebes.
Americká administrativa dlouho čínskou propagandu nekomentovala, teď se ale vůči ní Washington vymezil nezvykle ostře. Peking podle něj pohrdá pravdou i právem a zneužívá naprosté lži, jen aby USA očernil. Ministr zahraničí Pompeo tvrdí, že Čína Spojeným státům často připisuje zločiny, kterých se sama dopouští.
Psát o karanténě je zrada
Pro Peking je nepřítel každý, kdo upozorňuje na slabosti Číny. Například spisovatelku Fang Fang nacionalisté obviňují ze zrady kvůli knize Wuchanský deník, v níž popisuje život v karanténě.
S rozvojem technologií získala čínská kultura ovlivňování moderní formu. Mezi oblíbené platformy k šíření nacionalismu pro domácí publikum patří aplikace WeChat či sociální síť Weibo.
Zahraniční propaganda oslovuje uživatele na amerických sociálních sítích, které jsou v Číně blokované a pro většinu lidí nedostupné. Twitter kvůli tomu ruší 170 tisíc účtů, které šířily falešné informace o Hongkongu či covidu-19 ve prospěch čínské vlády. Facebook začíná propagandu označovat.